ענף הפרחים בישראל עובר בימים אלו את המשבר הגדול שידע מימיו. בנוסף לענפי התיירות, התעופה, המלונאות, האופנה, התרבות וההסעדה שספגו פגיעה קשה, ענף הפרחים הישראלי כמעט מתרסק. בשוק נרשמת ירידה של 70% בצריכת פרחים, והמלאים עמוסים ללא דורש.
"שוק הפרחים כמעט לא קיים. בורסת הפרחים בהולנד בעצם נסגרה ואין משלוחים. כל מגדלי הפרחים שמתבססים על היצוא הפסיקו לשלוח כי הם לא מקבלים מחירים, ובעצם היו צריכים להוסיף כסף על המשלוחים כי לא רכשו אותם בבורסה. בנוסף, כל חנויות הפרחים, מעצבי אירועים, הכל בעצם נסגר כמעט". כך אומר באולפן ynet אופיר סעדה, מגדל ומשווק פרחים.
2 צפייה בגלריה
פרחי אדמונית בגליל המערבי
פרחי אדמונית בגליל המערבי
פרחי אדמונית בגליל המערבי
(צילום: משק אדמונית גליל)
אתם זורקים את הפרחים?
"בשבוע שעבר לא הייתה כמעט עבודה, ופרחים שהיו מיועדים למכירה ולא מכרנו, במקום לזרוק אותם החלטנו לתרום אותם לבתי אבות. פחרסמנו בפייסבוק שלנו למי שמכיר שיקשר אותנו לבתי אבות והוצאנו ביום שישי מעל 5,000 זרים לבתי אבות בכל הארץ. במקביל, אנחנו פשוט לא קוטפים חלק מהשטחים שלנו. וזה לא רק השטחים שלנו. יש לנו עוד כ-100 מגדלי פרחים שאנחנו צינור ההפצה שלהם. רובם הפסיקו לקטוף כי אין ביקושים".
כמה זמן תצליחו לשרוד כך?
"מובן שלא נוכל להמשיך לשרוד. הבעיה העיקרית שלנו כחקלאים היא שבעצם אנחנו לא זכאים להוציא את העובדים הזרים שלנו לחל"ת. אנחנו מחויבים להמשיך להעסיק אותם. אז העלויות הקבועות שלנו נשארות גבוהות מאוד, ובעצם אין לנו פדיון בעבור הסחורה. במקביל, יש לנו עוד בעיה לא פחות גדולה: כסף. כל החובות של הלקוחות שלנו, מעצבי אירועים, חנויות פרחים, שבעצם נתנו לנו צ'קים בשוטף 60 או 90".

"נזקים של מיליוני שקלים"

איציק פרץ (56), מגדל אדמוניות מזה כ-20 שנה ובעל המשק "אדמונית הגליל" בגליל המערבי, סיפר כי "כעת זו עונת הקטיף. חנויות נסגרו, טיסות התבטלו ונותרנו עם תוצרת במקררים. אלה נזקים של מיליוני שקלים. אנשים שילמו את כל התשומות כדי לקבל את היבול שלהם ועכשיו הוא שווה אפס. החיסרון שלנו, כמגדלי אדמוניות, הוא שאנחנו מגדלים את הפרח כל השנה עבור חודש וחצי, ומשבר הקורונה נפל על החודש וחצי הזה. יש פה עסקים שהם 100% ייצוא ומכניסים מטבע חוץ למדינה בזמנים טובים. המדינה צריכה לגלות אחריות ולסייע לחקלאים. אני מבין שמתעסקים עכשיו עם חיי אדם. אנחנו נחכה, אבל אנחנו רוצים לדעת שיעזרו לנו".
2 צפייה בגלריה
דרור נקש
דרור נקש
דרור נקש, מגדל פרחים מלכיש: "השוק לא יציב ואתה חי מיום ליום. זה נזק של מאות אלפי שקלים לכל משק, לעונה הזו ולעונה הבאה"
(צילום: ניצן אשוח)
יחיאל שטיינמץ, מנהל אגף הפרחים בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, הסביר כי "מגדלי הפרחים משווקים בשנה כ-400 מיליון פרחים לשוק המקומי וכמות דומה לייצוא. תקופת האביב, ערב פסח בישראל, הוא החג בו קונים כמות פרחים גדולה יותר מכל החגים האחרים. במקביל בחו"ל חג הפסחא הוא חג עם צריכה עצומה, יחד עם האביב שגורם לצריכת פרחים. דווקא בתקופה הזאת, שכל המגדלים התכוננו לה וגידלו את הפרחים לכבודה, נפל עליהם המשבר הזה. מדובר במשבר בינלאומי, שווקי הפרחים קרסו. בהולנד השמידו תוצרת מחוסר קונים. המסחר בארץ ירד למינמום של המינימום. למגדלי פרחים רבים זה ענף הגידול היחיד. ענף הפרחים עובר את המשבר הגדול מימיו. עברנו מלחמות, אסונות טבע, אבל איש לא ידע דבר כזה".
בניגוד לענפי החקלאות האחרים המספקים מזון לאוכלוסייה, ענף הפרחים נחשב ל"מותרות" ולכן הצרכן הישראלי לא קונה פרחים בתקופה זו. כל אלו, באים לידי ביטוי הן ביצוא והן בשוק המקומי.
מאז תחילת המשבר יצוא הפרחים לחו"ל ירד ב-80% ומביא להפסד של 1.5 מיליון אירו לשבוע, והמסחר בשוק המקומי ירד ב-80% מהמסחר הרגיל - מה שגרם לחלק מהעוסקים בתחום להשבית את הפעילות ולהפסד של שישה מיליון שקל בכל שבוע שחולף. באם לא ישתנה המצב במהרה יפסידו מגדלי הפרחים את מכירות חג הפסח בארץ ואת מכירות חג הפסחא בחו"ל, וכאן מדובר בלפחות 14 מיליון אירו בחו"ל ועוד 12 מיליון שקל בארץ.
דרור נקש (55), מגדל פרחים מלכיש מזה כ-20 שנה, סיפר כי "את רוב הפרחים את מייצא להולנד לבורסת הפרחים, ומשם זה יוצא לכל העולם. לפני שבוע וחצי הבורסה קרסה בבת אחת לרמת מחירים של 2 סנט. תוך יומיים השמידו מעל 20 מיליון פרחים. השוק לא יציב ואתה חי מיום ליום. זה נזק של מאות אלפי שקלים לכל משק, לעונה הזו ולעונה הבאה".
פורסם לראשונה: 09:40, 26.03.20