בממשלה ובכנסת רבים על החוק שיאפשר את פתיחת אילת וים המלח לתיירות, ובינתיים שירות התעסוקה מדווח היום (שלישי) כי גם בחודש אוקטובר אילת ניצבת בראש טבלת היישובים מוכי האבטלה בישראל עם שיעור דורשי עבודה של 41.2%. הסיבה: רוב התעסוקה בעיר הנמל הדרומית מושתתת על התיירות - מבתי המלון, המסעדות והשירותים בה ועד למוניות ועובדי נמל התעופה רמון. רבים מהעובדים שוהים בחל"ת כבר חודשים רבים מאז תחילת משבר הקורונה ומאות עובדים פוטרו.

בשירות התעסוקה מדגישים כי בהתחשב בעובדה שהמשק חוזר הדרגתית לפעילות, יש לשים לב שבחודש אוקטובר אילת היא העיר היחידה בישראל שמספר תושביה גבוה מ-50 אלף ששיעור דורשי העבודה בה עולה על 40%. עוד יצוין, כי העיר השנייה ברשימה נמצאת במרחק של 4.2% מתחת לאילת, ביתר עילית, ששיעור דורשי העבודה שבה עומד על 37%.
3 צפייה בגלריה
אילת ריקה
אילת ריקה
אילת ריקה
(צילום: אלי סגל )
לפי הדו"ח, ההישענות על התיירות הובילה לפגיעה המשמעותית יותר באילת בתקופה זו באופן ישיר (עובדי תעשיית התיירות) ובאופן עקיף (שירותים נלווים בעיר), ואכן 33.1% מכלל דורשי העבודה בעיר הם בעלי משלח יד בתחום המכירות והשירותים, נתון גבוה בהרבה מהממוצע הארצי העומד על 25.3% למשלח יד זה.
הישענות זו של כלכלת העיר על ענף התיירות והשירותים הנלווים לו מובילה לפגיעה במשפחות רבות, כך בחודש אוקטובר בלא פחות מ-2,002 משפחות באילת שני בני הזוג רשומים כדורשי עבודה. מדובר בעלייה דרמטית של 26% ביחס לחודש ספטמבר, ושל 85% ביחס לנתוני חודש אוגוסט, אז ב-1,081 משפחות אילתיות שני בני הזוג היו רשומים בשירות התעסוקה כדורשי עבודה. יודגש, כי 79.8% מכל דורשי העבודה באילת הם יוצאי חל"ת, נתון גבוה משמעותית מהממוצע הארצי העומד על 67.3%.
פרט לאילת, מרבית היישובים הנמצאים בצמרת היישובים בעלי שיעור דורשי הגבוה בישראל הם ישובים חרדיים או ערביים. במקום השני נמצאת ביתר עילית עם 37% אבטלה, נצרת נמצאת במקום השלישי עם 30.5%, מודיעין עילית עם 30.4% רביעית, אחריה בני ברק עם 29.5%, אום אל פחם עם 29.2%, ירושלים עם 26.5%, בית שמש עם 26.4%, רהט עם 24% ובת ים סוגרת את רשימת עשר הערים עם שיעור דורשי עבודה של 23.6%.
נזכיר כי שר הבריאות יולי אדלשטיין משך אמש את הצעת החוק שמאפשרת פתיחה של מלונות באילת ובים המלח. הוא התנגד למילים "במקום אחר" שנוספו לנוסח החוק - כלומר מקום אחר שיעמוד בתנאים יקבל את ההקלות. אדלשטיין ראה בכך פתח לערים אחרות. הוא העלה הסתייגות וביקש להסיר את המילים הללו. כאשר ההסתייגות נפלה במליאה, הוא משך את הצעת החוק.
ראש עיריית אילת תקף היום את ההתנהלות אתמול בכנסת. "הזוי, עצוב, עלוב", אמר מאיר יצחק הלוי בריאיון ל-ynet שקיים ממקומו בכנסת. "עירוב של זחיחות ומשחקים כוחניים".
"אנשי בית המחוקקים שכחו אתמול את המטרה - איך החוק מסייע לתושבי אילת שנמצאים במצוקה כל כך קשה כבר הרבה חודשים", אמר יצחק הלוי, "לדעתי היה כאן עירוב של זחיחות ומשחקים, שנגדיר אותם משחקים כוחניים, שגרם לכך שהחוק לא אושר".