סוף למשבר בנמל אשדוד? הנהלת הנמל סיכמה על פרמיות חדשות לעובדים, שהביאו את הוועד להסכים להארכת שעות העבודה ברציפים כדי לקצר את זמני ההמתנה לפריקה. זאת לאחר עומסים חריגים שנרשמו בחודש האחרון בשל העלייה בצריכה בסיום המשבר והמחסור בידיים עובדות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מספר העובדים בנמלי אשדוד וחיפה הולך ויורד בתקופה האחרונה, שכן רבים פרשו או יפרשו בקרוב במסגרת הסכמי ההתייעלות לקראת התחרות מול שני הנמלים הפרטיים שייפתחו עד סוף השנה באשדוד ובחיפה. המחסור בעובדים גורם באופן תמידי לפקקים של אוניות שממתינות לפריקה, אך המצב החמיר מאוד בתקופה האחרונה, ועד היום כמעט ולא הופעלה משמרת ערב בנמל בשל מחסור בעובדים - מה שאמור להשתנות כעת בעקבות ההסכמות החדשות.
ההסכם שהושג בתיווך ההסתדרות משתנה בין נמל חיפה לנמל אשדוד. בעוד שבחיפה ייצאו עובדי מנהלה וסדנאות לרציפים, באשדוד יסכימו העובדים לתת שעות נוספות מעבר למשמרות הרגילות שלהם, כאשר במסגרת ההסכמות חלקם יעבדו ארבע שעות ויקבלו שכר על שמונה שעות עבודה. משך ההסכם הוא לחודש ימים, ולאחריו יוכלו הנהלת הנמלים להאריך אותו בהתאם לעומסים. בנוסף, להנהלת נמל אשדוד תהיה אופציה להיעזר בעובדים מנמל אילת, לפי סידור שבוצע גם בעבר בתקופות עומס באשדוד. "השינוי יורגש כבר ממחר בבוקר, והתורים ייעלמו בתוך כמה ימים", העריך אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות.
1 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
בינתיים, הפקק גורר גם השלכות מפתיעות על הכלכלה המקומית. והפעם: חשש שבמלונות באילת ייגמר הצ'יפס בגלל מחסור בשמן לטיגון.
ביום שישי, אחרי שבוע של המתנה מול רציפי נמל אשדוד, קיבלה האונייה Lubie אישור מיוחד לעקוף את תור אוניות הצובר בכניסה לנמל, ולהיצמד לרציף הפריקה. המטען היקר שעל סיפונה לא היה תרופה לקורונה, פתרון לרקטות מעזה, או לפקקים. הוא היה 27 אלף טון של פולי סויה.
מסתבר שיש מצבים שבהם גם פולי סויה הופכים לחומר גלם דחוף. בתי המלון והמסעדות בארץ עושים שימוש נרחב בשמן סויה לטיגון. אולם לאחר עיכובים בפריקתה ובטיפול ב-Lubie ובאוניות קודמות שהובילו לארץ פולי סויה, נאלץ יצרן שמן הסויה המקומי סולבר להאט את קצב הייצור בגלל מחסור בחומר גלם.
סולבר מוכרת בישראל כ-65 מיליון טון ליטר שמן סויה בשנה, שמופק מהפולים שנפרקים באשדוד, ועוברים תהליך מיצוי במפעליה באשדוד ובאשקלון.
גם אוניות מכולה עם שמני קנולה ושמנים אחרים מיובאים תקועים שבועות ארוכים בנמלים, ובתי המלון באילת, שהייתה הראשונה להחזיר את התיירות, ומסעדות בשאר רחבי הארץ, נאבקים בימים אלה על מלאי השמן לטיגון, לטיבול לאפייה ולבישול.
"עקב המחסור בשווקים של השמנים המיובאים, יש דרישה גדלה לשמן הסויה שלנו, אלא שאנחנו לא יכולים להגדיל את התפוקות שלנו בהיעדר מלאי גדול של פולי סויה למיצוי", אומר טל שמעון, מנכ"ל סולבר.
יוסי לוי, הבעלים של סיטונאית המזון "משב אילת סחר בע"מ", אומר כי "השוק האילתי רותח. התיירים חוזרים למלא את העיר, את בתי המלון והמסעדות, אלא שמלאי השמן מוגבל. אני נאלץ לבצע הקצאות לרשתות בתי המלון ולתעדף למי למכור קודם ויותר".
מלבד המחסור שכאמור מורגש כבר בשוק, גורם העיכוב בפריקה לקנס של 30 אלף דולר לכל יום עיכוב מעבר לחמשת הימים הראשונים של שהות האונייה לחופי אשדוד. אם יימשכו העיכובים הדבר עלול להביא לייקור בקבוקי השמן ללקוחות.