על אף ההיסוסים והחששות הרבים בשל התפשטות זן הדלתא של הקורונה, הלימודים בישראל החלו בשבוע שעבר כמעט כסדרם. במקביל, שנת הלימודים נפתחה או עומדת להיפתח בשבועות הקרובים גם בחלקים רבים ברחבי העולם. איך זה השפיע על בורסות העולם בצל משבר הקורונה ומבצע החיסונים שתופס תאוצה ברחבי העולם, איזה מניות נפלו ואילו זינקו?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
באנרס אנד נובל
באנרס אנד נובל
עלייה של 767% מאז השפל של פרוץ המשבר. באנרס אנד נובל
(צילום: shutterstock)
ענקית הספרים בארנס אנד נובל (Barnes & Noble), המספקת ספרי לימוד ללמעלה משישה מיליון סטודנטים ב-1,420 אוניברסיטאות, מכללות ותיכונים בארה"ב, זינקה בשבוע שעבר ב-20% בבורסת ניו יורק. ברקע - העלייה בשיעור ההתחסנות והציפייה כי שנת הלימודים 2022-2021 תיפתח כסדרה עם נוכחות פיזית של הסטודנטים בקמפוס, לצד הטמעת מודלים היברידיים.
לצד זאת, החברה דיווחה על צמיחה שנתית של 18% בהכנסות ל-240 מיליון דולר, גבוה משמעותית מהצפי, עם צמיחה של 41% במכירות ברשת, לצד תחזית לחזרה לרמת המכירות טרום הקורונה בתום השנה.
בכך, מניית החברה (BNED) נסחרת ברמה הגבוהה ביותר משנת 2017, תוך שהיא השלימה עלייה של 767% מהשפל אליו הגיעה עם פרוץ משבר הקורונה אשתקד.
בין המניות הנוספות של חברות המספקות ספרי לימוד ניתן למנות את Chegg - שעלתה ב-6% בשבוע שעבר בניו יורק, וכמובן אמזון, אחת מספקיות הספרים הגדולות בארה"ב, שרשמה גם היא עלייה של 3.6%.

חוששים מהתחזיות: זום נפלה ב-13%

בתוך כך, ברקע פתיחת שנת הלימודים, נראה כי מבצע החיסונים לא היטיב עם כולן. חברת זום (Zoom), ספקית פלטפורמת שיחות הוידיאו שרובנו הספקנו להכיר מקרוב מאז פרוץ המשבר, צנחה ב-13% בשבוע שעבר בנאסד"ק.
3 צפייה בגלריה
זום
זום
האנליסטים מתקשים להעריך את קצב הצמיחה בטווח הארוך. זום
(צילום: shutterstock)
זאת, לאחר שהמניה (ZM) רשמה ירידה חדה במסחר ביום חמישי בעקבות תוצאות כספיות לרבעון השני שהיו טובות מהצפי, אך רק במעט, ולצד חששות רבים בקרב המשקיעים לגבי תחזית הצמיחה במבט קדימה, עם התרחבות מבצע החיסונים והחתירה העולמית המתמשכת לחזרה לשגרה.
הקושי של האנליסטים להעריך את קצב הצמיחה של החברה בטווח הארוך עם התמתנות השפעות המגיפה, לצד תמחור גבוה מאוד גם ככה, הוביל להתמתנות מחירי היעד ולתגובות פושרות מצד המשקיעים והאנליסטים.
מניית החברה נסחרה בתנודתיות חדה בשנתיים האחרונות: בין חודש פברואר לאוקטובר 2020 (שיא המגיפה) רשמה זינוק של 548%. עם זאת, מאז נחתך מחיר המניה בכ-49% ברקע לספקות של המשקיעים כי החברה תוכל לייצר קצבי צמיחה דומים גם בהמשך.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • חברת אמברלה (Ambarella), המתכננת ומוכרת שבבים ומעבדים שנועדו לוידיאו באיכות גבוהה, לעיבוד תמונה ולראייה ממוחשבת, זינקה ב-33% במסחר בשבוע שעבר בנאסד"ק. הסיבה העיקרית לעלייה: פרסום תוצאות כספיות טובות מהצפוי שכללו זינוק של 58.3% בהכנסות בהשוואה לרבעון השני של 2020 והעלאת התחזיות לרבעון השלישי של השנה.
  • אמריקן איגל (American Eagle Outfitters), יצרנית ומשווקת הבגדים המובילה, נפלה ב-17% בשבוע שעבר בבורסת ניו יורק. זאת, ברקע ירידה במכירות החברה, דחיית רכישות הבגדים ל"חזרה לבית הספר" של הורים והאתגרים הגוברים בשרשרת האספקה במזרח - כפי שהם משפיעים על חברות רבות נוספות בארה"ב, בהן חנויות בגדים נוספות כדוגמת אורבן אאוטפיטרס.
  • חנות החיות המובילה Chewy, הנסחרת גם היא בניו יורק ומספקת מזון ותרופות לבעלי חיים, ירדה ב-14% בשבוע שעבר. הירידה החדה מיוחסת לדו"חות כספיים חלשים מהצפוי, על אף שנרשמה עלייה של 27.1% בהכנסות בהשוואה לרבעון השני של 2020.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, ושמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים בבנק לאומי.