הביטקוין מתקרב לשיא נוסף - הגיע היום (ב') לשווי של 62,652 דולר. זאת לאחר שבחודש אפריל האחרון הגיע לשווי שיא של 64,889 דולר, אולם בתוך שבועות ספורים נפל בלמעלה מ-50% לפחות מ-30 אלף דולר ומאז חווה עליות וירידות חדות במיוחד. כעת הוא נסחר בתנודתיות רבה סביב שווי של 61 אלף דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, נראה כי בשונה ממקרים עברו, העליות בביטקוין לא בהכרח גוררות איתן הפעם גם את המטבעות הגדולים האחרים בשוק: האית'ריום יורד בכ-3% ונסחר סביב 3,780 דולר; XRP יורד בכ-4% ונסחר סביב 1.09 דולרים וקרדאנו יורד בכ-2% ונסחר סביב 2.14 דולרים. מנגד, דוג'קוין, החביב במיוחד על המיליארדר אילון מאסק, זינק בשיעור של עד 15% לשווי של כ-0.27 דולרים.
3 צפייה בגלריה
מטבעות ביטקוין
מטבעות ביטקוין
ביטקוין
(צילום: Shutterstock)
הסיבה העיקרית שמיוחסת לעלייה הנוכחית בביטקוין היא שהרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) צפויה לאפשר החל מהשבוע הנפקת קרנות סל (ETF) של חוזים עתידיים על מחיר המטבע.
הרשות, אשר לא בהכרח תתמוך במהלך באופן פומבי אולם כן צפויה שלא לסכל את תחילת הפעילות של אותן קרנות השבוע, פירסמה ציוץ בחשבון הטוויטר שלה בשבוע שעבר בו כתבה: "לפני שאתם משקיעים בקרנות של חוזים עתידיים על ביטקוין, ודאו שאתם שוקלים בכובד ראש את הפוטנציאל ואת הסכנות הטמונים בכך".
מה זה בעצם אומר? קרן סל היא קרן נאמנות נסחרת שמחזיקה בנכסים פיננסיים כלשהם, לצורך העניין ביטקוין, ומאפשרת לקהל הרחב להחזיק באחוזים מאות נכסים באמצעות הבורסה וליהנות או להפסיד מעלייה או מירידה בשוויים. למעשה, קרנות מחקות ביטקוין קיימות כבר בארצות רבות בעולם, אולם זו תהייה הפעם הראשונה שתקום כזו בארה"ב.
אולם כאמור, הקרן המחקה שצפויה להתחיל להיסחר היא לא סתם קרן מחקה של ביטקוין, אלא קרן סל של חוזים עתידיים על ביטקוין. כלומר, האדם אשר קונה את אותה ETF, למעשה קונה חוזה שמחירו משקף את מחיר הביטקוין בעתיד ולא את הנכס עצמו.
בסופו של דבר, המכשיר לא נועד על מנת "להמר" על עלייה או ירידה במחיר של הביטקוין יותר מאשר מסחר רגיל בביטקוין, אלא להנגיש את החשיפה למטבע הווירטואלי הפופולרי גם לסוחרי הבורסה הקיימים, מבלי הצורך להחזיק פיזית במטבעות וירטואליים. למעשה, מכיוון שמדובר בחוזה עתידי, גם הקרן עצמה אינה מחזיקה במטבע בעצמו בשום שלב.

"זריקת עצם" למשקיעים?

זאת גם אחת הסיבות שהרשות לניירות ערך האמריקנית אכן צפויה לאפשר את הכניסה של אותן קרנות לשוק, שכן הן לא דורשות אחזקה בפועל של מטבעות וירטואליים - שוק שאינו מפוקח בארה"ב - אלא רק מאפשרות חשיפה אליו. כלומר, זו סוג של דרך "לזרוק עצם" לסוחרים ולאפשר השקעה במטבעות וירטואליים מבלי בפועל לאפשר זאת באופן ישיר.
3 צפייה בגלריה
גארי גנסלר, יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקנית
גארי גנסלר, יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקנית
משנה כיוון או "זורק עצם?". גארי גנסלר, יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקנית
(צילום: AP)
אחת הביקורות כלפי המהלך הוא שבניסיון למתן סכנות הקיימות בשוק, בראשן "מניפולציית מחירים", כניסתן של אותן קרנות כגורם נוסף בתהליך יכולה להשפיע בפועל על שוק הקריפטו ועל המחיר של הביטקוין.
במקביל, יכולות להיות כל מיני סכנות ועלויות שכרוחות בהשקעה בקרן סל שמתמקדת בחוזים עתידיים, אחת העיקריות שבהן היא עלויות ה"גלגול" שנובעות מכך שצריך בכל תקופת זמן למכור את החוזה שצפוי לפוג ולקנות את החוזה הבא, אם אכן רוצים להחזיק במכשיר הפיננסי לאורך זמן. בנוסף, כל השקעה בקרן סל, עתידית או רגילה, כרוחה כמובן בתשלום דמי ניהול למנהלי הקרן.

"מדובר בשיחרור הפוטנציאל העצום של הביטקוין"

שי דתיקה, מייסד ומנכ"ל חברת הקריפטו INX, מסביר: "לאחר עשרות בקשות מעין אלו שהוגשו במשך השנים ונתקלו בחומה בצורה והתעלמות מצד ה-SEC, הגיע יו"ר חדש, גארי גנסלר (Gary Gensler), שלו ניסיון בתחום הבלוקצ'יין ומוביל גישה חדשה ופרו-נכסים דיגיטליים.
"מהלך זה הינו חלק מהליך אסדרה של עולם הבלוקציין ונכסים דיגיטליים על ידי הרגולטורים בארה"ב. מקבל הכרה של הרגולטורים השונים בעולם ומקבל הגדרות ברורות של מה מותר ומה אסור. אין ספק כי העולם הפיננסי כולו, כפי שאנו מכירים היום, יעבור בשנים הקרובות להיסחר על הבלוקצ'יין בכלל זה מטבעות של מדינות וני"ע".
יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold), בטוח גם הוא כי מדובר בבשורה של ממש. "מה שאנחנו רואים בימים האחרונים הוא שיחרור של הפוטנציאל העצום שטמון בביטקוין, צעד אחר צעד. העובדה שטוויטר מאפשרת לתת טיפים לצייצנים וענקית הקופות וריפון מאפשרת תשלום בביטקוין בקופות שלה ברחבי העולם, מראות שהפוטנציאל מתחיל לממש את עצמו.
"לביטקוין עוד צפויות עליות ומורדות, אבל אם הוא יצליח לממש רק חלק מהפוטנציאל שהולך ונגלה בימים אלה, אנחנו נסתכל על השערים של היום בעוד כמה שנים בנוסטלגיה, כמו שאנחנו מסתכלים כיום על שערי השיא של 2017, שעמדו על 19 אלף דולר בלבד".
במקביל, נעה משיח, מנכלי"ת איגוד הביטקוין הישראלי, מזהירה: "צריך לזכור שמחירי המטבעות הדיגיטליים שביטקוין בראשם הם תנודתיים מאוד ובאותה מידה שאנחנו רואים עליות בימים האחרונים, יכולות לבוא גם ירידות חדות במחיר. למי שרוצה להיכנס כעת לתחום, העצה שלנו היא ראשית ללמוד על העולם הזה, איך הוא פועל ובעיקר להשקיע סכומים שאתם יכולים להרשות לעצמכם לאבד, בטח בטווח הקצר בו המחיר תנודתי מאוד".

מנהל רשות המיסים מזהיר את סוחרי הקריפטו

בתוך כך, מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, התייחס במסגרת כנס יועצי המס שהתקיים היום (ב') באילת לנושא המסחר במטבעות וירטואליים בארץ והזהיר: "סדר העדיפויות שלנו כיום הוא כזה, שנתמודד ונמשיך להתמודד עם מי שלא משלמים מיסים כדין. אנחנו פועלים כעת בתחום מסוים מאוד, בין השאר, במטבעות הקריפטו ומה שנעשה בצ'יינג'ים.
3 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
"נגיע גם למי שסגר את החשבונות בשווייץ". ערן יעקב
(צילום: דוברות לשכת עורכי הדין)
"ואני רוצה לומר כאן, שאלה שעוסקים במטבעות הווירטואליים ושמחביאים את החשבונות בשוויץ ושחושבים שאנחנו לא יודעים כי הם סגרו את החשבונות - אני יודע מי הם וכמה כסף היה להם ולאיפה הוא הלך. נגיע אליהם".
יעקב הוסיף כי "נגיע גם לאותם אלה שהמידע שאנחנו מקבלים בצ'יינג'ים, לפי חוק, על מיליארדים רבים שלא משולמים ולא מדווחים לרשות המיסים. זה תחום שאנחנו מטפלים בו בעדיפות כעת".