סאלח דבאח (33), מנכ"ל ומבעלי רשת המרכולים הצפונית דבאח, מסביר לי למה לרשת שלו אין אתר אונליין למשלוחים: "אצלנו ביישוב, בדיר אל-אסד, אין סיכוי למשלוחים. רבע מהתושבים הם מחמולת דבאח וגם נקראים ככה (אביו אחמד, פעם ח"כ בקדימה, הוא ראש מועצת דיר אל-אסד כבר שלוש קדנציות), והיתר הם משלוש חמולות נוספות. איך השליח יבין לאיזה דבאח הוא צריך להגיע?", הוא צוחק.

לרשת יש שלושה סניפים באזור הצפון. הידוע בהם הוא במתחם ביג עין המפרץ, שהחליף סניף של שופרסל לפני 5 שנים. "שופרסל עשו בו 2 מיליון שקל בחודש, ואנחנו עושים 25 מיליון. מאז שבאנו, גם סניף רמי לוי שממול כבר לא עושה אותם ביצועים", אומר דבאח. זה סניף ענק ומתוקתק, שגולת הכותרת שלו - וגם ההתמחות המשפחתית - היא קצבייה ענקית עם מגוון עצום של בשר טרי, בשלל חיתוכים ובתמחור משתלם. יש בו גם אורזים בקופות, ושירותים מהודרים כמו בבית מלון. בצמוד יש לרשת סניף קטן יותר שכולו קצבייה, כשרה למהדרין.
1 צפייה בגלריה
סלאח דבאח
סלאח דבאח
סאלח דבאח. "אנחנו לא מאמינים בבורסה ולא מאמינים בשותפים, רק במשפחה"
(צילום: גיל נחושתן)
כעת המשפחה פורצת את גבולות הצפון, והיום (ג') הם ישיקו, בהשקעה של 30 מיליון שקל, סניף בבאר שבע, בצמוד לחנות איקאה. הסניף - צעד ראשון בדרך להתרחבות ארצית - ישתרע על 7,000 מ"ר, ויעסיק כ-300 עובדים מהאזור. דבאח: "היה איזה תחקיר בטלוויזיה לפיו בפריפריה הרשתות גובות יותר. אנחנו נספק לנגב סל קניות זול. בשבוע הפתיחה כל קונה יקבל זיכוי 250 שקל על הקנייה הראשונה".
בהמשך תפתח הרשת סניפים בראש העין, על 7,000 מ"ר, וכן בציפורי ליד נצרת ובנשר. בנוסף, המשפחה בונה בדיר אל-אסד סניף נוסף וכן מרכז מסחרי, על שטח של 47 אלף מ"ר שהיה שייך לסבא של סאלח, גם הוא סאלח דבאח, שהיה חבר קרוב של אריק שרון ז"ל וסחר בבשר וכבשים בין הנגב למגזר הערבי בצפון.
באחוזה המשפחתית שלהם בדיר אל-אסד, בסלון הענק שמוביל לדירות של כל אחד מבני המשפחה, יש תמונות של הסבא והאבא עם שרון. דבאח: "אירחנו בבית יועצים לרשתות מזון מחו"ל, ואז אחד אומר לשני: 'למה אמרת לי שהם ערבים? יש פה תמונות של אריק שרון'. כשאריק ביקר בצפון ובא אלינו הוא נהג לומר 'אני הולך לקרובי משפחה'. כשלילי נפטרה ואבא בא לנחם, אריק אמר "משפחת דבאח היא ההוכחה שניתן לחיות בדו-קיום, בתנאי ששומרים על חוקי המדינה".

רשת משפחתית

ברשת עובדת כל המשפחה. פאדי, האח הבכור, הוא הבעלים של אנגוס, רשת מסעדות וקצביות שבבעלותה. חמודי הוא מנהל סניף. פדאא היא מנהלת הכספים ברשת, גוגו היועצת המשפטית, ורק שתי האחיות הצעירות, סוהיר ונדין, לומדות רפואה - אחת בירדן ואחת בטכניון.
הסבא והדודים הם שהקימו את העסק. מימון ההתרחבות יבוצע מההון העצמי של המשפחה, המחזיקה את רשת המרכולים, את רשת אנגוס, וכן רשת אולמות שמחות ("אלבאשה"), עסקי יבוא מזון ובית קלייה. חלק אחר של משפחת דבאח מחזיק בבית המטבחיים הגדול בישראל.
לדברי דבאח, לסניף החדש יהיה תקציב שיווק של מיליוני שקלים, והוא ממש לא חושש מתחרות. "באר שבע היא עיר של בישולים", הוא אומר. "אנשים אוכלים יותר בבית, ולנו יש יתרון בקצבייה - אף רשת לא מעניקה לצרכנים בשר טרי באיכות ובניקיון שלנו".
רבים מעדיפים להזמין באינטרנט, זה לא מדאיג אותך?
"אצלנו 20% מסל הקניות של הלקוח זה בשר, וזה רגיש במשלוחים. כל זמן שאין לי פתרון טוב לנושא, לא נעשה אונליין. בבשר גם חשובה חוויית הקנייה - איזה חיתוך אתה רוצה, כמה שומן - יש לנו קצבים מעולים, ואת זה אי אפשר להחליף באינטרנט.
"גם כרטיס אשראי של הרשת אין לנו, וגם לא יהיה, גם אם זה רווחי. אני לא רוצה להעמיס עוד כרטיס על הלקוח. יש לנו מועדון לקוחות עם 110 אלף חברים. כל חבר מקבל עגלת סופר מתנה בקנייה ה-41, בשווי הקנייה הממוצעת שלו ברשת. למתחרים שלי אין מה להציע בשירות. בסניף בבאר שבע יהיו לנו 30 קופאיות עם אורזים. המתחרים שלי בורחים לרווח מפיננסים ומפעילויות כמו תיירות, שלא קשורות לרשת. אבל סבא תמיד אמר לי 'אתה תרוויח מעט ותמכור הרבה'".
גם "אדום אדום" נחשב לבשר איכותי ונמכר בסופר.
"אין להם ניסיון של עשרות שנים שיש לנו כמגדלים, שוחטים ומעבדים, הם רק 15 שנה בביזנס. כל שבוע המועצה לצרכנות מפרסמת השוואת מחירים לסל מוצרים, אבל הם לא מגיעים לסניפים ולא רואים מה קורה. איך אפשר להשוות קילו בשר טרי מיבוא שהיה ימים ארוכים בלב ים לבשר טרי שנשחט כאן? איזה 'טרי' הוא, אם הוא נסע כל הדרך מחו"ל? או איך אפשר להשוות עגבנייה סוג א' לסוג ב'? אנחנו גם התלוננו בפני המועצה על כך שהיא מפרסמת השוואות של סלים רק לפני חגים יהודיים. למה שלא תפרסם גם למגזר הנוצרי-ערבי לפני כריסמס, ולמוסלמים לקראת הרמדאן? המוסלמי לא יבוא לסופר למבצעים לראש השנה או לפסח. הם אמרו שישקלו את זה".
היום יש בכלל טרנד גובר של צמחונות וטבעונות, מטעמים הומניים ובריאותיים.
"מרינה (מגדלי פטריות, נ"ז) עושים המבורגר פטריות. טעמתי אותו. זה דומה לבשר? לבשר אין תחליף בטעם. בצפון אוכלים הרבה בשר. המגזר בצפון, במשולש, עושה הרבה על האש, ואצלנו אין ירידה בביקושים. לכן אנחנו פותחים בראש העין, שזה ליד כפר קאסם, ובבאר שבע בגלל הפזורה בנגב - כי יש בסביבה אוכלוסייה מעורבת של ערבים ויהודים".
יש לכם ברשת מגוון ענק, 42 אלף סוגי מוצרים, אבל מותג פרטי לא ראיתי.
"אין לנו מותג פרטי, כי השם שלנו מופיע רק על מה שאנחנו בעצמנו מייצרים, ואחראים לאיכות שלו. יש לנו בית קלייה לקפה ולפיצוחים, אז נשים את השם שלנו, וככה גם על תבלינים ופירות יבשים שאנחנו מייבאים ואחראים על הטיב והטריות שלהם. אני לא אבוא למפעל בחו"ל ואגיד לו 'תייצר עם השם שלי'".
רשתות המזון נכנסות לבורסה. פרשמרקט, יוחננוף, ויקטורי, שופרסל, רמי לוי, כולן נסחרות. גם אתה מתכנן?
"אנחנו לא ננפיק. אנחנו לא מאמינים בבורסה ולא מאמינים בשותפים, רק במשפחה".