השלכות הקורונה מגדילות את הסיכויים שנקנה יותר במהלך הבלאק פריידיי המתקרב, ובכלל במהלך הקניות של חודש נובמבר, מוצרים שאנחנו לא צריכים. לא כי התרגלנו לקנות ברשת, אלא מכיוון שקל להפוך אותנו למכורי קניות, והמשווקים יודעים את העבודה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדוע זה קורה ואיך מתגברים על סכנת ההתמכרות לקניות? שוחחנו עם ד"ר עינב סודאי, חוקרת מוח מאוניברסיטת בר אילן, שמתמחה בהתמכרויות.
1 צפייה בגלריה
קניות ברשת
קניות ברשת
קניות ברשת
(צילום: shutterstock)
האם קניות הן התמכרויות? "בהחלט. המערכת המפרישה את הדופמין, מוליך עצבי שנותן לנו את תחושת ההנאה ואשר נמצאת במוח, מופעלת בצורה דומה בהשפעה של סמים, קניות ומדיה חברתית. היא נועדה במקורה להבטיח הישרדות בפעולות של אוכל ושתייה כדי לקיים את המערכת. כאשר מדובר בפעילות שאיננה קשורה להישרדות, הפעלה חוזרת עלולה להוביל אותנו להתמכרות. כשמדובר בקניות, תגמול הסיפוק יכול להיות שונה בעוצמתו בהשוואה לסמים, אבל ברמה הבסיסית מדובר באותו עיקרון".
ד"ר עינב סודאי, חוקרת מוח מהמרכז לחקר המוח ע"ש גונדה, באונ' בר–אילןד"ר עינב סודאי, חוקרת מוח מהמרכז לחקר המוח ע"ש גונדה, באונ' בר–אילןצילום: חן דמרי
איך זה עובד בימי הקניות? "ימי הקניות המרוכזים מפעילים לחץ גדול מאוד בהיותם מוגבלי זמן. אנחנו יודעים שהמחירים נכונים אך ורק לתקופה זו, המלאי מוגבל, מה שיוצר את הפחד להחמיץ. למי שיש נטייה להתמכרות, הלחץ לא יעבור לידו. בעל נטייה להתמכרות, שקונה במחיר זול, עלול להתמכר ולחזור לקניות גם במחירי מוצר גבוהים. בנובמבר, חודש הקניות, הוא עלול להיכנס לסחרור".
האם זה יקרה לכולנו? "לא כל אחד יתמכר. זה תלוי במרכיב אישי, גנטי ונפשי. משבר עלול לגרום לאדם שלא התמכר מעולם להפוך לכזה. מעטים מגיעים לטיפול, רק אלה שנמצאים בקיצון. אלו שמאבדים את עבודתם, מזניחים את משפחותיהם, נכנסים לחובות".
"חשוב לשמר מערכת תגמולים טבעית פעילה ולייצר לה גירויים. אינטרקציה קבוצתית למשל גורמת לסיפוק. לשאוב מהסביבה כמה שיותר תגמולים והנאות, מה שיכול בהחלט למנוע התמכרות"
הקורונה הפכה אותנו לחשופים יותר להתמכרות לקניות? "בהחלט. מדובר בתהליך שהיווה למעשה ניסוי מדעי מדהים. בשלב ראשון הקניות התמקדו בצורה קיצונית בכל מה שיעזור להישרדות. רכשנו ללא קשר למחיר ולהוצאה אלכוג'ל, מסכות, התנפלנו אפילו על נייר טואלט. בנוסף, חווינו חוסר ודאות, היינו בסכנה קיומית אמיתית, חרדנו לגורל יקירנו, רבים עברו משבר כלכלי, יצאו לחל"ת, איבדו עבודה, צירוף שהיווה קרקע פורייה להתמכרות חדשה או חזרה להתמכרות ישנה. גם בחודש הקניות של השנה הסיכוי להגיע להתמכרות גדול יותר כי יש חלל הדורש להתמלא, וגם כפיצוי על מה שעברנו".
איך מתגברים על זה? "חשוב לזכור שהדופמין מופרש גם באופן טבעי, ואנחנו לא רוצים למנוע זאת כי אנו עלולים להיכנס לדיכאון. חשוב לשמר מערכת תגמולים טבעית פעילה ולייצר לה גירויים. אינטרקציה קבוצתית למשל גורמת לסיפוק. לשאוב מהסביבה כמה שיותר תגמולים והנאות, מה שיכול בהחלט למנוע התמכרות ואפילו לגרום לתגמול. אפשר לקנות מדי פעם, אבל להיזהר מהסחרור. למי שרוצה לקנות, חשובה הערכות מראש. ערכו רשימות של מוצרים רלוונטיים, תשוו מחירים".
איך את מתנהלת מול קניות? "בודקת מראש מה באמת אני צריכה. אפילו כאם חד-הורית לילד בן ארבע וחצי, מה בדיוק הוא צריך לחורף לדוגמה. אני מקציבה לעצמי סכום לקנייה. בודקת האם המוצר שמצאתי עונה לצרכים שלי במידה ובמחיר. אם לא, אקנה בחנות אחרת, או שאפילו אוותר על הקנייה".