ההחלטה לא לחדש את תוקפה של תמ"א 38 הובילה לאי-ודאות בענף הנדל"ן ונראה שהתיקון החדש לחוק אמור לספק יציבות מסוימת לענף, שנמצא גם כך בתקופה מאתגרת בחסות משבר הקורונה. החוק החליפי אמור לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בצורה בטיחותית יותר ומהירה יותר, ובאופן שישתלם לרשויות המקומיות, לא רק באזורי המרכז כי אם גם באזורי הסיכון בפריפריה אבל כרגע נראה שהתוכנית לא נותנת פתרונות אמיתיים לקידום התחדשות עירונית בפריפריה והמדינה תצטרך להכניס את היד לכיס כדי לדאוג שזה יקרה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העיריות, שבשנים האחרונות הבינו כי הסוד להישרדות כלכלית הוא בנייה של מרכזי מסחר ותעסוקה, ישמחו בוודאי לקדם פרויקטים של עירוב שימושים, אשר צפויים להקנות להן ארנונה גבוהה יותר מזו שנגבית למגורים, לצד קבלת תשלום היטל ההשבחה, שאמור לאפשר להן לפתח תשתיות.
2 צפייה בגלריה
הבנין ברחוב זימן 4 בתל אביב
הבנין ברחוב זימן 4 בתל אביב
בניין בת"א שעבר תמ"א 38
(צילום: עוז מועלם)
אלא שביטול הפטור יקטין באופן כמעט ודאי את הכדאיות הכלכלית של היזמים, וסביר כי חלק מהפרויקטים כלל לא יצאו לפועל. על אחת כמה וכמה באזורי הפריפריה, שם גם כך מקודמות תוכניות להקמת מתחמי מסחר ותעסוקה, ונשאלת השאלה אם יש בכלל צורך במתחמים נוספים כאלה ואם היזמים ימצאו שוכרים, במיוחד על רקע התפשטות הנגיף שהובילה לסגירה של משרדים ומסחר.
החלטה נוספת היא ביטול ההקלות לפרויקטים, מתוך הרצון לקדם תוכניות ללא עיכובים בוועדות התכנון והערר. אולם ביטול ההקלות ישפיע גם הוא על היזמים, שאם עד כה הצליחו לחלץ תוספות לזכויות בנייה, כעת שוב ייתקלו בחומה של חוסר כדאיות כלכלית. ואם ברצון לקדם לוחות זמנים מהירים עסקינן, כלל לא בטוח שקידום תוכנית בניין העיר בסמכות מקומית תתבצע מהר יותר מאשר קידום היתר בנייה מכוח תוכנית מתאר ארצית.

ומה לגבי הדיירים?

בסופו של דבר יש לקבל את הסכמתם של הדיירים לקידום מיזמי התחדשות עירונית, אלא שעל פי החוק החליפי, לא בטוח שהתקנות החדשות ישתלמו להם: שטח הדירות שיקבלו צפוי להצטמצם ומרפסת כבר לא תהיה תוספת קבועה - רק ממ"ד.
בנוסף, הרעיון לעירוב שימושים על פניו חיובי, אולם לא כל דייר יהיה מעוניין לתוספת של גן ילדים או מקווה בקומת הקרקע, מה שעלול לפגוע באיכות חייהם, כך שספק אם ירצו להיכנס להרפתקה של פינוי-בינוי ואולי יעדיפו להתמקד במסלול חיזוק - שבמינהל דווקא מצפים שיקיף כמה שפחות בניינים כאלה.
ביטול הפטור מתשלום היטל השבחה יקטין באופן כמעט ודאי את הכדאיות הכלכלית של היזמים, וסביר כי חלק מהפרויקטים כלל לא יצאו לפועל.