המשק הישראלי בדרך לגלי פיטורים נוספים, אמדוקס זאת רק ההתחלה וההייטק יחטוף מכה קשה: כך מזהירים הבוקר (ה') באולפן ynet נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, ונשיא להב (לשכת העצמאים), עו"ד רועי כהן. בראיון משותף אמר תומר: "המצב הכלכלי לא משתפר, ומדינת ישראל היום היא הקמצנית ביותר בתוכניות התמיכה למשק". כהן הוסיף: "הממשלה מנותקת".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תומר התייחס לפיטורי הענק בחברת התוכנה אמדוקס. "כל הביקושים בעולם יורדים, חברות תוכנה לא משדרגים תוכנות, לא יכולים למכור. חברות האלקטרוניקה נפגעות", אמר. "הבעיה היא ששומעים על חברות ציבוריות, אבל החברות הפרטיות לא מפרסמות את מי מפטרים. עם כל התוכנית 'המצוינת' של החזרת עובדים לתעסוקה - חזרו עד היום 350 אלף איש למשק כי פתחו עסקים, אבל 130 אלף איש יצאו לאבטלה".
2 צפייה בגלריה
אמדוקס והתעשייה האווירית
אמדוקס והתעשייה האווירית
רון תומר: "נערכים לגלי פיטורים נוספים". בתמונות: אמדוקס והתעשייה האווירית
(צילום: באדיבות אמדוקס ואבי מועלם)
לדבריו, המשק על סף קריסה. "המצב הכלכלי הולך ומחמיר. רואים את זה גם בגלי הפיטורים שממשיכים אחרי שהמשק נפתח", הוא אמר.
תומר התייחס לתדריך שערך אתמול שר האוצר, ישראל כץ, במהלכו קרא למעסיקים שלא לפטר עובדים. "התעשייה הישראלית הייתה האחרונה לפטר", הבהיר, "גם את זה אי אפשר לנצח. אפשר להחזיק מעמד לבד חודש, חודשיים, כדי שלא נפטר עובדים .אבל לא מספיק 'לקרוא' לנו - צריך להיות איתנו יחד מתחת לאלונקה, להרים איתנו את הנטל. ואז אני מבטיח לממשלה - נהיה פרטנרים ונשמור על העובדים".

מצוקת העצמאים: "לא החזירו עובדים - כי אין לאן לחזור"

כהן התייחס למצוקת העצמאים: "אנחנו הסקטור שבאחוזים הכי גבוהים עדיין לא החזיר עובדים - כי אין לאן", אמר. "העסקים עם 50% מחזור, 100% הוצאות. ביום חמישי לפני שבועיים הייתי אצל ישראל כץ והרגשתי שממשלה מנותקת ממה שהעצמאים צריכים. הוא אמר לי - 90% מהעסקים חזרו לעבוד, לפי נתוני גוגל. אמרתי לו שהגוגל שלי זה ברגליים, תבוא לרחוב ותראה למסירה/להשכרה/למכירה".
מה יקרה אם לא יהיו דמי אבטלה בזמן הקרוב?
כהן: "השטח בוער. הם (העצמאים) רק מחכים לפיצוץ. אנשים מבינים שהמדינה לא לוקחת אחריות על חייהם. יש פה משבר אמון גדול, המשבר לא מנוהל. לדעתי יש ניתוק לגמרי מהמציאות. כל העצמאים אומרים שאין רשת ביטחון, 86% היו אומרים לילדים שלהם להיות שכירים, זה אומר שבעוד 20 שנה אין קיום למדינה אם לא תהיה יזמות ועצמאות. נהיה מדינה שהילדים רוצים לעבוד בחברת חשמל/ בנק/ במדינה. זה לא הגיוני".
מה לגבי שר האוצר?
כהן: "שר האוצר עדיין מקבל את כל המלצותיו ועצותיו מאגף התקציבים, שידוע בהתנגדות שלו לדמי אבטלה לעצמאים. זה לא יעזור לו, תראו את העסק, הציבור רוצה רשת ביטחון, הוא מבין שבשעת משבר, בשעת אמת, המדינה לא עמדה מאחוריו והוא רוצה מנגנון שכן יעמוד מאחוריו. שלשום היה את הביזיון הכי גדול - 6,000 אנשים קיבלו בקשה להחזיר את הכסף, אם היה מנגנון של דמי אבטלה זה לא היה קורה".
2 צפייה בגלריה
רועי כהן, נשיא להב ורון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים
רועי כהן, נשיא להב ורון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים
מימין: רועי כהן, נשיא להב ורון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים
(צילום: תומריקו והילה תומר)

פיטורים של כ-1,000 עובדים

הבוקר נחשף בכלכליסט כי חברת התוכנה הישראלית אמדוקס עומדת לפטר כ-1,000 מעובדיה, לרבות בכירים. המהלך, שעתיד לצאת לפועל בתקופה הקרובה, הוא חלק מקיצוצים משמעותיים שעומדת לבצע החברה בהוצאותיה בעקבות משבר הקורונה. לא ברור עדיין כמה מהמפוטרים יהיו בישראל וכמה קשה תהיה הפגיעה בסניפי החברה בשדרות ונצרת. הרקע לפיטורים ולקיצוצים בהוצאות החברה הוא המשבר, אשר הביא לחוסר ודאות רבה ביכולתה לחזות את הכנסות החברה.
לדברי תומר, "אמדוקס זאת רק ההתחלה. "סקרים מראים שבממוצע ירידת הביקושים הייתה בין 30-40 אחוז לרוחב התעשייה".
עיקר פעילותה העסקית של חברת התוכנה היא בארצות הברית שם היא מכניסה כ-691 מיליון דולר מתוך כמיליארד הכנסות לרבעון, שם משבר הקורונה נמשך במלוא העוצמה והפעילות העסקית של מרבית החברות נמצאת בהאטה. חוסר הוודאות ועיכובים בפעילות העסקית של החברה הביאו אותה לצאת לקיצוצים משמעותיים, שיכללו פיטורים של מאות עובדים לרבות בכירים בדרגות שונות, הקטנה משמעותית של הוצאות השיווק והוצאות הרווחה ועוד.
אתמול נודע כי גם התעשייה האווירית נערכת לפיטורי 800-900 עובדים, בעיקר בחטיבת התעופה. גם במקרה הזה מדובר באחד מגלי הפיטורים הגדולים בחברה ממשלתית כתוצאה ממשבר הקורונה. על הפיטורים, שצפויים לצאת לדרך בקרוב, הוחלט בדירקטוריון החברה בימים האחרונים. מוקדם יותר אתמול הודיע נמרוד שפר, מנכ"ל החברה, על התפטרותו לאחר שנתיים בלבד בתפקיד.
בוועד עובדי התעשייה האווירית הבהירו עם פרסום הידיעה על הפיטורים כי ארגון העובדים לא ייתן יד לשליחת 900 עובדים לרחוב בתקופה של משבר תעסוקה. יו"ר הוועד, יאיר כץ (בנו של חיים כץ, לשעבר שר העבודה והרווחה), אמר אתמול לכלכליסט: "הנהלת התעשייה האווירית רוצה לסגור קווים שאינם רווחיים ואינם הפסדיים כדי לעמוד ביעדי הרווח המתוכננים. כל העולם מהדק חגורה ולתעשייה האווירית יש מספיק משאבים לעבור את משבר הקורונה בלי שהעובדים יישלחו הביתה לרעוב ללחם, ולשוק עבודה שלא מציע להם אלטרנטיבה".