עם חזרתו המדורגת של שוק העבודה לפעילות, מדווח היום (חמישי) שירות התעסוקה על מגמת שיפור באי השוויון המגדרי בקרב דורשי העבודה שנרשמו בלשכות התעסוקה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בקרב דורשי העבודה החדשים לחודש אוקטובר, עדיין היוו הנשים רוב מכריע של 55.6% לעומת 44.4% גברים. אולם, מדובר בשיפור משמעותי של 6.8% ביחס לשיעורן בחודש ספטמבר, אז היחס בין גברים לנשים עמד על 62.4% מול 37.6%.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
בכל הנוגע לחלוקה המגדרית בקרב החוזרים לעבודה, שיעור החזרה של נשים גבוה משמעותית מזה של גברים - בעוד נשים מהוות 64.2% בקרב החוזרים לעבודה, ואילו הגברים מהווים 35.8% בלבד. עם זאת, חשוב להדגיש כי לא חל שיפור משמעותי ביחס לחודש ספטמבר, אז עמדה החלוקה בשינוי של מעט יותר מאחוז אחד - 63.1% נשים אל מול 36.9% גברים.
נתוני ספטמבר יכולים להיות מוסברים על ידי פתיחת שנת הלימודים, השבתת מערכת החינוך והיציאה לסגר השני. נתוני אוקטובר מגיעים על רקע חזרתה המדורגת של מערכת החינוך לפעילות.
בהשוואה לחודשים אפריל ומאי, אז החלה החזרה לשגרה מהסגר הראשון, שיעור הנשים בקרב החוזרים לעבודה של חודש אוקטובר דומים לאלו של מאי וטובים משמעותית מאלו של אפריל. בעוד שבחודש אוקטובר נשים היוו 64.2% מקרב החוזרים לעבודה, במאי הן היוו 63.5% ובאפריל 53.4%. הגברים היוו 35.8% בקרב החוזרים לעבודה באוקטובר לעומת 36.5% במאי ו-46.6% באפריל.
כאשר מתבוננים השוואתית בחלוקה המגדרית של דורשי העבודה שנרשמו בחודשים אוקטובר, אפריל ומאי, כאן ניכרים הבדלים משמעותיים. בחודשים אפריל ומאי החלוקה היתה כמעט שוויונית ביחס של 49.26% נשים לעומת 50.74% גברים באפריל, ו-50.09% נשים מול 49.91% גברים במאי. באוקטובר, כאמור, עמד הנתון על 55.64% נשים מול 44.36% גברים. למעשה, מאז חודש יוני ועד אוקטובר מרבית דורשי העבודה החדשים בכל חודש הן נשים - 51.01% ביוני, 52.09% ביולי, 56.39% באוגוסט, שיא של 62.4% בספטמבר.
לצד זה, מאז פרוץ המשבר, נשים מהוות רוב בקרב אוכלוסיית החוזרים לעבודה, לבד מחודש אוגוסט אז היוו 49.5% מאוכלוסייה זו.
2 צפייה בגלריה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "אי השוויון המגדרי למרבה הצער אינו תופעה חדשה וניכר גם בקרב דורשי העבודה במשבר הנוכחי. בכל תוכנית שמעודדת חזרה לעבודה יש לתת דגש על מיפוי האוכלוסיות, ובתוך כך גם להיבט המגדרי, על מנת שנוכל לסייע להן בדרכן המהירה, ובעיקר האיכותית, חזרה לשוק העבודה".
מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האשה, אוה מדז'יבוז', אמרה בתגובה: "ישראל מתמודדת משבר רפואי, כלכלי ותעסוקתי שאין לו אח ורע מאז הקמתה וזה מחייב את כולנו להתאמות, אזרחים כמדינה. לצערי, מנתוני שירות התעסוקה עולה כי הפערים המגדריים רק הולכים ומחריפים ונשים נפגעות יותר מהמשבר. נשים נושאות גם היום וגם במצבי משבר ברוב האחריות לניהול התא המשפחתי והדבר מועצם במגזר החרדי והערבי. סגירת מערכת החינוך מקשה עליהן מאוד להמשיך בשגרה מקצועית, גם במקרים של נשים המשמשות בתפקידים חיוניים ובוודאי מבין אלה שעובדות מהבית. ישנה חשיבות גדולה למענה ייעודי לנשים על מנת שלא נמצא את עצמנו ביום שאחרי המשבר חוזרים אחורה למצב של אי שוויון ומבטלים את ההישגים שכבר הושגו".