האינפלציה בבריטניה ממשיכה להשתולל והבוקר (רביעי), עם פרסום מדד המחירים לצרכן, היא שוב עומדת על אחוז דו-ספרתי - 10.1%, בדיוק כמו בחודש יולי. מדובר בעלייה לעומת אוגוסט, אז האינפלציה ירדה מעט ל-9.9% בחישוב שנתי. בין הגורמים שהכי תרמו לעלייה: זינוק במחירי המזון (14.6%), התחבורה (10.9%) והאנרגיה (10.8%).
תחזיות האנליסטים דיברו על עלייה של 10%, והחמיצו במעט. מבחינת החישוב החודשי מדובר על טיפוס של 0.5%. מדד הליבה של המחירים (לא כולל אנרגיה ומזון) קפץ בשיעור שנתי של 6.5%, כאשר העלייה החודשית שלו היא 0.6%. גם כאן תחזיות האנליסטים היו קצת יותר אופטימיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בריטניה
בריטניה
בריטניה
(צילום: gettimyages)
הבנק המרכזי בבריטניה מנסה להילחם באינפלציה כבר תקופה ארוכה, ובחודש שעבר העלה בפעם השביעית ברציפות את הריבית, הפעם ב-0.5%, וכעת היא עומדת על 2.25% - הגבוהה ביותר מאז שנת 2008. בעקבות המצב החדש-ישן, לא מן הנמנע כי בתקופה הקרובה תהיה העלאת ריבית נוספת בבריטניה.

ראש הממשלה הציגה תוכנית כלכלית וחזרה בה

מדד המחירים לצרכן בבריטניה פורסם הבוקר בצל הכאוס הכלכלי של הממשלה. אחרי שראש הממשלה הקודם בוריס ג'ונסון לא הצליח להביא לשינוי הוא נאלץ לעזוב את תפקידו, ובמקומו נבחרה ליז טראס, שהבטיחה לבצע שינויים רדיקליים בכלכלה בצל הקיפאון בצמיחה, ועל רקע משבר יוקר המחיה שפוקד אותה.
הדבר הראשון שעשתה יחד עם שר האוצר הבריטי, קוואזי קוורטנג, היה להכריז על תוכנית כלכלית בשווי 45 מיליארד פאונד, שכוללת קיצוצי מיסים והפחתת רגולציה, שתמומן ע"י לקיחת הלוואות ממשלתיות גדולות. מדובר היה בתוכנית לה הבנק המרכזי בבריטניה התנגד נחרצות, והשוק התנהג בהתאם.
המשקיעים הגיבו במכירה של נכסים בריטיים בקצב ובשיעור שגרמו לפאונד לצלול לשפל מול הדולר, עלות ההלוואות הממשלתיות נסקה, ובנק אנגליה נאלץ להתערב כדי לייצב את השווקים. זעם מיוחד עורר הסעיף בתוכנית שלפיו תבוטל מדרגת מס ההכנסה הגבוהה ביותר, של 45%, הרלוונטית לבעלי הכנסה שנתית של יותר מ-150 אלף פאונד בשנה, וכל זאת דווקא בשעה שבריטים מן השורה מתקשים לממן את הוצאותיהם הבסיסיות.
תחילה טראס הגנה על קיצוץ "המס לעשירים", וטענה כי התוכנית תשתלם בטווח הארוך ותגרום לצמיחה משמעותית - אך בהמשך נענתה לדרישת הציבור וביטלה את קיצוץ המס. במהלך נוסף שנתפס כניסיון "להציל את עורה" הדיחה בשבוע שעבר את שר האוצר קוורטנג, מבעלי בריתה הקרובים ביותר במפלגה השמרנית, ומי שהציג ביחד איתה את התוכנית הכלכלית.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
(צילום: רויטרס)
בנוסף, נסוגה טראס מחלק מרכזי נוסף בתוכנית - הכוונה לבטל את העלאת המס שתוכננה לתאגידים מ-19% ל-25%. ביטול העלאת המס לתאגידים היה הבטחה מרכזית של טראס במרוץ לראשות המפלגה השמרנית, וחזרתה מהביטול היא לפיכך מכה קשה ביותר, ומוסיפה לתדמיתה של טראס כמי שמתקשה מאוד למשול.
בסופו של דבר הודיע ביום שני האחרון שר האוצר החדש, ג'רמי האנט, על ביטול התוכנית הכלכלית המקורית של טראס. "אף ממשלה לא מסוגלת לשלוט בשווקים. ביטלנו כמעט את כל צעדי המס שעליהם הודענו לפני שלושה שבועות", אמר שר האוצר החדש של טראס.
הודעתו של האנט על ביטול התוכנית הכלכלית נועדה להחזיר את האמון בממשלה ולהרגיע את השווקים. "העם הבריטי רוצה בצדק יציבות, ולכן אנחנו מטפלים באתגרים הקשים שאנחנו מתמודדים איתם, בתנאים כלכליים שהולכים ומחמירים", הוסיף שר האוצר.
האנט החליט לבטל בין השאר את הורדת שיעור מס ההכנסה הבסיסי מ-20% ל-19%. בנוסף הוא הודיע כי התוכנית שנכללת במדיניות האנרגיה, ונועדה לסייע לבריטים לשלם את החשבונות שלהם על רקע משבר האנרגיה, תסתיים כבר באפריל במקום בסוף 2024.