בנק יהב יספק ללקוחות זכאים הנחה בעמלה בנוגע לשירות "יהב בסלולר" בסך כולל של 6.5 מיליון שקל, וישקיע 1.5 מיליון שקל בפיתוח יישומון, כך עולה מפשרה שקיבלה את אישור בית המשפט והושגה במסגרת תובענה ייצוגית.
הרקע לתובענה הייצוגית שהוגשה בשנת 2018 הוא בשירות שמעניק הבנק ללקוחותיו, שירות המכונה "יהב בסלולר", במסגרתו מקבלים הלקוחות מידע אודות חשבונם באמצעות משלוח מסרונים לסלולרי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סניף של בנק יהב
סניף של בנק יהב
סניף של בנק יהב
(צילום: יח"צ)
המבקשים טענו באמצעות עוה"ד חן שטיין וד"ר ליאת שטיין כי גביית עמלה בסך חמישה שקלים לחודש בגין שירות זה נעשית בניגוד לדין. על פי הנטען, הבנק כלל אינו מורשה לגבות עמלה כאמור, העמלה אינה מופיעה בתעריפון הבנק, ומכל מקום, הלקוחות מהם נגבית העמלה לא נתנו את הסכמתם לגבייתה.
הבנק טען, מנגד, כי התנהלותו היא חוקית וכדין, שכן העמלה מנויה בכללי הבנקאות ומופיעה בתעריפון הבנק. נוכח המחלוקות שהתגלעו בקשר עם בקשת האישור, פנו הצדדים להליך גישור בפני המגשר השופט (בדימוס) צבי סגל. בתום הליך הגישור גובש, בסיוע המגשר, הסדר פשרה שתוקן בסעיפים מסוימים על ידי השופט שמואל בורנשטין מבית המשפט מחוזי מרכז ואושר ביום שישי האחרון.
הוסכם כי הקבוצה המיוצגת לצרכי הסדר הפשרה היא כל לקוחות הבנק אשר קיבלו את השירות "יהב בסלולר", ואשר נגבתה מהם עמלה בגין שירות זה, בשבע השנים שקדמו להגשת התובענה ועד ליום אישור הסדר הפשרה. הבנק יפעל כך שכל עוד השירות ניתן בתשלום, הוא יינתן לאחר הסכמה ספציפית של הלקוח לגביית עמלה בגין שירות זה.
עוד הוסכם, כאמור, כי הבנק ישלם פיצוי בגין העבר ובעבור הסדרה עתידית בסכום כולל של שמונה מיליון שקל. בין השאר הוסכם כי הבנק ישקיע בפיתוחים טכנולוגיים של היישומון הסלולרי שלו, כך שיתאפשר לתת באמצעותו את השירות הניתן כיום בתשלום במסגרת השירות "יהב סלולרי" ושירותים נוספים בלא חיוב הלקוחות. בנוסף להשקעות בהיקף של כ-1.5 מיליון שקל בפיתוח היישומון באופן שיוביל לקבלת השירות ללא עלות, יינתן גם פיצוי בגין העבר בסך של כ-6.5 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים, אלא אם כן הסכום המצטבר של ההנחה יגיע לסך האמור קודם לכן.
עו"ד ליאת שטייןד"ר ליאת שטייןצילום: עינת אזולאי
הבנק מתחייב כי החל מתחילת הרבעון שלאחר אישור הסדר הפשרה, הוא יעניק לכלל הלקוחות המקבלים את השירות וחייבים בעמלה, הנחה בעמלה, כך שבמקום חמישה שקלים לחודש יגבו שלושה שקלים.
השופט אישר את הפשרה וקבע כי "סבורני כי סיום ההליך בדרך של הסדר הפשרה המוצע יהיה לטובת הקבוצה. סבורני כי נכון לתת משקל לא רק לסכומי הפשרה שהוערכו, אלא גם להסדרה העתידית שהושגה, במסגרתה התחייב הבנק לכך שכל עוד השירות ניתן בתשלום, הוא יינתן לאחר הסכמה ספציפית של הלקוח לגביית עמלה בגין שירות זה, הסכמה פוזיטיבית אשר תתועד ותישמר, וזאת לצד התחייבות הבנק לחדד ולרענן לכלל עובדיו הרלוונטיים את נהלי הבנק בכל הנוגע להצטרפות לשירות".
ד"ר ועו"ד ליאת שטיין המייצגת את המבקשים מסרה בתגובה: "אני מברכת על פסק הדין שנתן תוקף לפשרה הראויה וחסכון של מיליונים ללקוחות הבנק, זאת בנוסף למתן פיצוי של מיליונים לגבי הכספים אשר שולמו בעבר על ידי הלקוחות ללא הצדקה".
מבנק יהב נמסר: "בנק יהב יפעל בהתאם להסכם הפשרה שהושג ואושר על ידי בית המשפט".