ברקע המשך מגבלות הקורונה, הפגנות ועיצומים מצד עובדי ענף התעופה ודרישת החברות לסיוע נוסף מצד המדינה, משרד האוצר שוב נחלץ לסיוע. במכתב שנשלח אל החברות הודיע היום (ג') המשרד לאל על, ישראייר וארקיע כי הן יקבלו מהמדינה הלוואות באמצעות אגרות חוב שיונפקו והחברות לא יצטרכו להחזיר את החוב בשנתיים הקרובות ("הלוואת בלון"). זאת, בתנאי שגם בעלי החברות יזרימו באופן מיידי מיליוני דולרים לקופה הריקה של החברות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעוד שנתיים החברות יוכלו להחזיר את ההלוואות בתוספת ריבית או להנפיק מניות לציבור ולמדינה יתאפשר לקבל מניות של החברות במחיר מופחת. טרם נקבעו סכומי ההלוואות המדוייקים, אולם ההערכה עומדת על כך שסך הכסף שיוזרם אל חברת אל על, הן מצד המדינה והן מטעם הבעלים, ינוע בין 100 ל-150 מיליון דולר. ישראייר וארקיע יקבלו בין 10 ל-20 מיליון דולר, יחד עם הזרמת הבעלים.
1 צפייה בגלריה
הפגנה של עובדי אל על לפני המראתו של רה"מ בנט לארה"ב
הפגנה של עובדי אל על לפני המראתו של רה"מ בנט לארה"ב
הפגנה של עובדי אל על לפני המראתו של רה"מ בנט לארה"ב
(צילום: ועד עובדי אל על)
עוד טרם נקבע היחס של ההלוואה: האם על כל דולר של המדינה יוזרם דולר של הבעלים, או שהמדינה תזרים כפול (2 דולר לאחד), או שיעור אחר - עניין זה יוכרע בימים הקרובים. בכל מקרה, העברת מניות של החברות למדינה לא תגרום להלאמתן. במשרד האוצר קבעו כי המדינה לא תוכל לקבל יותר מאשר 24% ממניות כל אחת מהחברות תמורת החזר ההלוואות.
בנוסף, המתווה החדש לא מחליף מתווה קודם שבו המדינה התחייבה לרכוש מראש כרטיסים מהחברות והזרימה להן כבר כספים בחודשים האחרונים.
במשרד האוצר מצפים להתייעלות החברות התעופה נוכח המשבר הקשה שכרגע לא נראה עדיין סופו, אך המדינה לא תתערב בשיקולי ההתייעלות כמו פיטורים של עובדים או צמצום פעילות לא רווחית.
גורם במשרד האוצר מסר ל-ynet כי ההחלטה לסייע לחברות נובעת ממצוקה כספית קשה ולכן - על אף שהמדינה כבר סייעה לחברות בהיקף רב בחודשים האחרונים - הוחלט לסייע להן שוב כדי שיוכלו להשתקם ולהמשיך לפעול כחברות תעופה ישראליות.

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בענף התעופה

ברקע, ההסתדרות הכריזה הבוקר (ג') על סכסוך עבודה בענף התעופה הישראלי, על רקע המשבר התעסוקתי של העובדות והעובדים בענף מאז פרוץ מגפת הקורונה. לטענת ההסתדרות, חברות התעופה שכבר פיטרו אלפי עובדים והוציאו עובדים רבים לחל"ת, מבקשות כעת לפעול לפיטורים המוניים נוספים. הסכסוך רלוונטי לעובדי אל-על, עובדי ארקיע, הטייסים בישראייר, ועובדי רשות שדות התעופה. ההסתדרות תוכל לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך כשבועיים.
בהסתדרות טוענים כי מעבר לפיטורים הנוספים שמתוכננים בחברות, כוונתן היא להאריך את תקופת החל"ת של עובדים רבים ולשנות את תנאי העסקתם של העובדים. מעבר לכך, עולה החשש מסגירת מחלקות בחלק מהחברות והעברת העבודה למיקור חוץ. ההסתדרות והעובדים טוענים כי הנהלות חברות התעופה לא נוקטות בצעדים למציאת פתרונות כלכליים להצלת החברות.
בשבוע שעבר המאבק של העובדים עלה שלב כאשר החליטו לצאת למחאה בשטח האווירי בשדה התעופה. בשל כך נעצרו ההמראות מנמל התעופה בן גוריון מ-10:00 עד 12:00, ובמקביל הפגינו עובדי ענף התעופה ורשות שדות התעופה בנמל עצמו. העובדים מחו על סגירת השמיים ועל המצוקה שבה שרויים עובדי ענף התעופה הישראלי, מאז פרוץ הקורונה.
גם הבוקר מחו עשרות מעובדי חברת אל על לפני ההמראה מול מטוסו של בנט על "הפקרת ענף התעופה בכלל וחברתם בפרט". כמה דקות לאחר מכן אפשרו העובדים למטוס להמריא ללא עיכובים. מהוועד נמסר: "הוחלט לאפשר את ההמראה מתוך אחריות וחשיבות הפגישה שאליה טס ראש הממשלה". יחד עם זאת, ההפגנה הובילה לעיכוב של 45 דקות בדרכו של ראש הממשלה למטוס.
בתגובה למתווה, אמרו הערב בהסתדרות: "המתווה המוצע לא נותן מענה למצוקתם הקשה של העובדים בענף. המאבק למניעת פיטורים המוניים ופגיעה בזכויות העובדים יימשך".