שר האוצר החדש של בריטניה, ג'רמי האנט, הודיע היום (ב') על ביטול התוכנית הכלכלית הנרחבת של הממשלה שנועדה לחלץ את הממלכה מהמשבר הכלכלי – תוכנית שבמרכזה קיצוצי מסים. התוכנית שעליה הודיעה ראש הממשלה ליז טראס רק בחודש שעבר טלטלה את השווקים הפיננסיים, הדאיגה את המשקיעים וגרמה לירידה חדה בערך הפאונד.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
(צילום: רויטרס)
האנט אמר היום ש"אף ממשלה לא מסוגלת לשלוט בשווקים", ושבריטניה זקוקה בימים אלה ליציבות. "ביטלנו כמעט את כל צעדי המס שעליהם הודענו לפני שלושה שבועות", אמר שר האוצר החדש של טראס, שלפני שלוש שנים התמודד מול בוריס ג'ונסון על ראשות המפלגה. ההודעה מגיעה בשעה שממשלתה של טראס צונחת בסקרים, ורוב הציבור מעוניין שהיא תעזוב את דאונינג 10. היתרון בסקרים של מפלגת הלייבור מהאופוזיציה כבר הגיע בסוף ספטמבר ל-33%.
טראס, נזכיר, נבחרה בחודש שעבר בבחירות פנימיות למנהיגת המפלגה השמרנית במקום ג'ונסון, ומתוקף הרוב של הסיעה השמרנית בפרלמנט – מונתה מיד גם לראש הממשלה. כשנכנסה לתפקיד היא הבטיחה לערוך שינויים רדיקליים בכלכלה הבריטית בצל הקיפאון בצמיחה שממנו סובלת בריטניה בעשור האחרון ועל רקע משבר יוקר המחיה הפוקד אותה. שבועיים אחר כך הכריז שר האוצר שלה, קוואזי קוורטנג, על תוכנית כלכלית בשווי 45 מיליארד פאונד הכוללת קיצוצי מיסים והפחתת רגולציה, תוכנית שתמומן על-ידי לקיחת הלוואות ממשלתיות גדולות.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס ועידת המפלגה השמרנית ב בירמינגהאם
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס ועידת המפלגה השמרנית ב בירמינגהאם
רוב הציבור מעוניין שתפרוש מראשות הממשלה
(צילום: AFP)
התגובה לתוכנית של ממשלת טראס וקוורטנג הייתה קשה: המשקיעים הגיבו במכירה של נכסים בריטיים בקצב ובשיעור שגרמו לפאונד לצלול לשפל מול הדולר, עלות ההלוואות הממשלתיות נסקה, ובנק אנגליה נאלץ להתערב כדי לייצב את השווקים. זעם מיוחד עורר הסעיף בתוכנית שלפיו תבוטל מדרגת מס ההכנסה הגבוהה ביותר, של 45%, הרלוונטית לבעלי הכנסה שנתית של יותר מ-150 אלף פאונד בשנה, וכל זאת דווקא בשעה שבריטים מן השורה מתקשים לממן את הוצאותיהם הבסיסיות.
תחילה טראס הגנה על קיצוץ "המס לעשירים", וטענה כי התוכנית תשתלם בטווח הארוך ותגרום לצמיחה משמעותית - אך בהמשך נענתה לדרישת הציבור וביטלה את קיצוץ המס. במהלך נוסף שנתפס כניסיון "להציל את עורה" הדיחה בשבוע שעבר את שר האוצר קוורטנג, מבעלי בריתה הקרובים ביותר במפלגה השמרנית ומי שכאמור הציג ביחד איתה את התוכנית הכלכלית.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס ו שר האוצר קוואזי קוורטנג קוואסי קוורטנג
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס ו שר האוצר קוואזי קוורטנג קוואסי קוורטנג
טראס ושר האוצר לשעבר קוורטנג, שאותו הדיחה בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס )
בנוסף נסוגה בה טראס מחלק מרכזי נוסף בתוכנית – הכוונה לבטל את העלאת המס שתוכננה לתאגידים, מ-19% ל-25%. ביטול העלאת המס לתאגידים היה הבטחה מרכזית של טראס במרוץ לראשות המפלגה השמרנית, וחזרתה מהביטול היא לפיכך מכה קשה ביותר, ומוסיפה לתדמיתה של טראס כמי שמתקשה מאוד למשול.
הודעתו של האנט על ביטול התוכנית הכלכלית נועדה להחזיר את האמון בממשלה ולהרגיע את השווקים. בצהריים אמרה טראס כי "העם הבריטי רוצה בצדק יציבות, ולכן אנחנו מטפלים באתגרים הקשים שאנחנו מתמודדים איתם, בתנאים כלכליים שהולכים ומחמירים". בעקבות ההודעה נרשם זינוק בערך הפאונד.
האנט החליט לבטל בין השאר את הורדת שיעור מס ההכנסה הבסיסי מ-20% ל-19%. בנוסף הוא הודיע כי התוכנית שנכללת במדיניות האנרגיה, ונועדה לסייע לבריטים לשלם את החשבונות שלהם על רקע משבר האנרגיה, תסתיים כבר באפריל במקום בסוף 2024.
5 צפייה בגלריה
בריטניה ג'רמי האנט מועמד ל ראשות הממשלה
בריטניה ג'רמי האנט מועמד ל ראשות הממשלה
ג'רמי האנט. ביטול התוכנית נועד לשקם את האמון
(צילום: gettyimages)
הפוליטיקה הבריטית סובלת מחוסר-יציבות מאז משאל העם ב-2016 שבו הוחלט להיפרד מהאיחוד האירופי, וטראס היא האדם הרביעי בתפקיד ראש הממשלה בשש השנים האחרונות (כולם מהמפלגה השמרנית).
טראס אמנם נמצאת בתפקיד רק קצת יותר מחודש - אך לפי הפרסומים רוב המחוקקים השמרנים בפרלמנט כבר מתנגדים לה, וחברי המפלגה מנהלים דיונים על הדחתה. גורמים בריטים מסרו ל"דיילי מייל" כי יותר מ-100 חברי פרלמנט מהמפלגה השמרנית מוכנים להגיש השבוע מכתבי אי-אמון בטראס לגרהאם בריידי - ראש "ועדת 1922", הוועדה שאחראית על קיום הפריימריז לראשות המפלגה.
5 צפייה בגלריה
שערי עיתונים בבריטניה אחרי בחירת ליז טראס לראשות הממשלה
שערי עיתונים בבריטניה אחרי בחירת ליז טראס לראשות הממשלה
שערי העיתונים בבריטניה אחרי ניצחון טראס בבחירות להנהגת המפלגה
תקנון המפלגה השמרנית אוסר להדיח בהליכים המקובלים מנהיג חדש בשנה הראשונה לכהונתו. בימים כתיקונם, כדי לערוך בחירות לראשות המפלגה השמרנית נדרשים מכתבי אי-אמון של 15% מחברי הפרלמנט של המפלגה. לפי הרכב הפרלמנט הנוכחי דרושים 54 חברים. מכיוון שמספר השמרנים שמתנגדים לטראס גדול בהרבה מ-15%, ייתכן שהם יצליחו לקדם את הליך הדחתה.
בריידי צפוי להתנגד למהלך ההדחה ולטעון שלטראס ולשר האוצר החדש שלה מגיעה הזדמנות - אך בגרדיאן נכתב כי אם לפחות מחצית מהמחוקקים השמרנים אכן ירצו להדיח את טראס ויגישו את המכתבים לבריידי, הוא יהיה מחויב לפנות לטראס ולומר לה ש"זמנה עבר". אם טראס תגיד לבריידי שהיא מסרבת ייתכן שהמפלגה תשנה את החוקים ותאפשר לקיים הצבעה על ראשות המפלגה.