הבנק המרכזי בארה"ב הותיר הערב (יום רביעי) את הריבית במשק על רמה אפסית. לצד זה, הפד הודיע כי התחלת צמצום תוכנית הרכישות מתקרבת, ואף יותר מכך, העלאת ריבית משמעותית צפויה כבר ב-2022, במקום הצפי הקודם להעלאה רק ב-2023.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסיבת העיתונאים ציין היו"ר ג'רום פאוול כי "ההערכה הכללית בין חברי הוועדה בהינתן המשך ההתאוששות, שמהלך הטפרינג (צמצום הרכישות) יסתיים סביב מחצית השנה הבאה".
2 צפייה בגלריה
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
"אם ההתקדמות תימשך באופן נרחב כפי שמצופה, הוועדה מעריכה שתהיה הצדקה לצמצום קרוב בקצב הרכישות", נאמר בעניין זה בהודעה הרשמית של הפד. בשוק מעריכים כי בישיבה בנובמבר יכריז הפד על צמצום בקצב הרכישות שלו החל מחודש דצמבר.
במסיבת העיתונאים הדגיש היו"ר בעניין זה כי אין קשר בין המהלך של צמצום הרכישות להחלטה עתידית על המועד הראוי להעלאת ריבית: "ההחלטה בעניין הרכישות לא תכוון להיות סימן בנוגע לתזמון של העלאות ריבית", אמר פאוול.
בין השינויים המשמעותיים בהודעת הפד, העובדה שמחצית החברים מצפים עתה שהעלאת הריבית הראשונה תתבצע כבר ב-2022 - 9 מתוך 18 חברי הוועדה תומכים בהערכה זו, מול 7 חברים בהודעה האחרונה שבה שחרר הפד תחזיות כלכליות, בחודש יוני. 17 חברים מאמינים שב-2023 צפויה לכל הפחות העלאת ריבית אחרת ו-13 חברים מצפים ל-2 העלאות ריבית ב-2023.
בחודשים האחרונים ציינו בכירים בפד, כולל היו"ר פאוול, כי תחילת צמצום הרכישות תתבצע עוד השנה, ככל הנראה מנובמבר-דצמבר. הפד רוכש בכל חודש, עוד מהקיץ שעבר, אג"ח קונצרני ואג"ח מגובות משכנתאות בשווי של 120 מיליארד דולר. זאת, במטרה להזרים מזומנים למשק ולהשאיר את תשואות האג"ח האמריקניות בתשואה נמוכה.
ככל שתירשם עלייה באינפלציה, אמרו בפד, ושוק התעסוקה ימשיך להשתפר, ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי תכריע בעד להתחיל לצמצם את קצב רכישות האג"ח, מוקדם מהצפוי.
כמו כן, ועדת השוק הפתוח צופה השנה עלייה של 5.9% בתוצר, נמוך מהתחזית של יוני לעלייה של 7%. עם זאת, הפד העלה את תחזיותיו לשנה הבאה - צופה ב-2023 צמיחה של 3.8% לעומת התחזית הקודמת לעלייה של 3.3% בתוצר.

עליות שערים בוול סטריט

המסחר בוול סטריט ננעל במגמה חיובית: נאסד"ק עלה ב-1%, דאו ג'ונס טיפס ב-1.3%, S&P 500 התחזק ב-1.2%.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט
וול סטריט
וול סטריט
(AP)
גם המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות שערים. מדד דאקס הגרמני טיפס ב-1%, פוטסי הבריטי התחזק ב-1.5% וקאק הצרפתי הוסיף 1.3%.
בנעילה באסיה: ניקיי ירד ב-0.7%, שנגחאי עלה ב-0.4% (הונג קונג וסיאול בחופשה).
מניית פייסבוק נחתכת ב-3.6% אחרי דיווח בניו יורק טיימס כי המייסד והמנכ"ל, מארק צוקרברג, מקדם כתבות חיוביות על פייסבוק.
ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, הזהיר מוקדם יותר בראיון ל-CNBC-TV שאם האינפלציה תמשיך לעלות בחודשים הבאים, הפד יאלץ להגיב במהירות. "אם האינפלציה תהיה כל כך גבוהה הפד יהיה חייב לפעול באופן מסורתי יותר, ללחוץ על הבלמים, להפסיק את הנזילות. התגובה לזה תהיה עצומה. אני משוכנע שהם יצטרכו לעשות את זה מתישהו בשנה הבאה. הבנק לא יכול להיות תמיד פרו אקטיבי".
דיימון הוסיף, שאם האינפלציה תמשיך ללוות אותנו עד לסוף השנה, קובעי המדיניות יהיו מוכרחים להודות שעליות המחירים הללו כאן כדי להישאר. "אני בספק שאם כך יהיה בדצמבר, אנשים ימשיכו לומר שזה הכול עניין חולף".
פורסם לראשונה: 21:09, 22.09.21