האם רובוט הדומה במראהו לשואב האבק הביתי, נחשב לכלי רכב לעבודה? על שאלה זו מתחולל מאבק בין רשות המיסים לבין חברת גולד בונד, המפעילה מחסנים לוגיסטיים ומשתמשת ברובוט על מנת לשנע מטענים במחסניה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר ברובוט שנראה כמו דיסקט גדול, דומה מאוד ל-iRobot, רק יותר גדול, שנע על מסילות במחסן ונושא עליו מעין ארונית עם סחורות.
1 צפייה בגלריה
רובוט גולד בונד
רובוט גולד בונד
רובוט גולד בונד
ברשות המיסים טוענים כי סיווגו של הרובוט הוא ככלי רכב לעבודה ועל כן יש למסותו. האבסורד: בעוד שמשרד האוצר האשים את התעשייה והחקלאות בפריון נמוך ונגע בצורך לעבור מעבודת כפיים לרובוטיקה ואוטומציה, בזרועו השנייה - הלא היא רשות המיסים, הוא מקשה על התהליך ודורש לסווג את הרובוט ככלי רכב לעבודה שחייב במס.
מתביעה שהגישה חברה גולד בונד, שבשליטת איש העסקים שלומי פוגל, לבית משפט השלום כנגד רשות המיסים, באמצעות בא כוחה עו"ד אליס אברמוביץ', עולה כי החברה ייבאה ארצה רובוטים לצורך שינוע מטענים במחסניה בשווי של 5.12 מיליון שקל וסיווגה אותם כפטורים ממכס. רשות המיסים הודיעה לחברה כי הרובוטים שייבאה נחשבים לרכבי עבודה וחייבה אותה במכס בסך של מיליון שקל.
על פי כתב התביעה, "למונח רובוט יש הגדרה ברורה: מכונה אוטומטית הניתנת לתכנות לצורך ביצוע פעולות חוזרות ונשנות או מכונה הפועלת באמצעות חיישנים. הרובוטים של החברה בהחלט עונים על ההגדרה הזו".
עו"ד אליס אברמוביץעו"ד אליס אברמוביץצילום: שרון אליס
לטענת החברה, הערעור שלה לרשות המיסים נדחה ללא הסבר והיא נדרשה להפקיד ערבות בנקאית בסכום של יותר ממיליון שקל. החברה טוענת כי "מדובר ברובוטים הדומים במראם ובצורתם לשואבי אבק רובוטיים, הנפוצים בבתים רבים בישראל ובחו"ל. ברור מאליו כי רובוטים שכאלה לא יסווגו על ידי הרשות כרכבי עבודה אלא כשואבי אבק, כך גם רובוטים על גלגלים המיועדים לניקוי בריכות יסווגו כמכונות לסינון ולטיהור נוזלים, ולא כרכבי עבודה".
עוד נטען כי "על פי הסיווג החדש של המועצה לשיתוף פעולה בענייני מכס, שנכנס לתוקפו בארץ עוד ב-1988, יש לסווג טובין על פי הפונקציה העיקרית שלהם - שינוע והרמה". לטענת החברה, בפרט שבו סיווגה רשות המיסים את הרובוטים, ניתן לסווג אך ורק "כלי רכב תפעולי שעונה על הדרישות הנ"ל: כלי רכב מבוטח כדין, בו נוהג אדם בעל רישיון מתאים, שלא נוסע רק על גבי מסילות, שייעודו התפעולי, כגרירת משאות או הובלת נוסעים, כפי שנקבע מראש על ידי המפקח על רכב תפעולי במשרד התחבורה ואשר מותר לשימוש אך ורק באזור ייעודי לרכב תפעולי".