מדד המחירים לצרכן האמריקני עלה ב-1% בחודש מאי ושיעור האינפלציה השנתי בארה"ב עומד כעת על 8.6% - שיא של למעלה מארבעה עשורים. כך לפי נתונים שפירסמו היום (ו') הרשויות במדינה. מדובר בעלייה חדה מהמצופה, כאשר ההערכות סבבו סביב עלייה של 0.7% "בלבד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, המסחר בוול סטריט ננעל הלילה בירידות שערים חדות: נאסד"ק נפל ב-3.52%, דאו ג'ונס ב-2.73% ו-S&P 500 ב-2.91%. בין המובילות בירידות: דוקוסיין קרסה ב-25%, וויוורק ב-17%, מטא (פייסבוק) ב-4.58%, אלפבית (גוגל) ב-3%, נטפליקס ב-5% ומיקרוסופט ב-4.46%.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן
(רויטרס)
ברקע, מחיר הדלק הנוזלי זינק ב-16.9% בחודש מאי האחרון והשלים עלייה שנתית של 106.7%. עוד עלו בחדות בשנה האחרונה: הבנזין זינק ב-48.7%, האוכל ב-10.1% ושאר המוצרים שאינם מזון או אנרגיה עלו ב-6% בחישוב שנתי, עם עלייה חדה במיוחד של 16.1% במחירי הרכבים המשומשים.
הזינוק הנוכחי מגיע לאחר שבחודש אפריל עלה מדד המחירים לצרכן בארה"ב ב-0.3% וקצב האינפלציה השנתי דווקא ירד ל-8.3%. מדובר היה בשיעור גבוה מתחזיות הכלכלנים שעמדו על 8.1%, אך זו הייתה הפעם הראשונה מזה שמונה חודשים שקצב האינפלציה בארה"ב רשם ירידה.
זאת, בעוד גם בחודש מרץ נרשם שיא של 41 שנים באינפלציה במדינה, כשזאת טיפסה ל-8.5% בשנה. אז עלה המדד בארה"ב בחודש אחד ב-1.2%, מעט מעל התחזיות של האנליסטים, שאומנם חזו עלייה, אך לא כל כך גבוהה.
עליות המחירים החדות נרשמות ברחבי העולם בצל הקשיים בשרשראות האספקה שממשיכים זה תקופה ארוכה, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והסנקציות הקשות שהטילו במערב על הנפט הרוסי והסגרים שסין הטילה על אזורים נרחבים בניסיון להתמודד עם התפרצויות מחודשות של נגיף הקורונה.

הפד ימשיך לעלות את הריבית?

בתוך כך, הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד") הודיע לפני כחודש על העלאת ריבית נוספת כחלק מהמאמצים שלו להתמודד עם האינפלציה המשתוללת. הפד הכריז על העלאה של 0.5% לשיעור ריבית של 0.75%-1% - ההעלאה החדה ביותר מאז שנת 2000.
2 צפייה בגלריה
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
מדובר בהעלאת ריבית ניכרת שנייה שביצע הפד בתוך כחודשיים, בעוד עד חודש מרץ האחרון הריבית בארה"ב עמדה על שיעור אפסי במשך תקופה ארוכה. טרם העלאת הריבית הנוספת, שיעור הריבית בארה"ב עמד על 0.25%-0.5%.
הבנק המרכזי האמריקני תמך בפומבי בלפחות שתי העלאות ריבית נוספות שצפויות ככל הנראה בחודשיים הקרובים. לפי הערכות בשוק, הפד צפוי להמשיך להעלות את הריבית עד שזו תגיע לטווח של 2.75%-3% בסוף שנת 2022.
מנגד, יש אנליסטים ומומחים אחרים סבורים כי הפד עשוי להמשיך עם מהלך העלאות הריבית החדות עד שזו תגיע אף ל-3.5% בסוף השנה, מה שאומר העלאה של 0.5% בכל אחת מהחלטות הריבית של הפד שנותרו השנה (יוני, יולי, ספטמבר, נובמבר ודצמבר), ויש מי שחושב שאחרי יולי הפד צפוי להמשיך להעלות את הריבית, אולם בשיעורים נמוכים יותר.
בינתיים בארץ, בנק ישראל הודיע גם הוא בחודש שעבר על העלאת ריבית נוספת בגובה 0.4% בניסיון להילחם באינפלציה שעולה גם בארץ ועומדת כעת על 4%. כעת הריבית הבסיסית במשק הישראלי עומדת על 0.75%.
פורסם לראשונה: 15:40, 10.06.22