אזור צומת גלילות במפגש שבין רמת השרון, תל אביב והרצליה ממשיך להתרחב: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב הודיעה היום (א') כי אישרה סופית את התוכנית להקמת מתחם "ביג" במתחם גלילות ברמת השרון. התוכנית, שביוזמת חברת ביג מרכזי קניות, משתרעת על שטח כולל של כ-44 דונם וממוקמת בצפון גלילות, בצמוד לכביש 2 (כביש החוף) ומצפון למתחם "הסינמה סיטי". היא אושרה למתן תוקף, כלומר ניתן להוציא מכוחה היתרי בנייה.
בשטח התוכנית, שנערכה על ידי משרד יסקי מור סיוון אדריכלים, מתבצעות בימים אלו עבודות להקמת מתחם "ביג" – מבנה מסחרי בן שתי קומות ומעליו מגדל תעסוקה בן 45 קומות. הוועדה המחוזית אישרה הקמת מגדל שני בתחום המתחם, כך שיכלול בסופו של דבר שני מגדלי תעסוקה בני עד 50 קומות. בנוסף, התוכנית כוללת גם 4,500 מ"ר עבור שטחי ציבור. בסך הכול מוסיפה התוכנית 95 אלף מ"ר על השטחים המאושרים כיום במתחם.
1 צפייה בגלריה
תוכנית מתחם ביג צומת גלילות רמת השרון
תוכנית מתחם ביג צומת גלילות רמת השרון
תוכנית מתחם ביג בצומת גלילות, רמת השרון
(הדמיה: יסקי מור סיון אדריכלים)
השטח בו מתוכננת התוכנית עתיד לשנות פניו לאור הקמת תחנה של קו מטרו M3. בימים אלו מקודמת תוכנית מדיניות למתחם צפון גלילות כולו, הבוחנת מכלול של נושאים תכנוניים, מאחר שהשטח נכלל בתחום תמ"א 70 (תוכנית המתאר הארצית למתחמי בנייה סביב תחנות המטרו), הקובעת כי באזורי פיתוח המטרו הבנייה תקודם לפי תכנון למתחם הפיתוח בשלמותו. תוכנית המדיניות צפויה לעלות לדיון במליאת הוועדה המחוזית בחודשים הקרובים.
בהתאם למדיניות הוועדה המחוזית, התוכנית אינה מוסיפה חניות על הקיים, אלא נסמכת על מערכות הסעת ההמונים המתוכננות במרחב: קו המטרו, כאמור, וכן הקו הירוק של הרכבת הקלה, וקובעת תקן חניה מופחת. מהוועדה נמסר כי התוכנית מסדירה מעברי גשרים לכיוון מערב, מעל כביש 2, כדי להבטיח קישוריות מיטבית בין העיר רמת השרון דרך העיר הרצליה לקו הירוק של הרכבת הקלה ועד לים.

מגבלות הגובה הוסרו לאחר סגירת שדה דב

נזכיר כי ב-2018 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת השרון את תוכנית "מתחם חוף התכלת – גלילות צפון", שכללה שתי חלופות בינוי: בניין בן עד 5 קומות ובניית שני מגדלים בני עד 50 קומות, זאת בכפוף להסרת מגבלות משרד הביטחון מדרום, שכן בשטחה חלו מגבלות גובה בשל נתיבי טיסה משדה התעופה שדה דב (דב הוז). בשנת 2019 השדה נסגר ופונה, ומגבלות התעופה אשר נבעו ממנו הוסרו, דבר שאפשר את קידום התוכנית.
לתוכנית הוגשו מספר התנגדויות, בין השאר על ידי נתיבי ישראל, נתיבי איילון ועיריית רמת השרון עצמה, לגבי הקמת גשר מעל כביש החוף שיחבר את המתחם הנמצא בשטח רמת השרון לשטחה של הרצליה. הוועדה דחתה את ההתנגדויות וקבעה כי "הגשר תואם תכנון בהיררכיה גבוהה (במיקום זה מסומן ציר עירוני בתמ"א 70 המופקדת), תואם תפיסות תכנוניות עדכניות לחיבור הגריד העירוני לטובת יצירת רציפות, המשכיות וקישוריות, במיוחד לאזור זה המאופיין כ'אי' בין דרכים ראשיות ארציות. קיום וקידום הגשר מוסכם עקרונית גם על משרד התחבורה".
נזכיר שבחודש שעבר אישרה הוועדה המחוזית תל אביב להפקיד להתנגדויות את התוכנית לבניית מגדל תעסוקה ומגורים של חברת ישראל קנדה בקמפוס Wix מול מתחם גלילות. התוכנית המקורית כללה 80 קומות, מהן 10 קומות תת קרקעיות, אך הוועדה קבעה תקן חניה מופחת. בשטח זה הקימה לאחרונה החברה פרויקט תעסוקה בן 8 קומות בשטח של יותר מ-64 אלף מ"ר, המאוכלס על ידי חברת ההייטק העוסקת בפיתוח פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט, והוא ממוקם בסמוך לפרויקט מגדלי המגורים העגולים "בלו", שהוקמו גם הם על ידה. שטח התוכנית, בין דרך נמיר ממזרח ורחוב יוניצמן בדרום, בבעלות עיריית תל אביב-יפו וישראל קנדה.
יו"ר הוועדה, ערן ניצן, אמר כי "קידומם של קווי המטרו מאפשר את התחלת העצמת אזור גלילות. אישור התוכנית נעשה על רקע ההבנה כי האזור כולו צפוי להעצמה, ובניית מגדלי משרדים אינטנסיביים שתאפשר להעצים את התועלת הנובעת מהקמת מתשתיות הסעת ההמונים באזור".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, הוסיף: "התוכנית שאושרה ממוקמת במיקום אסטרטגי, אשר עתיד להיות אזור תוסס של תעסוקה, מגורים ושטחי ציבור, כל זאת תוך התבססות על עתיד האזור מוטה שתי תחנות מטרו וקרבה לקו הירוק של הרכבת הקלה ותחנת רכבת ישראל".