ההסתדרות הכריזה הבוקר (ג') על סכסוך עבודה בענף התעופה הישראלי, על רקע המשבר התעסוקתי של העובדות והעובדים בענף מאז פרוץ מגפת הקורונה. לטענת ההסתדרות, חברות התעופה שכבר פיטרו אלפי עובדים והוציאו עובדים רבים לחל"ת, מבקשות כעת לפעול לפיטורים המוניים נוספים. הסכסוך רלוונטי לעובדי אל-על, עובדי ארקיע, הטייסים בישראייר, ועובדי רשות שדות התעופה. ההסתדרות תוכל לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך כשבועיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהסתדרות טוענים כי מעבר לפיטורים הנוספים שמתוכננים בחברות, כוונתן היא להאריך את תקופת החל"ת של עובדים רבים ולשנות את תנאי העסקתם של העובדים. מעבר לכך, עולה החשש מסגירת מחלקות בחלק מהחברות והעברת העבודה למיקור חוץ. ההסתדרות והעובדים טוענים כי הנהלות חברות התעופה לא נוקטות בצעדים למציאת פתרונות כלכליים להצלת החברות.
1 צפייה בגלריה
מחאת עובדי ענף התעופה בנתב"ג
מחאת עובדי ענף התעופה בנתב"ג
מחאת עובדי ענף התעופה בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי )
בשבוע שעבר המאבק של העובדים עלה שלב כאשר החליטו לצאת למחאה בשטח האווירי בשדה התעופה. בשל כך נעצרו ההמראות מנמל התעופה בן גוריון מ-10:00 עד 12:00, ובמקביל הפגינו עובדי ענף התעופה ורשות שדות התעופה בנמל עצמו. העובדים מחו על סגירת השמיים ועל המצוקה שבה שרויים עובדי ענף התעופה הישראלי, מאז פרוץ הקורונה.
את העצרת בשבוע שעבר הוביל איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות בראשות אבי אדרי. "אנחנו רוצים שהממשלה תדע לתמוך בעובדים שנמצאים בו כשהיא מחליטה לסגור את השמיים", אמר אדרי בהפגנה, בה עלו העובדים על מסלולי ההמראה.
ההסתדרות מסבירה את ההכרזה על סכסוך העבודה בכך שענף התעופה ספג פגיעה אנושה במיוחד בשל הקורונה, נוכח ההגבלות והאיסורים אשר הוטלו על תעופה, מיד עם פרוץ המגפה. גם כיום, כשנה וחצי מפרוץ המגפה, ענף התעופה טרם חזר להיקף פעילות מסחרית רגילה וסדירה, חלק בלתי מבוטל מעובדיו עדיין בחל"ת, ואלפי עובדים אחרים פוטרו.
"לאורך כל תקופת המשבר פעלו ההסתדרות ואיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, במגוון דרכים כדי לייצר פתרונות מקצועיים ויצירתיים עבור כל חברה בענף, בניסיון לשמור על מקורות פרנסתם של אלפי עובדות ועובדים. בין היתר, באמצעות חתימה על הסכמים שכללו סיום העסקה של עובדים, ושינויים מרחיקי לכת בתנאי שכרם והעסקתם של עובדים בחברות השונות. אלא שנראה כי כעת מבקשות החברות לפטר עוד עובדים רבים", מסרו מההסתדרות.
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר: "אני עוסק במשבר עובדי ענף התעופה מבוקר עד ליל. לצערי, נראה שיש מי שלא מכירים בחשיבותו של ענף זה, לא רק לתעסוקה ולכלכלה הישראלית, אלא למדינת ישראל בהיבטים רבים נוספים. ההסתדרות התגייסה להצלת ענף התעופה ושיקומו, עם פרוץ המשבר, באמצעות הסכמי הבראה והתייעלות חסרי תקדים שחתמנו עם החברות וסיוע כלכלי שהעברנו להן. אך אין הדבר אומר שבכך ניתן פתח לפיטורים המוניים ולפגיעה בזכויות העובדים, בכל שני וחמישי, כפתרון מהיר וקל של החברות. אנו לא נאפשר זאת".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "ניסינו להימנע מהחרפת המאבק בענף התעופה, אך איננו יכולים להישאר אדישים לנוכח המסרים הקשים שקיבלנו מהנהלות חברות התעופה בכל הקשור לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של העובדים בענפי התעופה השונים. ציפינו ואנחנו עדיין מצפים ממשלת ישראל להתערב במשבר ולייצב את חברות התעופה, כפי שעשו מדינות אחרות בעולם. ברמה הלאומית, אין לנו פריווילגיה להיות ללא חברות תעופה ישראליות".