רשתות המסחר רוצות חל"ת ללא הסכמת העובדים מראש, השתתפות המדינה בתשלום לעובדים והלוואות מדינה לעסקים בלי קשר לגודלם, כך אמר היום (ראשון) יו"ר קבוצת בריל, שחר תורג'מן, במסיבת עיתונאים שערך אחרי שיצא מפגישה עם שר הכלכלה ניר ברקת.
"אם לא תיצרו מנגנון שיסייע לנו - לא נהיה. הפדיונות במסחר ירדו ב-75%, אם מבודדים פארמה ומזון. מסחר בישראל זה לא רק כלכלה זה גם חלק מהמורל הלאומי. עם ישראל צריך לצאת ולראות קניונים פתוחים וחנויות פתוחות. זה אינטרס גם של המדינה: המסחר תורם לה במסים 20 מיליארד שקל בשנה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
הקריון בחיפה סגור
הקריון בחיפה סגור
קניון סגור (אילוסטרציה)
(צילום: אחיה ראב"ד )
לטענתו, הוא וחבריו יוציאו לחופשה ללא תשלום כ-16% מהעובדים בקניונים ובמרכזי המסחר אם הענף לא יקבל סיוע הולם ממשרד האוצר, נוכח המלחמה. היום כבר הודיעו הקבוצות הציבוריות פוקס והמשביר על הוצאה כזאת לחל"ת של עובדים.
לפי תורג'מן, "אין לנו תמיכה מהאוצר, לכן הוצאנו עובדים פחות חיוניים לחל"ת. המסחר מעסיק 300 אלף עובדים. 50% מהם אלה עובדים שעתיים. עד סוף השבוע מעל 50 אלף עובדים ייצאו לחל"ת. שילמנו לקניונים ב-1 באוקטובר. בשארית הכסף קנינו סחורת חורף. כלומר, הכסף שלנו נמצא על המדפים כדי שנוכל לשלם את משכורות העובדים. ללא פדיון לא נוכל לשלם לא לעובדים ולא לקניונים.
"בעוד שאנחנו גייסנו 70 מיליון שקלים למען תושבי עוטף עזה בגיפט קארדים כשהממשלה עוד לא התעוררה, לקח למשרד האוצר שבועיים לנסח תוכנית פיצוי וזה מעט מדי ומאוחר מדי". לפי תורג'מן, "מענה האוצר מגוחך. התמיכה שהוא נותן לעסקים קטנים באמצעות הלוואה - זה לעג לרש ואין לו בכלל מענה לעסקים הגדולים".
בפגישת הרשתות עם שר הכלכלה, ראשי המסחר ביקשו ממנו חל"ת גמיש. תורג'מן מסביר מה זה: "לחל"ת רגיל צריך הסכמה של העובד, הוא חייב למצות את ימי החופשה שלו והוא חייב להיות בחל"ת 30 יום. אנחנו לא רוצים לחזור לקורונה. כרגע אנו נאלצים קודם כל להוציא עובדים לחל"ת רגיל, כי אם לא נעשה את זה העובדים ייצאו קרחים מכאן ומכאן. עושים זאת כדי שתהיה להם כרית ביטחון.
"ביקשנו מהשר והוא הסכים איתנו להוציא לחל"ת גמיש. כלומר, הוצאה לחל"ת של עובדים בחטיבות זמן של שבוע, לא כרוך בהסכמת העובד ולא כרוך בניצול ימי החופשה. כן ביקשנו שהמדינה תשפה את המעסיק ב-70%, העובד ישתתף ב-15% והמעסיק ב-15%. אנחנו מבקשים הלוואות מדינה לכל העסקים במדינה, בלי קשר לגודלם. הודענו לשר ברקת שלא נעשה סיבוב על הסיוע, בניגוד לדאגות. ולכל אלה שחושבים שיש חברות עסקיות גדולות או קטנות שיעשו סיבוב על האוצר, שיידעו שכל חברה שתרוויח רווחי יתר תחזיר כל שקל. כל סיוע ממשלתי שקיבלה. לצערי, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא רוצה חל"ת גמיש ולא רוצה הלוואות לעסקים גדולים, ושר הכלכלה מסכים איתנו".
2 צפייה בגלריה
שחר תורג'מן
שחר תורג'מן
שחר תורג'מן
(צילום: אוראל כהן)
מי שביקר בימים אלה בקניונים רואה תנועה הולכת וגדלה של קונים, אך אין התאוששות של 100% וחנויות רבות נסגרות מוקדם מהרגיל. תורג'מן מפרט: "כרגע אנחנו עובדים במשמרת אחת אז אנחנו לא זקוקים ל-50% מכוח האדם שעומד לזכותנו. בשוטף אנחנו עובדים משמרת בוקר וערב. היום העסקים פתוחים מעשר עד שש בערב. משמרת אחת. לא נצטרך משמרת נוספת בקרוב".
לפי נתוני ההתאחדות, המסחר בקניונים ובמרכזי הקניות מגלגל מחזור עסקי של 80 מיליארד שקל בשנה. "אנחנו משלמים מיליארד וחצי מס הכנסה, 11.6 מיליארד שקל מע"מ. תזכרו שאם אין מכירות אין מע"מ. מס הכנסה על עובדים 3.4 מיליארד שקל וביטוח לאומי 2.3 מיליארד שקל. סה"כ אני מעביר למדינה 20 מיליארד שקל בשנה. אנחנו רוצים לעזור למדינת ישראל לקבל את המסים שלה".