"להראות לכם כמה סעיפים בתקציב שהם לא היו כ"כ נחוצים, לכל מיני פעילויות תרבות כאלה ואחרות, שיכלו לקחת מהם לטובת הנושא של התקציב של המלחמה? אז פתאום על 35 מיליון המסכנים האלה, על זה אנחנו מדברים?". כך התייחס הערב (שלישי) בשיחה עם אולפן ynet שר העבודה, יואב בן צור (ש"ס) לכאוס שהתחולל אתמול בלילה סביב העברת תקציב המדינה והעברת הכספים הקואליציוניים, ובייחוד לחינוך החרדי.
נזכיר שנכון לעכשיו עדיין לא פרסמו באוצר את המספרים הסופיים לגבי ההעברות שאושרו והקיצוץ בכספים הקואליציוניים, אך כבר עתה ברור שהתוספת למורים החרדים ב-2023 עומדת על מאות מיליוני שקלים.
"אני רוצה קצת לעשות סדר ולראות על מה יהום הסער, על מה התנפלו ועשו שיימינג מטורף על החרדים?", הוסיף השר בן צור. "ואני רוצה לומר לכם כמי שניהל את רשת החינוך התורני כעשור, אני יודע ומכיר בדיוק את כל התהליכים. תבינו, רשתות החינוך החרדיות עובדות לפי החלטת ממשלה של סעיף 3 א' לחוק יסודות התקציב, שאומר שתלמידי הרשתות הללו מושווים לכלל תלמידי ישראל. כשאומרים מושווים לכלל ילדי ישראל זה לא 40% תקציב, זה לא 50%, זה 100% תקציב.
2 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
שר העבודה יואב בן צור
( צילום: עוז מועלם)
"לפני כמה שנים התחילו את המתווה הזה של אופק חדש ומשום מה רשתות החינוך החרדיות לא היו במתווה. משרד החינוך במו"מ ביקשו דברים נוספים כמו חשיפת השכלתם של המורים, רישומם של כל המורים במערכת של משרד החינוך, ואכן מעיין החינוך התורני כבר לפני 7 שנים בערך העביר את כל הפרטים של המורים, החינוך העצמאי העביר עכשיו במאמץ גדול 10,000 מורים, כל המורים שלו העבירו את הפרטים למשרד החינוך כדי להתחיל את אופק חדש. כבר אמר שר החינוך בישיבת ממשלה שהוא בכלל לא מבין למה זה נקרא כספים קואליציוניים כי זה שכר מורים, שאמור להיות בבסיס התקציב, ולא משהו אחר".
ב-1 בספטמבר התחיל המתווה ואז כיוון שעוד אין את כל הפרטים כי זה לוקח זמן, המורים מקבלים מקדמות על חשבון שכר ולאחר כמה חודשים שמסתדרים כל הפרטים הם מקבלים את הפרשי השכר הנדרשים, ולכן הדבר הזה הוא מקדמות בלבד. אתם יודעים על כמה אנחנו מדברים? אתמול העבירו תקציב של כ-30 מיליארד שקל בתקציב של החודש וחצי האחרונים לסיום שנת 2023. אנחנו מדברים בסה"כ על 35 מיליון שקלים על זה כל הרעש".
כל שקל חשוב, אבל שר האוצר שם למעלה ממיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים בצד. "ההתקפות הגדולות אתמול במשך כל היום, גם בתקשורת וגם בהודעות וואטסאפ, שאנחנו מקבלים עם נאצות נוראיות שאני לא יודע איך לומר ולהסביר אותם לאחר שהציבור החרדי כולו התגייס במלחמה הזו".

2 צפייה בגלריה
בני גנץ 28.10.23
בני גנץ 28.10.23
גנץ. במחנה הממלכתי התנגדו לתקציב
(צילום: Abir SULTAN / POOL / AFP)

אז אתה מרגיש שעשו לכם עוול בסיפור של התקציב? "גדול מאוד כיוון שמדובר על שכר של מורים. ילד חרדי אינו שונה מילד אחר, מגיעות לו כל הזכויות".
אתה יכול להרגיע אותנו שבמוסדות של ש"ס יש לימודי ליבה? "למשרד החינוך יש 90 מפקחים במחוז החרדי שצריכים ותפקידם לפקח על התהליך הזה. משרד החינוך אמור לפקח, הוא הרגולטור, הוא אמור לפקח שמלמדים ליבה. בזמנו, כשפניתי לרב עובדיה יוסף זצדק"ל ושאלתי אותו בקשר לליבה הוא אמר לי חד משמעית ללמד ליבה, ללמד אנגלית. אגב, הכנסתי בתחילת דרכי את מתחמי המיצ"ב לתוך המערכת של מעיין החינוך התרוני, מה שלא היינו חייבים, ואנחנו נמצאים שם ונמצאים ועומדים בכל הקריטריונים בכל מה שצריך כדי לעשות את זה.
"לכן ההתנפלות הזו הייתה התנפלות שלא לשמה, התנפלות פוליטית שיש לנו שאט נפש ממנה. זה משהו ומישהו שבא להתיר את דמם של החרדים ליצור שיימינג. יש תקציב של 30 מיליארד שקל, תעשה לי חשבון באחוזים אתה למדת ליבה בטח, כמה זה 35 מיליון מ-30 מיליארד באחוזים. תבדוק לי כמה זה, ועל זה כל הרעש. אבל למדנו לקח, מהתקציב הבא לא יהיו יותר כספים קואליציוניים הכל יהיה בבסיס התקציב. משום מה באוצר, אגף התקציבים או אנשים אחרים, ביקשו שזה לא יהיה בתוך התקציב, אלא בכסף קואליציוני. אבל ב-2023 כל הכספים הללו שעניינם חינוך ושכר יהיו בבסיס וחלק מהתקציב כולו".