החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, משווקת קוקה קולה, תעניק פיצוי בשווי של כ-7.7 מיליון שקל לכ-98 אלף אנשים. זאת בדרך של מתן שובר לקבלת שמונה בקבוקים של 1.5 ליטר קוקה קולה או קוקה קולה זירו - כך עולה מהסדר פשרה שהושג במסגרת תובענה ייצוגית, שאושר על ידי בית המשפט המחוזי מרכז.
במסגרת הבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה במאי 2022, טען המבקש באמצעות עוה"ד אוהד שמילוביץ ותום שנפ ממשרד שנפ שמילוביץ ושות', כי החברה המרכזית שלחה לציבור נמענים רחב דברי פרסומת בניגוד לחוק התקשורת. לאחר הגשת בקשת האישור פנו הצדדים להליך גישור וגיבשו הסכם פשרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה
(צילום: shutterstock)
החברה המרכזית ציינה בהליך כי היא מפעילה אפליקציה אשר דרכה היא מציעה לנרשמים הטבות, מבצעים וכדומה. אדם הנרשם לאפליקציה יכול לבחור האם הוא מעוניין בקבלת הודעות פרסומיות, והודעות כאלו אמורות להישלח רק למי שאישר את קבלתן. בדצמבר 2021 נעשה עדכון תוכנה לאפליקציה, שנועד לשפר את אופן המימוש של מבצעים המוצעים על ידי החברה המרכזית. העדכון נעשה על ידי חברה חיצונית המספקת שירותים לחברה המרכזית.
עקב תקלה, במהלך העדכון נעשה שינוי במנגנון שליחת ההודעות אשר גרם לכך שההודעות הפרסומיות נשלחו לכלל הלקוחות הרשומים לאפליקציה, בין אם הם אישרו קבלת דברי פרסומת ובין אם לאו. התקלה התגלתה בעקבות פניית המבקשים (עוד לפני הגשת בקשת האישור), והיא תוקנה באפריל 2022. במהלך תקופת התקלה נשלחו 1,438,456 מסרונים לכ-98 אלף לקוחות שנרשמו לאפליקציה.
מההחלטה עולה כי בשלב הנוכחי אין אפשרות לדעת מי מבין אותם לקוחות אישר קבלת דברי פרסומת. לאחר תיקון התקלה, סיווגה החברה המרכזית את כל מי שרשום לאפליקציה כמי שלא אישר דיוור, כך שכדי לקבל דברי פרסומת נדרש אישור נוסף. לטענת החברה המרכזית, מהנתונים המתייחסים לחודשיים שלאחר תיקון התקלה עולה כי 55 אחוז מהלקוחות הנרשמים מאשרים קבלת דיוור, ויש להניח כי זה היה היחס גם בתקופת התקלה.
הוחלט כי הסדר הפשרה יחול על כל מי שנרשם לאפליקציה של החברה המרכזית החל מדצמבר 2021 ועד תיקון התקלה באפריל 2022, וקיבל ממנה דברי פרסומת באמצעות מסרונים. הקבוצה כוללת כ-98 אלף אנשים.
עו"ש תום שנפ (מימין) ועו"ד אוהד שמילוביץ'עו"ש תום שנפ (מימין) ועו"ד אוהד שמילוביץ'צילום: יח"צ
השובר יהיה ניתן למימוש באמצעות האפליקציה, והודעה על כך תישלח לחברי הקבוצה במסרון תוך 30 יום מהמועד בו יאושר הסכם הפשרה. כמו כן, כחלק מהסדרה עתידית, הוסכם כי החברה המרכזית תבצע ריענון נהלים בקרב נציגיה, לרבות נותני שירותים המעורבים במשלוח הודעות פרסומת עבורה, ותפיץ ביניהם נוהל מוסדר שיש בו כדי לוודא כי לא יישלחו הודעות בניגוד לדרישות החוק. השופט אבי סתיו אישר את הסדר הפשרה וקבע כי על החברה המרכזית לקבל את אישורו של בית המשפט ביחס לרשת או לרשתות השיווק שבהן ניתן יהיה לממש את ההטבה.