אלפי דירות בהתחדשות עירונית בראשון לציון יוצאות לדרך: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, בראשות שירה ברנד, אישרה היום (א') באופן סופי את התוכנית רחבת ההיקף לפינוי בינוי בשכונת רמת אליהו הוותיקה בעיר. התוכנית, שאושרה למתן תוקף וכעת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תוכל להנפיק במסגרתה היתרי בנייה, כוללת הקמה של 5,400 יחידות דיור חדשות, שטחי ציבור וכ-23 דונם של שטחים פתוחים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר באחד הפרויקטים הגדולים בארץ שמתבצעים במסגרת התחדשות עירונית, שאושרה להפקדה בפברואר 2020. רמת אליהו היא שכונה ותיקה ומוזנחת המשתרעת על שטח של 633 דונם ומתגוררים בה כ-12 אלף תושבים בכ-3,000 יחידות דיור ישנות בבנייני רכבת קיימים בני 2-3 קומות, חלקם אף מסוכנים. במבנים ספורים מתבצעים פרויקטים של תמ"א 38, אולם לטענת התושבים הפרויקטים הוזנחו. השכונה ממוקמת בין שכונת נווה ים ממערב, העיר חולון מצפון, אזור התעשייה שלאורך כביש 4 ממזרח והרחובות יעקב כהן ואבא הלל סילבר מדרום.
1 צפייה בגלריה
תוכנית רמת אליהו בראשון לציון
תוכנית רמת אליהו בראשון לציון
תוכנית רמת אליהו בראשון לציון
(הדמיה: משרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים)
התוכנית, שקודמה על ידי הרשות המקומית ונערכה על ידי משרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים, מגדירה שני מסלולים להתחדשות עירונית בשכונה: פינוי ובינוי וחיזוק מבנים (תמ"א 38). היא כוללת בינוי מרקמי של בניינים החל מתשע קומות ועד מגדלי מגורים בני 30 קומות. מתוך כלל הדירות בתוכנית, 1,350 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות לטובת דיור בר השגה.
בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת הסדרה והשלמת רשת הדרכים הקיימת בתוך השכונה, יצירת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית וחיבור לתחנות להסעת המונים המתוכננות מחוץ לשכונה. זאת, לצד הקמת כביש עוקף בצפון השכונה בציר מזרח-מערב בהתאם לתוכנית המתאר לעיר, חיבור השכונה מצפון עם העיר חולון, הרחבת מדרכות וכן הקמת רשת שבילים עבור הולכי רגל ואופניים וחיבורם לרשת השבילים העירונית. רחוב צייטלין, שעובר במרכז השכונה, מתוכנן כרחוב מסחרי עם חזיתות מסחריות.

היתכנות כלכלית בזכות קרקע משלימה

מהוועדה נמסר כי מבדיקה כלכלית שהוצגה לה עולה שלפרויקט יש היתכנות בזכות פתרונות של קרקע משלימה בשכונות נחלת עילית, במתחם 4 במחנה הצבאי צריפין שפונה ובמתחם האלף במערב העיר שכולל עירוב שימושים של מגורים, משרדים ומסחר. הכוונה שחלק מהדירות שייבנו במסגרת הפרויקט - יוקמו באזורים אלה, דבר שישתלם כלכלית ליזמים.
נזכיר כי בספטמבר אשתקד החליטה הוועדה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית להקמת 4,500 דירות בשכונת נחלת עלית, שכאמור צפויה לקלוט מפוני פינוי בינוי משכונת רמת אליהו. התוכנית, אשר קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ועיריית ראשון לציון מאז 2016, משתרעת על שטח של כ-622 דונם בין כביש 4 במערב לדרך היובל במזרח, מחלף הסיירים בצפון ודרך הציונות מדרום. היא ממוקמת בצפון מערב שכונת נחלת יהודה (ומהווה חלק ממנה).
שכונת נחלת עלית נועדה בחלקה לתת מענה לפרויקט במתכונת בינוי-פינוי-בינוי המתנהל בשכונת רמת אליהו, המצויה מעברו המערבי של כביש 4. במסגרת מתכונת זאת הוחלט לראשונה להעביר את תושבי השכונה שזקוקה להתחדשות לבניינים חדשים בשכונה אחרת - במקום לעבור למגורים בשכירות ולהמתין להריסה ולבנייה מחדש בשכונה הקיימת.
לפיכך הוחלט כי מתוך 4,500 הדירות שייבנו בנחלת עלית, 2,500 דירות ייבנו על מגרשי השלמה שתומכים בהתחדשות. 70% מהן ימכרו בשוק החופשי - והשאר לא ישווקו וישמשו את 714 המשפחות מרמת אליהו. שאר הדירות (2,000) שלא במסגרת הפרויקט ישווקו גם הן בשוק החופשי.
מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן, מסר: "מדובר באחת מתוכניות להתחדשות עירונית הגדולות והמשמעותיות לעיר ראשון לציון ובמחוז מרכז בכלל. התוכנית תאפשר את התחדשות שכונת רמת אליהו בעשור הקרוב על ידי חידוש המרקם העירוני, בסמוך לאזור התעשייה אשר אמור לעבור שדרוג בשנים הקרובות. כמו כן, התוכנית סמוכה לתחנת מטרו עתידית אשר תאפשר נגישות מיטבית לשכונה".
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, הוסיף: "לאחר שנים של תכנון על הנייר, פרויקט ההתחדשות העירונית ברמת אליהו בראשון לציון יוצא לדרך הלכה למעשה, לאחר חתימת הוועדה המחוזית מרכז. מדובר בפרויקט חסר תקדים מסוגו בארץ ובפרויקט ייחודי כאן בעיר, שבעזרתו תחודש שכונת רמת אליהו ויתווספו כ-5,400 יחידות דיור. בכך נמשיך בתנופת הבנייה וההתחדשות למען תושבי השכונה ותושבי העיר".
מ"מ ראש העירייה ומ"מ יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, עו"ד ליאל אבן זהר, הוסיפה: "כדי לקדם את התוכנית יזמנו הצרחת שטחים חומים של מבני חינוך ותיקים, שיאפשרו התחלת בנייה בשטחי הציבור בשיטת בינוי פינוי, ויקדמו את התוכנית. ניוד הזכויות בשכונה מתאפשר באמצעות שיתוף פעולה של העירייה ורמ"י".