אנשי חינוך וסטודנטים במגזר הערבי לא ממש נרגעו מהודעת משרד העבודה אתמול (ג') כי החליטו לבחון מחדש את ביטול הבחינות בערבית למקצועות והכשרות מטעמו, בין היתר חשמל ואלקטרוניקה. זאת בעקבות חשיפת ynet על כוונת הביטול. "אם המבחנים יהיו רק בעברית הסיכוי שלנו לעבור ירד ב-90%", אמר ג'לאל כראמה, סטודנט במכללה הטכנולוגית עתיד בירן ב-ynet Live.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
אתמול נחשף ב-ynet כי האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה שיגר מכתבים לכל מוסדות הלימודים המקיימים קורסים בהכשרה מקצועית באמצעות המרכזות הבכירות ביחידות הבחינות האזוריות, לפיהם לא יתקיימו יותר מבחנים מטעם המשרד שלא בשפה העברית.
1 צפייה בגלריה
(צילום: עוז מועלם)
הכוונה לבטל את המבחנים בשפה הערבית עוררה סערה ותגובות נזעמות בקרב אנשי ציבור וחברי כנסת. "דבר ראשון שעלה לי בראש שזה בגלל שזה בערבית", אמר היום חלדון חמורי, מנהל המכללה הטכנולוגית עתיד בירן ב-ynet Live. "מאה תלמידים ניגשו למבחנים בערבית ובגלל המיעוט הרגשנו שאין גב".
לדבריו, אם יבוטלו הבחינות האלה בערבית המשמעות היא שיהיו עוד פחות בני חברה הערבית שישתלבו במקצועות האלה. "התלמידים בקושי עוברים את המבחנים בערבית וקשה להם ללמוד את זה, הם לא יודעים עברית וזה עוד יותר מקשה. אני כמעט בטוח שהם לא יעברו בכלל את המבחנים והם פחות ישתלבו. כדי להשתלב בחברה באמת לא צריך לעבור את המבחנים בעברית צריך לדעת את השפה העברית, לדבר בשפה ולקרוא".
כראמה, הלומד חשמל מוסמך במכללת עתיד בירן, סיפר כי הוא למד הכל בשפה הערבית ואף נבחן במבחן הראשון בערבית - ועבר אותו בהצלחה. אך לאחר מכן היה מבחן בעברית - ושם כבר הסתבך. "היה לנו קשה מאוד, הנוסחאות היו בעברית, מילים שאנחנו לא מכירים, קשה ללמוד את החומר בערבית ועכשיו שיחליפו לעברית זה יהיה אפילו יותר קשה ואף אחד לא יעבור את זה".
בתוך כך, ד"ר רמזי חלבי, יו"ר הוועד המנהל בארגון צופן לקידום הייטק בחברה הערבית בישראל, התייחס בריאיון ל-ynet live להשפעת השילוב בתעסוקה של הצעירים הערביים על רקע גל הפשיעה והרציחות במגזר: "36% מהצעירים הערבים לא עובדים ולא לומדים. כמחצית מהמשפחות הערביות נמצאות מתחת לקו העוני אז לכן יש פיתוי מאוד גדול לכסף קל שנמצא בארגוני הפשיעה".
חלבי הוסיף: "הייתה התחלה של הכנת תוכנית מקיפה לשילוב של הצעירים הערבים במוסדות לימוד, בעבודה, בהכשרה מקצועית ולצערי הנושא הזה נעצר, היום ההשתלבות של הצעירים הערבים היא מאוד מאוד מועטה".