תזכורת: הכלכלה בצל הקורונה
(צילום: משי בן עמי)

רשתות המזון והפארם נגד הקדמת התשלום ללא מגע. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הפעיל בשבועות האחרונים לחצים על רשתות המזון והפארם להקדים את כניסתם לפעילות של התשלומים החכמים בכרטיסי אשראי, וזאת כדי להימנע ממגע יד עם הקופאי בתקופה זו של חשש מהידבקות בנגיף הקורונה.
ירון ביקש להכניסן לפעילות כבר במאי הקרוב, זאת לאחר שלפני כמה חודשים קבע כי אלו ייכנסו לתוקף רק בנובמבר 2020. בבנק ישראל מבקשים לנצל את החשש של הציבור מהידבקות בקורונה כדי להקדים את השימוש בטכנולוגיה הזו.
תשלום דיגיטליתשלום דיגיטלי
תשלום דיגיטלי
(צילום: Shutterstock)
לצורך כך יש להטמיע תקן טכנולוגי הנקרא EMV, המאפשר תשלום בכרטיס אשראי על ידי קירוב הכרטיס למסוף תשלום חכם. מעל סכום של 200 שקל הלקוח נדרש להזין קוד סודי בן ארבע ספרות כדי למנוע הונאות בכרטיס. בארצות הברית ובאירופה הטכנולוגיה הזו כבר מוטמעת ברוב בתי העסק.
לאחרונה הודיעו ויזה ומסטרקארד העולמיות לבתי העסק באירופה כי הן מקפיצות זמנית את רף הרכישה להזנת הקוד מ-25 אירו לכ-50 אירו, וגם בארץ חברות כרטיסי האשראי המעוניינות בהטמעת התקן החדש מהר ככל האפשר מבקשות להעלות זמנית את הרף מ-200 שקל ל-300 שקל.
אלא של”כלכליסט” נודע כי בשיחות שקיימו נציגי בנק ישראל עם רשתות המזון, רובן לא ממש רצו לשתף פעולה בטענה כי אינן ערוכות לכך. למעשה, רשתות מזון רבות אף פנו טרם המשבר לבנק ישראל וביקשו ארכה להטמעת התשלומים החכמים מעבר לנובמבר 2020, אך בנק ישראל סירב.
ל"כלכליסט" נודע, למשל, כי רשת המזון הגדולה בישראל שופרסל סירבה לבקשת בנק ישראל, והבהירה לו כי אינה יכולה להאיץ את התהליך בשל טענות לקשיים טכנולוגיים ותפעוליים. מנגד, רשת הפארם הגדולה בישראל, סופר-פארם, ערוכה לאפשר את כניסת התשלומים החכמים כבר לאחר חג הפסח. עם זאת, סופר-פארם ביקשה מבנק ישראל להעלות את רף התשלום כמה שיותר כדי למנוע היווצרות תורים בשלב הראשון, שבו לקוחות עלולים לשכוח את הקוד הסודי ולהתמהמה בעמדת התשלום בתקופה זו שבה הוראות משרד הבריאות אוסרות התקהלות וצפיפות בחנויות.
מסופר-פארם נמסר בתגובה: "סופר-פארם נערכת מבחינה טכנולוגית ומבחינת חומרה לאפשר שירות EMV כבר לאחר החג. עם זאת, ביקשנו מבנק ישראל שיפעל מול חברות האשראי להגדלת סכום העסקה שבו לקוח נדרש להקיש את הקוד הסודי, שכן בימים אלו אנו משקיעים מאמצים רבים בקיצור משך הזמן של הלקוחות בקופות ובשמירה על ביטחונם ועל ביטחון עובדינו. לצערנו נתקלנו בסירוב, ואנו מקווים שהחלטה זו תשתנה".