המשבר באל על ממשיך: לאחר הסכם ההתייעלות שחתמה ביום חמישי האחרון ההסתדרות עם הנהלת אל על בסקטור הטייסים, מבטיח ועד הטייסים בחברת התעופה להילחם בהסכם שנעשה בלעדיו. ההסכם, שמהווה תנאי משמעותי בדרישת המדינה לאפשר לאל על הלוואה כספית בערבות מדינה, כולל בתוכו חסכון של 105 מיליון דולר בשנה לחברת התעופה הישראלית שנמצאת בפני חשש משמעותי מקריסה כלכלית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זהו הסכם העבודה הרביעי והאחרון בחברת התעופה, לאחר שבשבועות האחרונים נחתמו הסכמי עבודה בליווי ההסתדרות עם שאר הוועדים: ועד אצד"א (אנשי צוות דיילי אוויר - דיילים ומנהלי שירות בטיסה), ועד מנהלי וועד תחזוקה והנדסה.
2 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)
"שבוע מאתגר ולא פשוט עבר עלינו", כתב ועד הטייסים באל על לטייסי החברה אמש. "חתימת הסכם עבודה מעל לראשינו ללא משא ומתן ובחוסר תום לב על ידי ההנהלה, אולם בעיקר על ידי אלה המייצגים אותנו - ההסתדרות, הינה רעידת אדמה אמיתית באל על ובכלל בעולם התעסוקה".
הוועד, בראשו עומד הקברניט ניר ראובני שנבחר בחודש שעבר לתפקיד, ציין כי "ועדים נוספים בישראל מוטרדים מאוד מהמהלך של ההסתדרות. היום זה אנחנו, מחר זה הם".
ועד הטייסים טען כי כל ניסיונותיהם להציג להסתדרות תמונה שונה מזו שהציגה ההנהלה על הסכמי ההתייעלות נדחו על הסף. "ברור לנו לחלוטין כי נרקמה כאן עסקה בין ההנהלה וההסתדרות להטיל את מלוא העול של הבראת החברה עלינו הטייסים", נכתב באגרת של הוועד.
2 צפייה בגלריה
אלי דפס
אלי דפס
הטייסים: "ההנהלה וההסתדרות מנסים להטיל את מלוא העול של הבראת החברה על הטייסים". יו"ר אל על, אלי דפס
(צילום: מוטי קמחי)
"לא רק כאן נפסק הדבר, באמתלה של הסכם סיוע לקורונה העבירה ההנהלה בסיוע ההסתדרות הסכם קבוע לקיצוץ שכר לטייסי אל על בסדר גודל של 50%, ללא קשר לתקופת הקורונה. אף לא אחד מההנהלה, הדירקטוריון, מגזרים אחרים בחברה, ההסתדרות, משרדי הממשלה והמגזר הפרטי קיצץ בשכרו בשיעור כזה כפי שההסתדרות ביצעה עבורנו על דעת עצמה. ולצערנו, זהו אינו צעד זמני אלא על פי הסכם עליו חתמה ההסתדרות להמשך לעתיד עבודתנו בחברת אל על".

"היחידים שסיכנו את חייהם במתיחת קצה היכולת"

ועד הטייסים טען להתעלמות מוחלטת מצד ההסתדרות וההנהלה לכך שהטייסים נרתמו בכל כוחם ורוחם למען הצלת החברה. "אנחנו היחידים שטסנו טיסות קוויקי לאוסטרליה, היחידים שביצענו מסביב לעולם ב-60 שעות, היחידים שטסו בתנאי מזג אויר ושעות קשות וסיכנו את חייהם במתיחת קצה היכולת שלנו כטייסים, לא רק שנשכחו אלא ההיפך. אנו מואשמים על ידי הנהלת החברה, ההסתדרות וגם לצערנו חברינו עובדי החברה כאלו שרוצים בסגירת החברה שיקרה לנו מפז", כתב הוועד לעובדים.
"אף אחד מהם לא קיצץ כ-50% מתנאי השכר והעבודה שלו למשך שנים! הזעם שלכם ברור ומובן, אך אנחנו נפעל בשיקול דעת לשנות את ההסכם הזה בכל דרך העומדת לרשותנו. כל בר דעת מבין כי לא זו הדרך לנהל מערכת יחסים עם עובדים, בטח ובטח עם עובדיה הבכירים של החברה. וזו לא הדרך להביא להצלת החברה!".
בהמשך, התייחס ועד העובדים להלוואה שדורשת החברה בסך 250 מיליון דולר בערבות מדינה (יחד עם 150 מיליון דולרים נוספים שיונפקו לציבור במניות) וכתב כי "איננו רואים בנק אשר יהיה מוכן לסכן מיליוני דולרים מכספי לקוחותיו בחברה שבה יחסי העבודה רעועים. הוועד פועל להבין את משמעויות החוזה ויציג בהמשך את המשמעויות שלו בפני אצ"א (ועד הטייסים). בשבוע הקרוב נמשיך להיוועץ עם יועצינו ואנשינו לגבי צעדי ההמשך, אנו קשובים לכולכם ושמחים על ההצעות שמגיעות אלינו מהשטח".