בייננס (Binance), בורסת הקריפטו הגדולה בעולם בהיקף סחר, משהה את האפשרות למשוך מטבעות ביטקוין מחשבונות המשתמשים. כך לפי הודעה של צ'נגפנג זהאו, מייסד ומנכ"ל החברה, אשר טען בציוץ בטוויטר כי הסיבה לכך היא "עסקה תקועה שגרמה למִצְבּוֹר (backlog, בכוונה ל"פקק" של עסקאות - ד.ר.)".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תחילה טען זהאו (מכונה גם CZ) כי התקלה צפויה להיות מתוקנת תוך 30 דקות, אולם לאחר מכן צייץ שוב והסביר כי "תיקון התקלה ככל הנראה הולך לקחת מעט יותר זמן ממה שהערכתי תחילה".
2 צפייה בגלריה
בייננס
בייננס
בייננס
(צילום: Shutterstock)
זהאו הוסיף כי מדובר בתקלה ברשת הביטקוין בלבד וכי הלקוחות עדיין יכולים להשתמש ברשתות קריפטו אחרת על מנת למשוך את המטבעות, כדוגמת BEP-20 - הרשת שפיתחה בייננס בעצמה. יחד עם זאת, מדובר במכה קשה עבור ענקית המטבעות הווירטואליים אשר גם ישראלים רבים משתמשים בשירותיה על מנת לרכוש ולהחזיק כספים רבים.
ההודעה החריגה מגיעה ברקע ירידות חדות במיוחד בשוק המטבעות הווירטואליים, בעיקר בצל החשש ממהלך העלאות ריבית חד שצפוי בארה"ב ובמקביל לירידות חדות שנרשמות גם בוול סטריט ובשווקי העולם.
2 צפייה בגלריה
צ'פנג זהאו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו בייננס
צ'פנג זהאו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו בייננס
צ'פנג זהאו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו בייננס
(צילום: Getty Images)
הביטקוין איבד כ-14% ונסחר כעת סביב 23.6 אלף דולר, האתריום - המטבע השני בגדולו בשוק - איבד כ-17% ונסחר סביב 1,200 דולר ומרבית המטבעות המובילים הנוספים נסחרים בירידות חדות של כ-10% או יותר.
מעבר למגמת הירידה הכללית בשוק המטבעות הווירטואליים, הנפילה החדה במיוחד שרושם האתריום מגיעה ברקע חשש מדחייה נוספת ב"מיזוג" הגדול, במסגרתו רשת הבלוקצ'יין המובילה תחליף את מנגנון אישור העסקאות שלה בשיטה חדשה שאמורה להיות יותר מהירה וידידותית לסביבה.

גם צלזיוס הקפיאה משיכות

בתוך כך, צלזיוס - פלטפורמת הלוואות הקריפטו הישראלית-אמריקנית שהוקמה ב-2017 על ידי הישראלים אלכס משינסקי ודניאל לאון, הודיעה במפתיע כי היא מקפיאה את כל המשיכות של הלקוחות מהחשבונות שלה בשל "תנאי שוק קיצוניים".
"החלטנו על הפעולה הזו היום, כדי להציב את צלזיוס בעמדה טובה יותר, כך שתוכל לכבד לאורך זמן את החובות שלה מול המשיכות", נאמר בהודעת החברה. "אנו עובדים כשהמוקד שלנו הוא אחד - להגן ולשמור על הנכסים, במטרה שנוכל לעמוד בהתחייבויות שלנו ללקוחות. המטרה האולטימטיבית שלנו היא לייצב את הנזילות ולחדש את המשיכות וההעברות בין החשבונות במהירות האפשרית. יש לנו הרבה עבודה, בשעה שאנו בוחנים אפשרויות שונות - התהליך הזה ייקח זמן ייתכנו עיכובים".
צלזיוס, שנחשבה עד לא מזמן לגדולה מסוגה בשוק, סובלת מאובדן אמון דרמטי בקרב משתמשיה, שנכון לכתיבת שורות אלה משכו קצת פחות משני שלישים מנכסיהם מהפלטפורמה שלה בפחות מחצי שנה.
רשת צלזיוס היא פלטפורמה שמאפשרת למשתמשים להעניק ולקחת הלוואות במטבעות קריפטו - היא ופלטפורמות דומות לה מציעות את ההלוואות באופן מיידי. מיידיות זו חשובה למשתמשים משום שהיא מאפשרת להם לקיים מסחר ספקולטיבי מהיר בשוק שעובד 24/7 ולנסות לנצל ארביטרז' - פער בין מטבעות שונים - למטרת רווח. עקב בצד אגודל, צלזיוס משכה עוד ועוד משתמשים, ובשיאה הודיעה כי היא מנהלת נכסים בשווי 28 מיליארד דולר ונותנת שירות ל-1.7 מיליון לקוחות.
כיום החברה כבר לא פועלת בבריטניה בשל אי-ודאות רגולטורית, בזמן שבארה"ב היא מנועה מלהציע את כל מגוון המוצרים שלה ועומדות נגדה חקירות בכמה מדינות בחשד שהיא לא עומדת בחוקי ניירות ערך.