חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה מתחו היום (ד') ביקורת חריפה על הצעדים שאותם יזם שר האוצר אביגדור ליברמן, במסגרת התוכנית להקלה על האזרחים בעקבות גל ההתייקרויות במשק. מנתונים שהוצגו בפני ועדת הכספים עלה כי את רוב הכספים שישולמו להורים עובדים יקבלו המשתייכים לעשירונים העליונים בעוד המשתייכים לעשירונים האחרונים, דהיינו השכבות החלשות ביותר, לא יקבלו כלל כספים או רק 1% בעשירון הרביעי מלמטה.
הסיבה לתשלום רוב הכספים למי שהכנסותיהם גבוהות יותר נעוצה בעובדה שנקודות זיכוי ממס ניתן לתת רק למי שמשתכרים משכורות גבוהות יותר ולא למי שאינם עובדים כלל או ששכרם כה נמוך שהם לא משלמים כלל מיסים ולכן לא ניתן לזכותם ממס על המשכורות הנמוכות האלה.
1 צפייה בגלריה
הדיון על העלאת מס רכישה בוועדת הכספים
הדיון על העלאת מס רכישה בוועדת הכספים
ועדת הכספים. ארכיון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הדיון התקיים במסגרת הכנה של הצעת החוק להגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק העבודה (מס הכנסה שלילי), לקריאה שנייה ושלישית, שתתקיים קרוב לוודאי רק בחודש מאי, לאחר פגרת הכנסת בגין החגים. יש לציין כי שר האוצר אביגדור ליברמן הצהיר כי בכל מקרה תוספת נקודות הזיכוי תהיה רטרואקטיבית מינואר, אך בינתיים החקיקה מתעכבת.
החלק הראשון בחוק נוגע לנקודות זיכוי להורים, תוספת של נקודה לכל אחד מההורים לילד שמלאו לו 6 עד 12 שנים. היום נמסר ממשרד האוצר, כי התוספת נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים, בהיקף של 2.1 מיליארד שקל. אלה מצטרפים להטבות המס הקיימות כבר היום. שוויי כל נקודת זיכוי הוא 2,796 שקל בחישוב שנתי.
חלקו השני של החוק נוגע למענק עבודה, כאשר בעקבות בקשת יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, הודיע שר האוצר בימים האחרונים על הגדלת המענק לשנת 2022 ב-20% נוספים על המתווה שנקבע בתחילה.
כך תעמוד התוספת על 40% למענק הקיים, כאשר התוספת תעמוד על 1,600 שקל בממוצע לזכאי, במקום 800 שקל במתווה הקודם, בעלות כוללת של 500 מיליון שקל. במצב בו שני בני הזוג זכאים למענק העבודה, הסכום עשוי להגיע עד ל-3,200 שקל. הצעד נעשה במסגרת מקדמה עבור שנת העבודה 2022, כדי לייצר תמריצים לתעסוקה.
יו"ר הוועדה קושניר, בירך אמנם על החלטת שר האוצר להכפיל את הסיוע, אך במקביל דרש להגדיל את תשלום המקדמה בגין שנת 2022, במסגרת פעימה שלישית. כאשר לצד תשלום מקדמה של 50% מגובה המענק בחודש יולי הקרוב, ישולמו 25% נוספים כמקדמה בחודשים שלאחר מכן, כאשר התשלום יושלם בחודש פברואר 2023.
נציג האוצר הציג את החלוקה של הטבות המס לפי עשירונים, ממנה עולה כי לצד עשירונים 1-3 שיהיו זכאים למענק העבודה, עשירון 4 יקבל - 1% מעלות הצעד של הוספת נקודות זיכוי, עשירון 5 - 3%, עשירון 6 - 5%, עשירון 7 - 12%, עשירון 8 - 21%, עשירון 9 - 28% ועשירון 10 - 31% מעלות הצעד.

"לא פיתרון ליוקר המחייה"

חברי הכנסת מהאופוזיציה ומספר חברי כנסת מהקואליציה תקפו במילים קשות את החלוקה הזאת. יו"ר ועדת הכספים לשעבר ח"כ משה גפני טען: "הבנתי שזה חלק מתוכנית של מאבק ביוקר המחיה, עכשיו זה משתנה לעידוד תעסוקה. לא הבנתי איך הגיע השינוי. בעבר כשהייתה בעיה במשק הבאנו כספים לכולם, ולא רק לחלק. האוצר מביא פתרון שלא פותר את בעיית יוקר המחיה. ההוצאות של ילד בן 13 גבוהות יותר מילד בגיל 8, גם אם הוא לא מהווה בעיה ליציאה לעבודה של הוריו. עיקר הסיוע הולך לעשירונים העליונים, לא רוצים לעזור לאנשים, אלא לקדם אג'נדה מסוימת".
נציג האוצר השיב על רקע הביקורת כי "רף המס בישראל הוא גבוה, עד לסכומים מסוימים לא משלמים מס, לכן ההשפעה היא רק מהעשירון הרביעי, לכן גם הצד השני של מענק העבודה, הוגדל והוכפל לבקשת הוועדה. מצד ההטבה, ככל שהעשירון גבוה יותר, ההשפעה גדלה".
יו"ר הוועדה השיב לטענות: "הכלי הזה הוא חלק מתוכנית כלכלית כוללת ובה פרקים נוספים שמטרתם סיוע לאותן אוכלוסיות מדוברות: הורדת המכסים על מגוון מוצרים, הגדלת הסבסוד בצהרונים עבור רשויות באשכול 4 ו-5 שלא הייתה בעבר, ואותה אישה תקבל תוספת של 500 שקל גם כאן. מסקנות יש להסיק כשמסתכלים על שלושת המרכיבים יחד, ורק בחלק הזה של התוכנית, אנחנו מגדילים את ההכנסה ל-610 אלף משפחות".
לעניין הורדת הזכאות למענק עבודה לגיל 21 במקום גיל 23, השיבו באוצר כי הם בוחנים את הצעד לקראת דיוני תקציב המדינה הבא.
בתוך כך, בדיון פגרה מיוחד שיזם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, שנועד לברר את מועד הביצוע של תוכנית הסיוע הכלכלי לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון אמר נציג האוצר כי "טיוטת הצעת החוק שתאפשר לשלם פיצוי לעסקים שנפגעו באומיקרון – בכתיבה". ביטון ביקש להביא את תזכיר הצעת החוק תוך ימים ספורים ולבחון להרחיב את תוכנית הסיוע.