השיאים מאחורינו? מדדי וול סטריט רשמו היום (ה') נסיגה גדולה לאחור, ליום הגרוע שלהם מאז ה-16 למרץ - אז רשמו ירידות של יותר מ-11%. ברקע לנפילות היום, חשש המשקיעים לגל שני של הנגיף ותחזית פסימית למשק האמריקני מצד הפד. מדד דאו ג'ונס התרסק ב-6.9%, S&P 500 ירד ב-5.8% ונאסד"ק ירד ב-5.3% ונסוג מהשיא מאמש.
יום רע במיוחד נרשם בסקטור התיירות (תעופה, קרוזים הזמנות לחופשות ושות') - דלתא איירליינס ירדה ב-14% לאחר שפרסמה אזהרת רווח, אמריקן ירדה ב-15.5%, נורוויג'יאן ב-16.5%, טריפאדוויזר ב-10.5%. במניות הטכנולוגיה: IBM ירדה ב-9.2%, אינטל ופייסבוק ירדו 6.5% ו-5.2% בהתאמה, אפל ירדה ב-4.8%.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
מסחר בצל קורונה
(צילום: AFP)
הנפט רשם נפילה על רקע שיא במלאים בארה"ב לצד חששות מגל שני של הנגיף שיוביל שוב לירידה בביקוש: מחיר ה-WTI צנח ב-8.2% (3.26 דולר) ל-36.34 דולר לחבית.
הזהב הוכיח עצמו כחוף מבטחים למשקיעים: מחיר המתכת היקרה עלה ב-1.1% (19.10 דולר) ל-1,739.80 דולר, השווי הגבוה מזה שבוע. ברקע, התחזית העגומה של הבנק המרכזי בארה"ב להתכווצות כלכלית משמעותית והשארת הריבית הנמוכה: "אפילו אם המצב יתחיל להשתפר, אנחנו לא מצפים שהפד יעלה את שיעור הריבית, ואנו כנראה נישאר בסביבה של ריבית נמוכה לפחות בתקופה הנראית לעין, וזה טוב למחיר הזהב", כך לדברי בארט מלק Bart Melek, אסטרטג בכיר ב-TD Securities.

שר האוצר האמריקני: איננו יכולים לסגור את הכלכלה שוב

ברקע הירידות ובתגובה לחששות המשקיעים מגל שני, הודיע שר האוצר האמריקני כי הוא מתנגד להשבתה שנייה של המשק. השר סטיבן מנוצ'ין אמר ל-CNBC כי "איננו יכולים לסגור את הכלכלה שוב".
טקסס דיווחה על שלושה ימי שיא רצופים במספרי המאושפזים, בעוד שתשעה מחוזות בקליפורניה דיווחו על עלייה חדה במספר המקרים הנדבקים, כך דווח ב-AP אתמול. "אני חושב שלמדנו שאם סוגרים את הכלכלה, גורמים לעוד נזק", אמר מנוצ'ין. "ולא רק נזק כלכלי, יהיה נזק גם בעוד תחומים: בעיות רפואיות וכל דבר אחר שהוכנס להשהייה. אני חושב שמה שהנשיא עשה היה מאוד זהיר, ואני חושב שלמדנו המון".
בתוך כך, גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מנסה להרגיע את המשקיעים ושוב תוקף את יו"ר הפד, ג'רום פאוול. בציוץ כתב כי "הפד טועה לעתים כה קרובות. אני רואה את אותם מספרים שהבנק המרכזי רואה, אך פועל הרבה יותר טוב ממנו". טראמפ הוסיף כי "הרבעון השלישי יהיה טוב יותר והרביעי בכלל יהיה מצוין". לגבי השנה הבאה, נשיא ארה"ב לוקח את האופטימיות צעד ענק קדימה: "2021 תהיה אחת השנים הטובות מעולם. אנחנו נמצא חיסון או תרופה".
אתמול הודיע הבנק האמריקני המרכזי, הפדרל ריזרב, כי הוא צופה עבור 2020 שיעור אבטלה ממוצע של 9.3% בארה"ב, וירידה של 6.5% בכלכלה (צמיחה שלילית). הבנק חוזה ששיעור האבטלה ב-2021 יעמוד על 6.5% וב-2022 על 5.5%. הפד חזר על עמדתו שלפיה ישתמש במגוון רחב של כלים כדי לתמוך בכלכלה.
האינפלציה, לפי חישוב PCE, תעמוד על 0.8% ב-2020, ותעלה ל-1.6% ב-2021, ל-1.7% ב-2022 ול-2% ב-2023. בחודש מרץ השנה נמנע הבנק מפרסום התחזית הכלכלית שלו, בעקבות חוסר הוודאות שגרר משבר הקורונה.
היום פורסמו נתוני תעסוקה חדשים מארה"ב: בשבוע שעבר הוגשו פחות תביעות לדמי אבטלה מהצפוי - סה"כ הוגשו 1.54 מיליון בקשות, לעומת התחזיות שעמדו על 1.6 מיליון. בנוסף לזאת, מספר הבקשות שהוגשו בשבוע שעבר נמוכים ב-355 אלף מהשבוע שלפניו.
מדד המחירים ליצרן בארה"ב מצביע על התאוששות בסקטור היצרני בחודש מאי, לאחר שלושה חודשים של נסיגה: המדד טיפס ב-0.4% במאי (באפריל צלל בשיעור החד מעולם ב-1.3%). שיעור המדד עקף את תחזיות האנליסטים שעמדו על עלייה של 0.1%.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
(צילום: MCT)

חברות מרכזיות

UBS העלתה את מחיר היעד של שתי מניות המככבות במדד דאו ג'ונס ואחת ב-S&P 500. בדאו ג'ונס, מחיר היעד על מניית מקדונלד'ס הועלה ל-205 דולר מ-191 דולר, ועל מניית קאטרפילר ל-130 דולר מ-112 דולר. על גאפ ל-12 דולר מ-8 דולר.
הורדת המלצה לסטארבקס: ב-KeyBanc Capital מורידים הבוקר את ההמלצה שלהם על רשת בתי הקפה ל'תשואת שוק' (וללא מחיר יעד), לאחר היתה על 'תשואת יתר' מאוקטובר 2018.
עסקת ענק מפתיעה בסקטור המשלוחים: קבוצת ג'אסט איט ההולנדית (Just Eat Takeaway) רוכשת את גראבהאב האמריקנית (GrubHub) בעסקת מניות - מיזוג שייצור את חברת משלוחי המזון הגדולה בעולם. גראבהאב ניהלה עד לימים האחרונים מגעים עם אובר שהציעה מחיר מעט גבוה יותר מזה של ג'אסט איט אך גראבהאב העדיפה את ההצעה ההולנדית מכיוון שהיא פחות בעייתית מבחינה רגולטורית. לפי דיווחים, הצדדים לא הגיעו להסכמה על תמיכה של אובר בגרינהאב בתהליך הרגולטורי.
דלתא איירליינס: חברת התעופה הודיעה אמש כי היא בוחנת אמצעים להגדלת הנזילות על מנת לאפשר לה להמשיך לפעול במהלך השנה. לפי התחזית המעודכנת של החברה, דלתא צפויה להציג קריסה של 90% בהכנות ברבעון השני, לצד ירידה של 85% בהיצע המושבים הפעיל. ברבעון השני של 2019 עמדו הכנסות החברה על 12.54 מיליארד דולר כך שנפילה של 90% תעמיד את הכנסות הרבעון השני השנה על 1.25 מיליארד דולר - צפי האנליסטים עומד נכון להיום על 1.52 מיליארד דולר.

המסחר בעולם

נעילה כואבת בבורסות אירופה, ברקע החששות מגל שני של קורונה וסגר כלכלי שני בארה"ב, בנוסף לתחזית העגומה של הפד על הצמיחה - מדדי קאק, דאקס ויורוסטוקס 50, ננעלו עם 100% מניות באדום: מדד קאק הצרפתי נפל ב-4.7%, דאקס הגרמני צנח ב-4.4%, פוטסי הבריטי צלל ב-4%. בורסת מדריד התרסקה ב-5%, מילאנו ב-4.8%.
לופטהנזה מחקה 9.6% בפרנקפורט, רשת בתי הקולנוע סינוורלד נפלה ב-16.3% בלונדון. ברכב - פולקסווגן צנחה ב-7.5%, BMW ב-5.6%. איירבוס צללה ב-10.5% בפריז, רנו נפלה ב-14%, פיז'ו ב-10%.
פיטורים המוניים בלופטהאנזה: חברת התעופה הגרמנית שכבר הודיעה כי תיאלץ לצאת למהלך פיטורים נרחב (כמו רוב החברות בסקטור), מודיעה כי בכוונתה לקצץ 22 אלף משרות - מחציתן בגרמניה.
לופטהאנזה מעסיקה כיום 135 אלף עובדים ברחבי העולם, 50% מהם במפעלים בגרמניה. החברה צפויה להיכנס עתה למו"מ עם האיגודים המקצועיים בחברה והיא הציבה את ה-22 ביוני כתאריך יעד להגעה להסכם. החברה ציינה כי יעשה מאמץ לרכש כמה שיותר מהקיצוצים בקרב עובדים זמניים או עובדים בצוותים שקשורים פחות לליבת העסקים.
אינדיטקס, חברת האם של זארה, ברשקה ופול אנד בר, הודיעה כי תסגור 1,200 חנויות ברחבי העולם ותתמקד יותר במכירות אונליין.
בנעילה באסיה, ניקיי ירד ב-2.8%, האנג סנג ירד ב-2.3%, שנגחאי ירד ב-0.8%, קוספי איבד 0.9%, בורסת סידני ירדה ב-3.1%.
פורסם לראשונה: 08:31, 11.06.20