הזעם של נהגי המוניות על תעריפי המונה החדשים הופך להפרת חוק: נוסעים שהזמינו באחרונה מונית באפליקציה מספרים על נהגים שמקבלים את הנסיעה, אך מתקשרים אליהם מהדרך ומנהלים עימם מו"מ בדרישה לסכם על מחיר נסיעה גבוה ממחיר המונה. אם הנוסע מסרב, הם מבטלים את הנסיעה ולא מגיעים לאסוף אותו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך למשל מספר יבגני, שנחת השבוע בנתב"ג והזמין מונית באפליקציית גט. "הנהג הראשון שהגיע לאסוף אותי התקשר ואמר שעלות הנסיעה לתל אביב תהיה 180 שקל בתעריף לילה ולא לפי מונה, כי המונה 'מקולקל'. ביטלתי אותו כמובן. הנהג השני אסף אותי, אבל אחרי כמה דקות טען גם הוא שהמונה מקולקל והציע שאשלם לו 140 שקל על הנסיעה לת"א. אמרתי לו שאני לא נוסע בלי מונה, שבדרך כלל נסיעה כזאת עולה לי 110 שקל, ושיחזיר אותי לנקודת האיסוף. הנהג טען שאני צריך להתחשב בנהגי מוניות שאין להם פרנסה אם הם מפעילים מונה. הנהגים של גט הפכו את החברה לשכונה ומנסים לעשות קומבינות". יצוין כי דווקא בלילות נהנים הנהגים מתעריף יקר יותר במונה.
1 צפייה בגלריה
מונית
מונית
"הנהג טען שאני צריך להתחשב בנהגי מוניות שאין להם פרנסה"
(צילום: shutterstock)

גם לדודי זה קרה. לפני שבועיים הוא הזמין נסיעה בגט באזור המרכז, וזכה לשיחה מנהג מונית, שההקלטה שלה מצורפת לכתבה. "זו נסיעה שבדרך כלל עולה לי 130-135 שקל, והנהג הודיע לי שהיא תעלה 200 שקל", מספר דודי. "הזכרתי לו שהוא מחויב לגבות ממני את הסכום שמופיע במונה, אז הוא טען שהמונה הוא לנסיעות בעיר, אבל שבנסיעות חוץ 'כולם יודעים' שהוא אינו מייצג, וטען שזה המחיר של תחנת הקסטל שאיתה הוא עובד". ראוי להזכיר כי משרד התחבורה ביטל את מחירוני הנסיעות הבין עירוניים שהיו נהוגים בעבר, וכי אין כל ערך למחירונים של גופים אחרים בענף, אם הם בכלל קיימים.
יצוין כי נהגי המוניות מנהלים כבר שלוש שנים מחאה נגד השינוי שביצע משרד התחבורה בשיטת חישוב המחירים של המונים, שלדברי המשרד העלתה את מחירי הנסיעה בעיר ב-6.5% והורידה אותם ב-13% מחוץ לעיר. "כל נהג חייב לפעול לפי החוק, אבל המצב כיום הוא שהפרנסה שלנו נפגעה מאוד. הרבה נהגים מתקשים להגיע לשכר מינימום", אומר יהודה בר אור, יו"ר ארגון נהגי המוניות. "בפועל מחיר הנסיעה בעיר עלה באחוזים בודדים, ומחוץ לעיר הוא ירד ב-30%. גם בעיר, בנסיעות שמתבצעות בכבישים כמו איילון המחיר ירד מאוד, כי מרגע שמהירות הנסיעה עולה על 50 קמ"ש המחיר יורד מאוד. במשרד התחבורה הבטיחו שיבדקו את ההכנסות שלנו, מה שקל מאוד לעשות עם המונים החדשים כדי לבחון את הטענות שלנו, ולא עמדו בהבטחה. המצב של הנהגים קשה, ואנחנו נחדש בקרוב את המחאה".
בגט אומרים כי אין עלייה בתלונות שהם מקבלים על נהגים, וכי הם ממליצים לנוסעים להגיש תלונה במשרד התחבורה. עם זאת, ל-ynet נודע כי חלק מהנוסעים שהתלוננו לגט על ניסיונות להפקעת מחירים מצד נהגים קיבלו ממנו פיצוי בדמות זיכויים לנסיעה הבאה, שהגיעו עד ל-100 שקל.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה, כי "המשרד מחויב לשמור על האיזון שבין מחירים הוגנים לציבור לבין פרנסה הוגנת לנהגי המוניות, ושימור ההיצע והתחרות בענף. על פי החוק, חלה חובה על כל נהגי המוניות, להפעיל מונה בכל נסיעה עירונית או בינעירונית ולגבות מהנוסע את סכום הנסיעה שצוין במונה בלבד. כל דרישה לתשלום מעבר למצוין במונה, היא עבירה על החוק.
"משרד התחבורה רואה בחומרה רבה מקרים כמו המתוארים בכתבה, ומבצע פעולות אכיפה שוטפות, בהן מבצעים יזומים נגד נהגי מוניות, הגובים מחיר מופקע. המשרד קורא לכל נוסע או נוסעת ששילמו מחיר מופקע במונית, להגיש תלונה למשרד התחבורה. מדי שנה מוגשים מאות כתבי אישום נגד נהגי מוניות המפקיעים מחירים. על נהגים אלה מוטלים עונשים, הכוללים בין השאר קנסות בסך של אלפי שקלים".
לגבי תלונות הנהגים על הוזלת מחירי הנסיעה הבין עירוניים נמסר כי "ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה, ערכה בדיקה מקצועית רחבה ומעמיקה על תעריפי הנסיעה במונית. המלצות הוועדה אומצו על ידי שרי התחבורה והאוצר דאז ועוגנו במסגרת צו הפיקוח על המחירים ביולי 2018. בעבר, עתירה שהוגשה על ידי ארגון ועד הנהגים לבג"ץ, במסגרתה התבקש בית המשפט להורות על ביטול התקנות המעגנות את שיטת התעריפים החדשה, נדחתה במסגרת פסק דין שניתן ביולי 2020".