הצרת צעדי המונופולים, פירוק חלק מהם, הגבלות על היבוא הבלעדי לישראל ומחשבות על הכנסת מוצרים בסיסיים לפיקוח זמני של הממשלה. אלה חלק מהרעיונות הנבחנים כעת בצמרת משרד האוצר לקראת פרסום החלק השני של חבילת הצעדים הכלכליים, ששר האוצר אביגדור ליברמן הודיע כי יכריז עליהם ב-10 במרץ. התוכנית תכלול גם את הרפורמות שגובשו בענפי החקלאות והתמרוקים, עם שינויים מסוימים, כדי למנוע התנגדויות שימנעו את אישורן.
לפני שבועיים הודיע שר האוצר על חבילת הצעדים הראשונה, שנועדה להקל על ההתייקרויות במשק ולסייע בהפחתת מיסים, בעיקר למעמד הביניים העובד וכמו כן גם לחלק מהשכבות החלשות ללא קשר אם הם משתייכים לשוק העבודה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)
בין ההחלטות בחבילה הראשונה היו: הוספת נקודת זיכוי לכל הורה בעבור ילדים מגיל ל 6 עד 12, הפחתת מכסים על מאות מוצרים, הגדלת הסבסוד לצהרונים בישובים באשכולות הסוציו-אקונומיים 4 ו-5 ומתן מענק נוסף לזכאים ל"מס הכנסה שלילי".
כפי שנודע ל-ynet, בוחנים בימים אלה במשרד האוצר שורת הצעות לחלק השני של החבילה, כאשר אלה העיקריות שבהן:
• הקטנה מאסיבית של הריכוזיות, באמצעות חיוב החברות הגדולות במשק, בין השאר בתחום המזון, להיפרד בתוך זמן סביר מחברות בת שרכשו בעבר ולקבל על עצמן נהלים חדשים וקשוחים יותר בנושא אי העדפת הצגת מוצריהם במרכולים.
• מניעת יבוא בלעדי של מוצרים בעלי השפעה על יוקר המחיה, כך שלפחות שני יבואנים יעסקו ביבוא אותם מוצרים כדי ליצור תחרות. כיום יש אלפי מוצרים המיובאים ונמכרים בישראל, שרק יבואן אחד מייבא לארץ ולמעשה נמנעת בכך תחרות במחירים לטובת הצרכן.
• נבחנים שינויים מהותיים בחוק לעידוד השקעות הון, כך שייהנו מהטבות גם חברות קטנות, שמעסיקות יחסית מעט עובדים, ולא רק חברות ענק כמו "אינטל" ו"טבע", שזכו עד כה להטבות מס עצומות, בין השאר תמורת הבטחות לגיוס עובדים חדשים ולשימור עובדים קיימים, כתנאי לקבלת ההטבות.
• הכנסת מספר מצומצם של מוצרים בסיסיים לפיקוח ממשלתי לתקופה מוגבלת, אם יתברר במעקב של פקחים מיוחדים שיופעלו על ידי משרד הכלכלה, שמחירי המוצרים עלו בשיעור לא סביר וללא הצדקה. לצעד כזה יש כיום מתנגדים באוצר עצמו וגם בקרב אחדות ממפלגות הקואליציה וספק אם יאושר במסגרת התוכנית החדשה.
התוכנית צפויה לכלול גם את הרפורמה בחקלאות בתחום יבוא הירקות והפירות, אולם בוחנים הקלות בתחום זה כדי להפחית את הפגיעה בחקלאים הישראלים, בין השאר של הפעלת הרפורמה בהדרגה. כמו כן תכלול התוכנית את הרפורמה בענף התמרוקים, שבכל מקרה תיכנס לתוקף רק החל ב-1 בינואר 2023.

הדיונים בדבר הצעדים שייכללו בתוכנית צפויים להיכנס להילוך גבוה כבר ביום ראשון הקרוב, לאחר שצוות מכין התבקש על ידי מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, לבצע עבודות מטה מקדימות לגיבוש התוכנית הסופית. גורם בכיר במשרד האוצר אמר היום ל-ynet כי "אנחנו לא נשלים יותר עם רמת תחרות נמוכה במשק והעיקרון הזה יעמוד במרכזה של התוכנית החדשה".
התוכנית המלאה של "חבילה ב' במסגרת הצעדים הכלכליים למאבק בגל ההתייקרויות במשק", כהגדרת השר ליברמן, תפורסם במסיבת עיתונאים שצפויה להתקיים במשרד האוצר ביום חמישי ה-10 במרץ.