שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס היום (ה') בריאיון באולפן ynet להשפעות הכלכליות של פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שתיהן יצואנית תבואות, בעיקר של חיטה, מהגדולות בעולם, והחשש הוא שהפלישה הרוסית תפגע ביצוא החיטה של שתי המדינות ותקפיץ עוד ועוד את המחירים. כך בשנת 2014, כשרוסיה פלשה לחצי האי קרים, מחירי החיטה זינקו תוך חודש ב-30%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מחיר החיטה זינק בשבועות האחרונים ביותר מ-20% לשיא של יותר משבע שנים, כאשר רק היום מדובר על עליות של כ-6%. ישראל מייבאת כמעט את כל החיטה משתי מדינות אלה, וכעת קיים חשש למחסור אם המשבר יימשך זמן רב - בנוסף לעליית מחירים שכמובן יכולה להשפיע על מוצרים אחרים שמתבססים על חיטה. "לא יהיה מחסור בחיטה אבל זה פשוט יעלה הרבה יותר כסף", טען ליברמן. "כרגע אנחנו צריכים להשתמש בכל המלאים שיש לנו".
"מחירי החיטה עולים בכל העולם כמובן ולא רק בישראל", הוא הוסיף. יש השלכות מיידיות על האינפלציה כשיש קפיצה כזאת. כשיש לך צונאמי כזה, אתה לא יכול להשתמש במטרייה. זה לא שמטפטף גשם".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן באולפן ynet
(צילום: אביגיל עוזי)
צריך להתכונן לעליית מחירים משמעותית גם במחירי המזון, גם במחירי הדלק? "לא, אני אומר שאנחנו צריכים להבין מול איזה אתגרים אנחנו מתמודדים ואנחנו באמת עוקבים אחרי כל השווקים בעולם וברור שיש לזה השלכות. לא על מדינת ישראל, על העולם כולו".

בורסת הסחורות בשיקגו מזנקת

חשש כבד שהמלחמה באוקראינה תגרום למחסור בחיטה, וגרעינים למזון לפרות ותרנגולות. הזינוק החד במחירי החיטה בבורסה לסחורות בשיקגו ביומיים האחרונים, בצל המלחמה, תגרור עלייה במחירי מוצרי חלב, קמח ומאפה, ביצים ובשר, בישראל ובחו"ל, בעוד מזון הפרות מורכב מ-50% גרעינים מיובאים ו-50% מזון גס, שגדל בארץ כמו תחמיץ וכו'. התרנגולות, הן לביצים והן לבשר, צורכות אך ורק גריעינים מיובאים.
המלחמה באוקראינה גם מאיימת על הרפורמה של שר האוצר ושר החקלאות לפתיחת יבוא ביצים חופשי לישראל, בעיקר מאוקראינה כדי להוזיל את מחירן תוך פגיעה במגדלים המקומיhם, ומוכיחה כי הגדלת תלותה של ישראל בייבוא היא פתרון שטומן סיכונים במצב הגיאופוליטי בעולם.
רוסיה, ובמיוחד אוקראינה, הן הספקיות הגדולות של חיטה לישראל. הערכה היא שהן מהוות כ-50% מסך יבוא התבואה לישראל, לצד ארה"ב ודרום אמריקה. היום, כאמור, זינק מחיר החיטה בבורסה לסחורות בשיקאגו בכ-6%, הסכום המקסימלי שהבורסה מתירה לזינוק ביום אחד, והמסחר הופסק. מחיר החיטה הגיע ל-968 סנט לבושל, מחיר שיא מאז 11 שנה. מאז פברואר 2021 עלה מחיר החיטה ב-50%.
2 צפייה בגלריה
שדה חיטה מחכה לגשם בעוטף עזה. רוב החיטה בישראל מיובאת  - וכמעט כולה מגיעה מאוקריאנה ורוסיה
שדה חיטה מחכה לגשם בעוטף עזה. רוב החיטה בישראל מיובאת  - וכמעט כולה מגיעה מאוקריאנה ורוסיה
שדה חיטה מחכה לגשם בעוטף עזה. רוב החיטה בישראל מיובאת - וכמעט כולה מגיעה מאוקריאנה ורוסיה
(צילום: בראל אפרים)
עדי פנחס, מנכ"ל קומדקס חברת ייעוץ המתמחה בניהול סיכונים בשוק הסחורות העולמי, אמר: "הציפייה היא שעליות המחירים יימשכו עם חידוש המסחר מחר בשיקגו. במקביל, מלאי החירום בישראל, שאמור להספיק לחודשיים, נמוך בגלל השיבושים בשינוע ימי של סחורות, שהתרחשו עוד טרם המלחמה באוקראינה, והעיכוב בפריקות אוניות בנמל אשדוד. החשש העיקרי שהמלחמה תשבית את נמלי אוקראינה ותימנע יציאת אוניות תבואה לעולם".
איתי רון, מנכ"ל יבואנית התבואות צנציפר, ויו"ר איגוד יבואני התבואות בישראל: "אנחנו מייבאים מרוסיה ומאוקראינה בערך מחצית מכל האוכל. קיים בישראל מלאי מספק של תבואה לחודש הקרוב, אך אם המשבר יימשך עשוי להיווצר מחסור בטווח הארוך. בעיה נוספת היא שמחיר המזון לבהמות עשוי לזנק, ולהוביל לעליית מחירים מטורפת במזון".

שלמה מעוז: "מחירי הנפט ימשיכו לעלות"

הכלכלן שלמה מעוז אמר לאולפן ynet כי "מחירי הנפט עלו וימשיכו לעלות מעל 100-110 דולר לחבית וזה יוביל למשבר נפט בעולם, עלייה חדה מאוד בעלויות לייצור חשמל, אנרגיה, בתי חרושת בכל העולם ושיא אינפלציוני – גם המחירים יזנקו בשיעור חד".
מעוז מעריך כי העליות במחירים יורגשו בישראל ובעולם תוך תקופה קצרה. "אחרי שניסו למנוע את עליית תעריפי החשמל, גם תעריפי החשמל בהמשך יעלו ואחר כך תעריפי המים יעלו. בכל העולם לא רק בישראל. מחירי ההובלה שממשיכים לעלות ומחיר הביטוח על האוניות ששטות בעולם שעולה כשיש מלחמה, כל זה יביא לעלייה חדה מאוד במחירים בישראל והממשלה לא תוכל למנוע את זה כי היא לא עשתה מספיק בתחום התחרות למנוע את החוזק של המונופולים והקרטלים".
נזכיר כי באוצר בוחנים בימים אלה שורת הצעות לחלק השני של חבילת הצעדים הכלכליים, ביניהן הקטנה מאסיבית של הריכוזיות, באמצעות חיוב החברות הגדולות במשק, בין השאר בתחום המזון, להיפרד בתוך זמן סביר מחברות בת שרכשו בעבר ולקבל על עצמן נהלים חדשים וקשוחים יותר בנושא אי העדפת הצגת מוצריהם במרכולים, מניעת יבוא בלעדי של מוצרים בעלי השפעה על יוקר המחיה, הכנסת מספר מצומצם של מוצרים בסיסיים לפיקוח ממשלתי לתקופה מוגבלת ועוד.