השם "ביטקוין" כבר הפך להיות כמעט שם גנרי לכלל המטבעות הווירטואליים. אולם, מדי פעם אנחנו שומעים על מטבע כזה או אחר שאינו ביטקוין ותופס את הכותרות. לרוב מדובר באחד המטבעות האחרים המובילים בשוק, אך לעיתים צץ לו מטבע חדש, אשר פעמים רבות "מפומפם" באמצעות תיוגים ברשת או אושייה שמפרסמת אותו. כך למשל, השבוע הודיע כדורגלן העל מסוט אוזיל (Mesut Özil), כוכב קבוצת ארסנל לשעבר, כי ישיק בקרוב מטבע משלו.
כאשר מפורסמים עושים זאת, לרוב זה מסתכם בטריק שיווקי שנועד למכור מוצרים של הכוכב. אולם, במקרים רבים אחרים אותם מטבעות רנדומליים מזנקים בתוך שעות או ימים ספורים במאות ובאלפי אחוזים, ולרוב גם נעלמים באותה המהירות. המטבעות הללו זכו לכינוי "שיטקוין", על מנת להדגיש שאין בהם בשורה של ממש, אלא לרוב מדובר בטרנד או בבדיחה פשוטה שהצליחה לתפוס.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
5 צפייה בגלריה
מטבעות וירטואליים
מטבעות וירטואליים
מטבעות וירטואליים
(אילוסטרציה: shutterstock)
בין המטבעות המפורסמים הללו, יש גם כאלו שהצליחו לשרוד לא מעט זמן ואפילו להגיע לנתח שוק מרשים, על אף היותם מבוססים פעמים רבות כאמור על בדיחה. אולי הדוגמה המובילה לכך היא הדוג'קוין, אחד המטבעות היותר שנויים במחלוקת בתחום, אשר זכה לא פעם לעליות שערים חדות, בין היתר בעקבות תמיכתו הפומבית של אילון מאסק, מנכ"ל טסלה ואחד האנשים העשירים בעולם.
ועל אף שהתחילו כמם (Meme), כבר קשה להתעלם מהתופעה ומחלק קטן מאותם מטבעות שממשיכים לזנק ולהפוך סוחרים בעלי מזל למיליונרים. למעשה, מכיוון שהמטבעות הללו מתאפיינים בזינוקים חדים של מאות ושל אלפי אחוזים, פוטנציאל הרווח (וההפסד, כמובן) הוא הרבה יותר גבוה מאשר במסחר באחד מהמטבעות הגדולים וה"יציבים" יותר, תיאורטית לפחות.
5 צפייה בגלריה
הדוגקויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
הדוגקויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
הדוגקויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
(צילום: shutterstock, צילום מסך)
קחו את הדו'גקוין לדוגמה - בין חודש אפריל לחודש מאי השנה קפץ המטבע משווי של 0.053 דולרים לשווי שיא של 0.74 דולרים. מדובר בזינוק של כ-1,300% בפחות מחודש. וזאת על אף שרבים סבורים כי מדובר בעוד שיגעון חולף, שכן הדו'גקוין החל גם הוא כבדיחה ברשת עד שקיבל את תמיכתו של מאסק, אשר מושקע בו בעצמו בסכומי עתק, והפך למטבע שנסחר בשווי שוק של לא פחות מ-29.54 מיליארד דולר.
לצורך השוואה, גם אם מסתכלים על השנה האחרונה, בה הביטקוין זינק משמעותית, ואפילו אם בוחנים את נקודת השפל הנמוכה ביותר שלו השנה לעומת שווי השיא אליו הגיע בחודש אפריל, עדיין מדובר בעלייה של כ-460% "בלבד".

זינוק גם במספר המטבעות הווירטואליים הקיימים

ואכן, בין היתר מכיוון שכיום יחסית קל לייצר מטבע חדש, רבים מנסים לשחזר את ה"הצלחה" של מטבעות קטנים כמו הדוג'קוין, לסכן יחסית מעט ולהנות מהזינוק האדיר אם וכאשר הוא קורה.
לפי אתר הנתונים העולמי סטטיסטה (statista), נכון לחודש אוקטובר 2021 קיימים בשוק 6,826 מטבעות וירטואליים. זאת, לעומת 2,819 מטבעות בלבד בסוף שנת 2019. רק מתחילת השנה זינק מספר המטבעות בשוק בלמעלה מ-50%. יחד עם זאת, באתר מציינים גם כי ההערכה היא ש-20 המטבעות המובילים מסתכמים לכ-90% מהשוק העולמי. כלומר, מרבית המטבעות חסרי ערך לחלוטין.
הבעיה? כמעט מובנת מאליה. לרוב, אין בשורה של ממש מאחורי המטבע והוא צפוי, כמו מרבית המטבעות הקיימים בשוק, להישאר במקרה הטוב סביב שווי אפסי, או במקרה הרע לרדת כפי שעלה ולגרור איתו משקיעים מאוכזבים. זאת, מבלי שבכלל דיברנו על היותם של אותם מטבעות הימור ותו לא, בעוד המטרה ה"אמיתית" והמוצהרת של חובבי המטבעות הווירטואליים המושבעים היא כלל לא מסחר, אלא להוות חלופה למערכת הבנקאית המסורתית.

שחקנים, מועדוני כדורגל וסתם כלבים

דוגמה למטבע נוסף כזה שעורר לא מעט הדים ברשת בחודשים האחרונים הוא שיבה (SHIBA), אשר נוצר בסוף 2020 כסוג של מחווה לדוג'קוין - אשר הסמל שלו הוא כלב מסוג שיבה אינו. על אף שנראה כמו עוד בדיחת רשת שהפכה למטבע, שיבה נהנה מזינוק של כ-20 אלף אחוזים מאמצע חודש אפריל עד אמצע חודש מאי האחרון - אז הגיע לשווי שיא של 0.00003503 דולרים. כעת הוא עדיין נסחר סביב שווי כמעט אפסי, אולם העלייה היחסית שעשה בתקופה האחרונה אסטרונומית במונחי שוק.
5 צפייה בגלריה
זינק ב-22 אלף אחוז בחודש. שיבה אינו
זינק ב-22 אלף אחוז בחודש. שיבה אינו
זינק ב-22 אלף אחוז בחודש. שיבה אינו
(צילום: shutterstock)
רבים ברשת טענו כי אחת הסיבות לעליות החדות היו תמונות שפרסם מאסק בחשבון הטוויטר שלו ובהן הופיע הכלב החדש שרכש מסוג שיבה אינו (כאמור, הכלב שמייצג גם את הדוג'קוין). יחד עם זאת, סיבה יותר סבירה לעליות הייתה דיווח על "משקיע מסתורי" שרכש כמות עצומה, אך לא ידועה, של מטבעות בשווי מיליוני דולרים. כך או כך, אין ספק שהשיח ברשת תרם לעליות המטבע, אשר המילה "תנודתי" אפילו לא מתחילה לתאר אותו.
ואם זה לא מספיק לכם, מאז נוצרו גם מטבעות נוספים כמחווה למאסק, המכונה ברשת "דוג'פאדר" (משחק מילים של "אב", "כלב" ו"דוג'קוין"), בהם "אקיטה אינו" ו"פלוקי אינו" - בדומה לשם שנתן מאסק לחיית המחמד החדשה שלו.
ואולם, כאמור, טרנד ייצור המטבעות הווירטואליים החדשים הוא כבר לא נחלתם של גיקים ברשת בלבד. למעשה, נדמה שהוא כבר חצה לחלוטין למיינסטריים.
כך למשל, כמה ממועדוני הכדורגל הגדולים בעולם, בהם מנצ'סטר סיטי, ברצלונה ומילאן, השיקו בשנה האחרונה מטבעות וירטואליים משל עצמם. למעשה, עוד לפני ההודעה של אוזיל על המטבע החדש שלו, דווח כי כדורגלן העל ליונל מסי, שעזב לאחרונה את ברצלונה לטובת פריז סן ז'רמן, יקבל חלק משכרו בקבוצתו החדשה במטבעות של המועדון, המכונים PSG - על שם הקבוצה.
PSG הוא "מטבע אוהדים" שנוצר על ידי מועדון הכדורגל הצרפתי ומאפשר למחזיקים בו להצביע בחלק מההחלטות הקשורות לקבוצה, רובן חסרות משמעות אמיתית. יחד עם זאת, למטבע בהחלט יש שווי כספי, כאשר לפי הדיווחים שווי המטבעות שקיבל מסי במסגרת ההסכם עומד על כ-30-25 מיליון אירו. יצויין כי הקבוצה עצמה לא פירסמה את המספר המדויק של המטבעות שקיבל מסי וטענה רק כי מדובר ב"מספר גדול".
5 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
יקבל חלק מהמשכורת שלו בפריז במטבעות של הקבוצה. לאו מסי
(צילום: AP)
טרנד מטבעות ה"אינדי" הגיע אפילו לעולם ההיפ-הופ, כאשר הראפר ליל יאכטי (Lil Yachty), אשר היה מועמד בעבר לפרס גראמי, השיק בשנה שעברה מטבע משלו אשר נקרא "יאכטיקוין" ומבוסס על הטכנולוגיה של את'ריום. לפי האתר של חברת Fyooz, איתה השיק הראפר את המטבע שעומד כעת על שווי של 16 דולר, עד כה נמכרו למעלה מ-76 אלף מטבעות.
גם השחקנית והיוצרת האמריקנית פלישייה דיי (Felicia Day), שהתפרסמה בין היתר בזכות סדרת הרשת המצליחה שהיא ייצרה "הגילדה" (The Guild), השיקה לאחרונה מטבע משלה המכונה "GEEK".
דיי, אשר השיקה את המטבע באמצעות חברה המייצרת מטבעות וירטואליים עבור יוצרים, טוענת כי "המטבע נועד על מנת לתמוך ולהגדיל את הקהילה שנוצרה סביב העבודה שלי. ככל שהמטבע יתפתח, יהיה ניתן לקנות באמצעותו מוצרים ממותגים (מרצ'נדייז), כרטיסים למפגשים ועוד".

"סוג של קלפי 'סופר-גול' של העידן המודרני"

לא ניתן לומר בוודאות האם כל הניסיונות הללו הם טריק שיווקי בלבד או ניסיון של אותן חברות ויחידים להרוויח מהעלייה בשווי של המטבעות, או אפילו מאוהדים או מעריצים שיכולים לרכוש באמצעותם שירותים שהם מציעים בהנחה או בבלעדיות. בכל מקרה, מומחים רבים בתחום מזהירים מפני הסכנות הרבות הטמונות בהשקעות במטבעות מסוג זה.
5 צפייה בגלריה
לפני שמשקיעים צריך לבדוק מה עומד מאחורי הפרויקט
לפני שמשקיעים צריך לבדוק מה עומד מאחורי הפרויקט
לפני שמשקיעים צריך לבדוק מה עומד מאחורי הפרויקט
(צילום: shutterstock)
יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold), מדגיש כי "שיטקוין" הוא מונח סובייקטיבי וכי יש הקוראים כך גם למטבעות מאוד פופולריים בשוק. "יחד עם זאת", מסביר רואש, "לרוב המונח מתייחס לפרויקטים שאין מאחוריהם מוצר או תוצר אמיתי ושהם חסרי ערך. לכן, כשניגשים לנסות ולהבין האם כדאי לרכוש מטבע דיגיטלי, בדיוק כמו לפני שרוכשים נכסים אחרים, צריך לבדוק מהו הפרויקט, מי מעורב בו והאם יש לו ערך כלכלי אמיתי".
באשר לכניסה של שחקני כדורגל ומפורסמים אחרים לתחום עם מטבעות משלהם, מסביר רואש כי "מגפת הקורונה הובילה את קבוצות הכדורגל המובילות בעולם וגם את ה-NFL וה-NBA (ליגות הפוטבול והכדורסל האמריקניות - ד.ר) להנפיק מטבעות משלהם. למעשה, אלה סוג של קלפי 'סופר-גול' של העידן המודרני, כאשר הסחירות שלהם מושפעת מהשימוש של האוהדים בהם והאינטראקציה שהקבוצות מייצרות.
"המטבעות הללו משמשים חלקם כפריטי אספנות וחלקם מאפשרים להשפיע על דברים סמליים כמו השיר הפותח במחצית או הלוגו על ארוניות השחקנים. זוהי עוד דרך של הקבוצות ליצור עניין בשחקנים ובליגה וכמו כמעט כל פריט אספנות - יש מי שיקנה את זה, ולכן יש לזה שווי, אך השווי הזה דומה לכל פריט אספנות אחר - הוא יכול להיות מנותק מכל אמת מידה, להמריא לגבהים שערוריתיים, או להתרסק בחדות. בכל מקרה, לא מדובר במכשיר השקעה קלאסי".
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי, מזהירה גם היא: "יש אלפי 'אלטים' (מטבעות אלטרנטיביים) וקשה לדעת מה מהם יצליח ומה לא, מה יעלה במחיר, מה יצנח והאם תדעו לתזמן את השוק כך שתצליחו למכור ברווח מהמחיר בו הוא נקנה.
"ככל שהפרויקט שעומד מאחורי מטבע מסוים הוא יותר 'רציני', כך הסיכוי שהוא ישרוד בשוק גבוה יותר אם יש חברה שמזדהה בשמה, ידוע מיהם המפתחים שעובדים על המוצר, מה נועד המטבע לעשות ואיך הוא פותר בעיות, האם יש מידה של ביזור או שהוא ריכוזי לחלוטין ואם כן, מה היתרון בו. וגם כל זה לא מבטיח את מחירו, קצת בדומה לחברות סטארטאפ - לא כולם מתרוממים".
בדומה לרואש, גם משיח מציעה: "לפני שמשקיעים כדאי ללמוד על התחום, להבין איך עובדים המטבעות הדיגיטליים כדי להימנע מטעויות תפעול ולהשקיע בהתחלה בסכום קטן שאתם מוכנים גם לאבד".
שי דתיקה, מייסד ומנכ"ל חברת המסחר בנכסים וירטואליים INX, מוסיף כי "ריצת ספרינט לעבר מטבע ה'שיבה אינו' בעת נסיקתו מזכירה התנהלות פסיכולוגית מעיקרה, שדומה למשקיעים שרצו אל הדוג'קוין. אנשים רוצים להאמין במשהו שיהיה הזהב הבא אחרי הדוג'קוין ומעדיפים להחזיק אלפי שיטקוין במקום שברירי ביטקוין. אין מאחורי המטבע הזה דבר וחצי דבר, יעלה, ירד, יעלה - בסוף ילך לשווי 0. זה בסך הכול עוד אפקט פסיכולוגי של בהלה למטבע שעלה בעשרות אחוזים".
פורסם לראשונה: 08:22, 15.10.21