נזק במיליארדים: עלות ההשבתה החלקית של המשק שעליה הודיע היום ראש הממשלה בנימין נתניהו, הכוללת השבתה של כלל בתי הספר והגנים וסגירת כל מקומות הבילוי והפנאי, תעמוד על 11 מיליארד שקל - וזאת במידה והיא תימשך שישה שבועות. כך מעריכים במשרד האוצר.
במידה וההשבתה תימשך שלושה שבועות - העלות תהיה נמוכה יותר פר שבוע ותעמוד על 4.5 מיליארד שקל (לאור ההנחה כי מאחר וכל מעסיק יקבל החלטות לגבי עובדיו במקרה של השבתה ממושכת הפיטורים יהיו רבים יותר).
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
ירושלים
(צילום: EPA)
ההערכות של אגף הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, הוצגו היום במסגרת הדיונים המרתוניים במשרד ראש הממשלה, במטרה לצמצם את הפגיעה במשק לאור דרישת משרד הבריאות להשבתה מלאה. הנהלת האוצר התנגדה בתוקף להשבתה מלאה שבסופו של דבר לא התקבלה על ידי ראש הממשלה, וטענה כי לא ריאלי מצד משרד הבריאות לנסות למגר לחלוטין את נגיף הקורונה ויש צורך לנהל סיכונים בצורה סבירה שלא תמוטט את המשק.

תרחיש נוסף שעלה על הפרק וקיבל הסכמה מסויגת של משרד האוצר הוא השבתה חלקית של המשק דרך דרישה להשאיר בבית אחוז מסוים של עובדים בכל מגזר. ההערכה הכללית דיברה על לאפשר לכ-30% מהעובדים להגיע לעבודתם. אולם לאור המורכבות של מהלך כזה, נציגי הממשלה הבינו שכדי לעשות את זה כמו שצריך, צריך לעבור סקטור סקטור ולעשות עבודה דקדנית. שכן לכל סקטור אחוז אחר של עובדים, כאשר בשרשראות האספקה לכל החלטה יכול להיות אפקט רחב יותר ממה שנראה במבט ראשוני.