ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') לדחות בחצי שנה את השקת המערכת לניוד חשבונות בנק לספטמבר 2021. אישור הדחייה לא התקבל בלב שלם בקרב חברי הוועדה, שחששו כי הבנקים ינצלו זאת ויבקשו בהמשך דחייה של חצי שנה נוספת כשם שהחוק מאפשר.
יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי מש"ס התריע כי אישור של דחייה נוספת לא ייעשה בקלות, וכן התנה את הדחייה בכך שתיקוני החקיקה שעוד נותרו, אשר קשורים להקמת המערכת (תיקונים הקשורים להעברת צ'קים) - יוכנסו לחוק ההסדרים.
1 צפייה בגלריה
ידיעות
ידיעות
הקמת המערכת לניוד חשבונות בנק נועדה להגביר את התחרות במערכת הבנקאית, בשל נתוני הניוד הנמוכים
נציגי משרד האוצר ובנק ישראל שנכחו בדיון הצדיקו את בקשת הדחייה, והסבירו שיישום הפרויקט מורכב. "הפרויקט הטכנולוגי יותר מורכב ממה שחשבנו. אם נשאיר אותו בלוח הזמנים הנוכחי, אז לא נספיק לסיים את העברת כל המוצרים הבנקאיים במערכת. אם נצא עם מערכת חלקית שמאפשרת מעבר הדרגתי, להערכתי זה יגרום ליותר נזק מתועלת, ואנשים פשוט לא ישתמשו בה", העריך כפיר בטאט מאגף תקציבים במשרד האוצר.
"הפרויקט מורכב בגלל כמות הממשקים שצריך לפתח. הנתונים מגיעים ממערכות שונות בבנק, והאינטגרציה בין כל המערכות וכל הבנקים מאוד מאתגרת. אנחנו עובדים על המערכת הזו כל יום", אמרה אודליה משה אוסטרובסקי מחברת מס"ב, שלוקחת חלק מרכזי בפיתוח המערכת.
לעומתם, חברי הכנסת היו סקפטיים לגבי הצורך האמיתי בדחייה, והביעו חשש כי מדובר בגרירת רגליים. "זו שיטת העבודה של הבנקים - מה שאי אפשר לבטל בואו נדחה. אני רוצה שייקבעו תנאים שיוודאו כי זו הדחייה האחרונה", אמרה לינור דויטש מארגון לובי 99. בסופו של דבר, כאמור, אישרה הוועדה את הדחייה, אך הבהירה למשתתפים כי אישור דחייה נוספת לא ייעשה באותה קלות.

המטרה: הגברת התחרות בין הבנקים

הקמת המערכת לניוד חשבונות בנק בקליק הייתה יוזמה של משרד האוצר כחלק מהניסיונות להגביר את התחרות במערכת הבנקאית. באוצר רתמו את בנק ישראל למהלך, שעוגן בחקיקה. לפי החוק אמורה המערכת לקום שלוש שנים מאז נקבע בחוק, קרי ב-22 במרץ 2021, אולם החוק מאפשר שתי דחיות במועד של חצי שנה כל אחת.
הקמת המערכת נעשתה לאור נתוני הניידות הנמוכים בין הבנקים בישראל שעומדים על אחוזים ספורים בשנה. באוצר הגיעו למסקנה כי אחת הסיבות לכך היא החסמים הבירוקרטיים הכרוכים במעבר בין הבנקים. המערכת החדשה אמורה להפוך את הליך המעבר בין הבנקים לפשוט וידידותי, בהנחה שהדבר יגביר את קצב מעבר הלקוחות בין הבנקים, והבנקים שיחששו לאבד את הלקוחות ישפרו את ההצעות והשירות ללקוח.
בסוף 2019 פורסמו הכללים הסופיים של המערכת, ונקבע בין היתר כי מעבר הלקוח ייעשה תוך שבעה ימי עסקים וללא עלות, וכי ניתן יהיה לנייד בין הבנקים חשבונות עו"ש, ניירות ערך, הוראות קבע ומט"ח.