חברת התעופה הישראלית אל על, שנמצאת במצוקה כלכלית קשה בעקבות התמשכות משבר הקורונה בתעופה, תעבור בשבוע הבא למתכונת של טיסות מטען בלבד. בעקבות המשבר, בטלה החברה את מרבית טיסותיה ברחבי העולם, מלבד טיסות לחמישה יעדים: ארה"ב (ניו יורק וניו ג'רזי), קנדה, בריטניה, צרפת ודרום אפריקה. טיסות הנוסעים האחרונות (5 היעדים) מופעלים היום בפעם האחרונה.
בהודעה שפרסמה החברה נכתב, כי "לאחר הערכת מצב החליטה חברת אל על להפסיק באופן זמני את טיסותיה לישראל וממנה החל מהיום בחצות ועד לתאריך 4 באפריל 2020. ההחלטה התקבלה בשל מספר סיבות: ירידה חדה בביקוש לטיסות סדירות (ביקוש כמעט אפסי), הדאגה שלנו לבריאות הנוסעים וצוותי האוויר וכן בשל הצורך לצמצמם בשלב זה את ההוצאות עד לסיום המשבר ותחילת ההתאוששות. טיסות החברה הערב (יום חמישי, 26/3/20) מניו יורק, טורונטו, לונדון, פריז, וכן טיסות החילוץ מדלהי (הודו) וסן חוזה (קוסטה ריקה) לנתב"ג יתקיימו על פי התכנון.
"החברה תוסיף להפעיל טיסות חילוץ ליעדים שונים מסביב לעולם על פי דרישת משרד החוץ והביטחון ותוסיף לקיים טיסות מטען מישראל ואליה ליעדים שונים בעולם לרבות שימוש במטוסי נוסעים למטרה זו. בנוסף תפעיל החברה טיסות חיוניות ככל שיידרש".
הודעות עדכון ששלח הדייל הראשי בחברה לאנשי צוות האוויר חשפו את ההחלטה הדרמטית של אל על שתשאיר בחברה כמות זעומה של 30 דיילים ודיילות ועוד 5 מנהלי שירות בטיסה. ייתכן שהחברה תוציא טיסות חילוץ נוספות עבור ישראלים המבקשים לחזור לארץ.
אנשי הצוות של אל על יצטרפו אל יתר 5,400 עובדי החברה שיצאו בשבוע שעבר לחל"ת עד לסוף חודש מאי. "הזמנים לא מאוד משמחים, אבל בסוף גם זה יעבור ואנחנו מבטיחים לחזור", כתב הדייל הראשי בחברה אלעד פרי לחבריו. "בטוב, בבריאות ועם המון גאווה על כל מה שעשינו עד היום. אחרי הכול אנחנו אל על".

"ללא סיוע של 300 מיליון דולר נקרוס"

אתמול כתב מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, אגרת לעובדים בו שטח את מצבה העגום של חברת התעופה והזהיר מכך שללא סיוע ממשלתי מיידי בסכום של 200 עד 300 מיליון דולרים החברה תקרוס.
"כולנו חווים ימים קשים ונראה כי השיא עדיין לפנינו", כתב אוסישקין. "לצערי אינני איש בשורה, לא בכל הקשור לעיתוי סיום המשבר והתגברות האנושות על הנגיף ולא בכל הקשור לסיוע של המדינה לאל על, סיוע שהוא קריטי ואין עדיין פריצת דרך וכל יום שחולף מחריף עוד יותר את מצבנו. דבר אחד ברור זהו אחד המשברים הגדולים ביותר במאה השנים האחרונות כלכלית חברתית ובוודאי בכל הקשור לבריאות הציבור".
המנכ"ל ציין כי החברה נמצאת על סף נקודת האל-חזור רגע לפני קריסה. "אנו מתקרבים לנקודה בה המדינה חייבת להחליט האם היא רוצה חברת תעופה לאומית, או שהיא סבורה כי הביטחון התעופתי איננו מרכיב חשוב ומשמעותי בביטחון הלאומי", כתב. "יש לנו תוכנית אותה הגשנו לאוצר על פיה נוכל לעמוד באתגר ולהצעיד את חברת אל על לעבר עתיד יציב ובטוח. התוכנית מבטיחה אל על יעילה הרבה יותר, מדויקת יותר, עם התאמות תפעוליות, כך שתוכל להתמודד עם התחרות ועם הנזקים הכלכליים שגורם משבר הקורונה. התכנית שהגשנו תאפשר למדינה לקבל החלטה על סיוע מיידי לאל על. אין דרך לצאת מהמשבר הזה ללא צעדים והחלטות קשות וכואבות, אבל אני נחוש לעשות זאת למענכם. זו עת למנהיגות ואחריות של ראשי המדינה, של מנהיגי העובדים ושל הנהלת אל על".