בשבוע שעבר קפצה מניית חברת רייזור לאבס ב-31%. החברה, שפיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית שמתחברת לסנסורים של מכונות תעשייה לשיפור ביצועים וחיזוי תקלות בציוד כבד בתעשייה, זינקה בבורסה בת"א ללא סיבה נראית לעין, אלא אם מחיר המניה הפך לאטרקטיבי בעיני משקיעים לאחר שאיבדה מאז ההנפקה ועד לפני שבוע לא פחות מכ-80% משוויה.
החברה גייסה בהנפקה, שהתקיימה בפברואר 2021, כ-100 מיליון שקל לפי שווי חברה של חצי מיליארד שקל. אז, הכותרות בישרו ששלושת המייסדים - רז רודיטי, מיכאל זולוטוב ועידו רוזנברג - הפכו למולטי-מיליונרים בגיל 29, בדיעבד, על הנייר בלבד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
את זולוטוב, ששירת כקצין אלגוריתמיקה במשרד הביטחון, הכיר רודיטי בתיכון במסלול מחוננים. את רוזנברג, ששירת ב-8200 כמפקד בצוותי פיתוח בעולמות הסייבר, הכיר זולוטוב בתלפיות. יחד הם ייסדו את החברה לפני ארבע שנים, אחרי שהקימו כבר מספר סטארטאפים שחלקם נמכר.
האלגוריתם שפיתחה רייזור מתממשק לחיישנים במכונה, כמו למשל מכונות כרייה ענקיות, לומד אותה באופן אוטונומי במשך כחודשיים-שלושה ומציג מודל שיהפוך את המכונה לחכמה יותר, על בסיס המידע אותו ניתח.
היכולת להתריע על תקלות מראש לפני התרחשותן, אמור למנוע נזק של מיליוני דולרים בגין השבתת הציוד התעשייתי. החברה טוענת כי "בכ-35% מהזמן מפעל לא מייצר בגלל תקלות או צווארי בקבוק בהליך הייצור. זה מוביל למחירים יותר גבוהים וזיהום אוויר. אנחנו מגיעים למפעלים ש-30 שנה מפעילים את המכונה באותה הדרך".
בהנפקה ההבטחה הייתה הפוטנציאל וההסכם שבדרך עם חברת כרייה אוסטרלית גדולה, שכבר פועל אצלה פיילוט של החברה, אך עד כה לא נחתם ההסכם. המניה התרסקה לאחר שבתשעת החודשים הראשונים של 2021 התוצאות הכספיות הורעו וההכנסות ירדו, וההפסד הנקי הסתכם ב-28 מיליון שקל לעומת 1.8 בתקופה המקבילה. חוזים חדשים - לא נחתמו עדיין.
מנכ"ל החברה, רודיטי, סיפר בשיחה עם ynet כי האתגר מצוי מבחינתם בלקוח, שלא תמיד מתלהב לשנות את סדרי עולמו הישן - כמו למשל מנהלי תחזוקה בחברות ענק שעובדים עם אותו פרוטוקול תחזוקה במשך שנים, וצריכים פתאום להטמיע טכנולוגיה חדשנית ולשכוח מכל מה שהם ידעו. "בנוסף הם פתאום צריכים לקבל הוראות מרייזר, שהופכת בפועל למנהל התחזוקה המונעת של החברה, ועל סמך הדטא שלה לקבוע עם מחליפים חלק או לא מחליפים כי הוא במצב טוב עדיין, למשל", הוא מספר.
אם התוכנה שלכם חוסכת מיליונים שנגרמים מהשבתת תקלות בציוד כבד, הלקוחות כבר היו צריכים להסתער. "מדובר בארגוני ענק, וזה לוקח זמן. אנחנו מתכוונים לשנות את העולם במובן של איך מפעילים מכונות כבדות שהן למעשה מפלצות מתכתיות. כשעושים מהפיכה עם טכנולוגיה חדשנית אמיתית, תהליך השכנוע של כל שרשרת המנהלים ובעלי התפקידים בתחום הוא ארוך. צריך נחישות והתמדה שיש לנו כדי להשלים את התהליך ובכך אנחנו מרכזים מאמצים השנה: בשיווק ומכירה ומו"פ. אני מניח שבחציון השני של השנה נראה כבר תוצאות" .
חברת בינה מלאכותית נוספת שזינקה השבוע ב-34.5%, היא חברת האוטוטק סיפיה ויז'ן, שייסד איתי כץ, מפתחת טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית לזיהוי מצבם הפיזיולוגי של נהגים, כמו עייפות שימוש בטלפון או עישון. במקרה הזה דווקא הייתה סיבה: החברה דיווחה כי יצרנית רכב מהגדולות בסין תתקין את המערכת של סיפיה בשני דגמי רכב שלה.
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.