בין הנפגעים הרבים ממשבר הקורונה נמנים גם מפעילי החוגים, שביום בהיר אחד נאסר עליהם להמשיך בפעילות ואיבדו את מקור הכנסתם. חלקם ממשיכים אמנם לשמור על קשר עם הילדים בהתנדבות ב"זום", אבל מזהירים שאם לא יסייעו להם ולמתנ"סים שבמסגרתם הם פועלים ‑ הנזק החברתי יהיה קשה.
טל מרקוביץ' (39), המפעילה חוג בשם "סדנת המחזמר", החושף ילדים ובני נוער לעולם התיאטרון והשירה, מנסה למרות הכל להמשיך בפעילות וירטואלית. "אנחנו עובדים על הפקה שאמורה לצאת בקיץ, מה שכנראה לא יקרה", מספרת מרקוביץ'. "אני מקיימת מפגשים עם הילדים באפליקציית זום, למרות שקשה מאוד לשחק בתיאטרון וירטואלי. הכל בהתנדבות ונתינה, כי חשוב לי מאוד לשמר איתם על קשר, גם בצורה בלתי פורמלית".
2 צפייה בגלריה
טל מרקוביץ’. "הכל נעצר"
טל מרקוביץ’. "הכל נעצר"
טל מרקוביץ’. "הכל נעצר"
(צילום: דנה קופל)
כמי שמתפרנסת גם מבימוי של מסיבות סיום ואירועי סוף שנה, העתיד לא צופן לה טובות כרגע. "אני עוסק זעיר ועכשיו הייתי אמורה להכניס כסף שיחזיק אותי בתקופה הדלה, בקיץ. זה היה אמור להיות הזמן שלנו לחסוך. כרגע הכל נעצר".
מרקוביץ', רווקה שמתגוררת בתל אביב, מספרת שנאלצה לפנות לקבלת עזרה כספית. "כתבתי מכתב מהלב לבעלת הדירה, שלשמחתי נתנה לי חודש שכירות מתנה לחודש פסח. נאלצתי להיעזר גם בהורים שלי כדי לשרוד. בביטוח הלאומי לא נתנו לנו שום תקווה, ה-6,000 שקל מענק שמקבלים העצמאים לא משתווים לקרוב ל-100 אלף שקל שאני מפסידה".
דיקלה שושו-אלכסרי (43) ממושב אליקים, היא שכירה העובדת במתנ"ס ביקנעם כמפעילת חוג ג'אז לילדות ונערות מגיל 3 עד 18. באמצע מרס, הוצאה לחל"ת. “אני אמא לשלושה ילדים עם משכנתה גבוהה שמקבלת זכאית עכשיו רק ל-60 אחוז מהשכר”, אומרת שושו-אלכסרי. “אבל צריכה להמשיך לשלם את כל התשלומים השוטפים שיש לי". גם היא שומרת על קשר רציף עם הילדות "כי אני כמו אמא בשבילן. יש לי 100 רקדניות בחוג והיינו בעיצומן של חזרות ליום העצמאות ולמופע סוף השנה, אבל הכל נפסק".
2 צפייה בגלריה
דיקלה אלכסרי. "100 רקדניות"
דיקלה אלכסרי. "100 רקדניות"
דיקלה אלכסרי. "100 רקדניות"
(צילום: גיל נחושתן)
החברה הארצית למתנ"סים מפעילה כיום יותר מ-190 מרכזים קהילתיים ו-1,000 שלוחות בכ-160 רשויות מקומיות. במכתב שנשלח השבוע לשרי הממשלה, הזהירו מנהלי המרכזים הקהילתיים מפגיעה חברתית רחבת היקף, אם לא יקבלו סיוע.
יוזמת הפנייה, יו"ר מתנ"ס יקנעם, לאה פדידה, אומרת כי לא רק הילדים ומפעילי החוגים נפגעים מהמשבר. "אם הממשלה לא תזרים כסף כדי לכסות על ההפסדים מהיעדר הפעילות בחוגים ובמסגרות ‑ יופסק מערך ההתנדבות והסיוע שמפעיל המרכז הקהילתי. עובדי המרכזים הם אלה שמדברים עם הקשישים, מסייעים לאוכלוסיות מיוחדות הסובלות ממגבלות ודואגים להפצה של אוכל ותרופות".