חייל לשעבר שהיה מעורב בחיפושים אחר שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו בקיץ 2014, ובהמשך היה עד לפיגוע טרור, הוכר לאחרונה כנכה צה"ל. יו"ר ועדת הערר לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), השופט בדימוס ברוך אזולאי, קבע כי אירועים אלה ואחרים גרמו לפרוץ מחלת הסכיזופרניה שלו.
הצעיר התגייס לצה"ל כלוחם בחטיבת "כפיר" ובשלב מסוים לקח חלק במבצע "שובו אחים" לאיתור הנערים יעקב נפתלי פרנקל, גיל-עד שאער ואייל יפרח, שנחטפו על ידי מחבלים ונרצחו.
1 צפייה בגלריה
חייל צה"ל נעצר לאחר שאיים על אמו
חייל צה"ל נעצר לאחר שאיים על אמו
אילוסטרציה
(צילום המחשה: shutterstock)
באמצעות עו"ד תמר סיון הוא טען שבסוף מבצע "צוק איתן", שפרץ בעקבות החטיפה והרצח, מפקדו זיהה אצלו קושי תפקודי ולפיכך הוא הועבר לשרת כטבח. בנוסף, במאי 2015, כשהיה בדרכו לבסיס, הוא נחשף לפיגוע טרור שהתרחש לנגד עיניו ובמסגרתו מחבל דקר חיילת וחוסל.
בהמשך הוא אובחן כלוקה בסכיזופרניה, אולם במאי 2021 דחה קצין התגמולים במשרד הביטחון את תביעתו להכיר בו כנכה צה"ל. במסגרת ערעור שהוגש לוועדה טען מומחה מטעמו שהגורמים לפרוץ הסכיזופרניה הינם, בין השאר, האווירה המתוחה במהלך חיפוש הנערים וחשיפתו לפיגוע שהסתיים בכך שגופות החיילת והמחבל נותרו שרועות על הרצפה.
אחד מעדי התביעה, שותפו לחדר של המערער בצבא, סיפר שהמצב של חברו הידרדר עד ששוחרר בעקבות סעיף נפשי. לדבריו, טרם הפיגוע הוא תפקד בצורה רגילה אלא שאחריו הוא השתנה והחל להגיד שוב ושוב "אני רוצה קב"ן".
משרד הביטחון, שיוצג בערעור באמצעות עו"ד ערן סירוטה, טען מנגד שהסכיזופרניה שאובחנה אינה קשורה לצבא והתפתחה אצלו באופן טבעי עוד לפני כן. לדבריו הוא סבל בילדותו מעיכוב התפתחותי ואובחן כלוקה בהפרעת קשב וריכוז, ומדובר בסימנים ראשונים שמאפיינים את המחלה.
אבל השופט אזולאי ויתר חברי הוועדה קבעו שהצדק עם המערער: "נראה לנו שיש לאמץ את עמדת המומחה מטעם המערער לפיה התקיים קשר סיבתי רפואי עובדתי בין מצבי דחק ובין התפרצות מחלת הסכיזופרניה".
בהחלטה הודגש שהסכיזופרניה הופיעה לאחר המתח שפקד אותו במהלך שירותו הצבאי, והוא לא אובחן כלוקה במחלה טרם גיוסו – כך שאין לקבל את עמדת קצין התגמולים שלפיה הסטרס הוא תוצאה של הסכיזופרניה ולא ההיפך.
נקבע כי השתתפות הצעיר במבצע לאיתור הנערים, היחשפותו לפיגוע הטרור ומעברו מתפקיד של לוחם בעל מוטיבציה גבוהה לתפקיד במטבח – הם אירועים צבאיים מובהקים הקשורים סיבתית לפרוץ הסכיזופרניה, ומכאן שיש להכיר בו כנכה צה"ל. משרד הביטחון חויה לשלם לו הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד תמר סיון • ב"כ המשיב: עו"ד ערן סירוטה (פמ"ד אזרחי) • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין