הפלונטר הישראלי: מסמך ההבנות לרכישת השליטה בהפניקס, חברת הביטוח הגדולה בישראל, על ידי קרן של ממשלת אבו-דאבי, מדאיג רבים בשוק ההון, שלא היו רוצים לראות את החסכונות והפנסיות של הישראלים בידי מדינה שלא הכל שקוף בה, ואשר תלויים בהסכמים שבריריים, בטח באזור לא יציב כמו המזרח התיכון. אבל בגלל הרגישות המדינית ההערכה היא בשוק כי ינסו למסמס את העסקה על עיכוב האישורים הרגולטוריים כדי הימנע מסירוב גלוי לאמירותים.
"עסקת הפניקס תהיה אתגר לראש הממשלה הבא. קשה יהיה להגיד לא לאמירותים, אחרי שבמסגרת הסכמי אברהם הוא הזמין אותם להשקיע בישראל. לכן, רוב הסיכויים שימסמסו את העסקה באמצעות הרגולציה. אחרי שנה, שנה וחצי במהלכם הרגולטור יבקש עוד מסמך ועוד הבהרה - או שימאס לאמריקנים או לאבו-דאבים והעסקה תיפול, כבר קרו בעבר דברים דומים", כך העריך בכיר לשעבר באוצר. אליו מצטרפים גם בכירים בשוק ההון. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
"בסוף יצטרכו המחליטים להסביר, אם לא מאשרים, מה הסיכון בעסקה. אם לא תאושר העסקה, מבחינת האמירותים תיקרע המסכה מעל הכוונות של ממשלת ישראל. לפי הנסיון ארוך השנים שלי, יצטרכו להרוג את זה ברכות באמצעות הבירוקרטיה. יבקשו מהרוכשים עוד מסמכים ועוד נתונים בתקווה שהם יתייאשו, או לחילופין, רשות ההון יכולה להטיל מגבלות שונות ומשונות על הרוכשים, שיהפכו את הפניקס לפחות אטרקטיבית עבורם. אין ספק שהרגולטור בארץ יצטרך להיות קריאטיבי", אמר אחד מהבכירים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בית הפניקס בתל אביב
בית הפניקס בתל אביב
בית הפניקס בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
מנגד יש גם מי שמצדד בעסקה, שקיומה נחשף בשבוע שעבר ב"כלכליסט", בעל חברת השקעות אמר: "בעיקרון אין לבעלי השליטה השפעה או התערבות בניהול החסכונות של הפניקס. זה צעד שיעודד עוד השקעות מדובאי ומגיע בשעה שהכלכלה העולמית והישראלית הולכות להאטה וההייטק נחלש". בשבוע שעבר האלוף במילואים יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל לשעבר ומי ששמו הוזכר כמועמד אפשרי לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר הבא תחת בצלאל סמוטריץ', אמר בריאיון לשרון כידון ובר שם-אור ב-ynet radio כי "ההשקעה של מדינות המפרץ במדינת ישראל במסגרת הסכמי אברהם היא אינטרס מדיני אסטרטגי ראשון במעלה. אני מעריך שבסופו של דבר העסקה לרכישת הפניקס תאושר".

"חשבו שיסתפקו בפלאפל והם בחרו את המנה הכי יוקרתית"

בשוק ההון השמיעו ביקורת קשה על כך שלא חסמו, לפחות בשלבים ההתחלתיים, את האפשרות הזו. לדברי אותם בכירים, "היה צורך, לפחות בשלב הראשוני, לשים מחסום על השקעות בגופים פיננסיים מסוג זה. יחסינו עם האמירותים, שעד לא מזמן היו מדינת אויב, בתחילת דרכם, עומדים למבחן ולא כל הכוונות שלהם ידועות לנו. לא הכל שקוף באמירויות. הפניקס מחזיקה ב-365 מיליון שקל מכספי חוסכים ישראלים, מתוכם 60 מיליון כספי פנסיה. בנוסף, הפניקס היא לא לא סתם עוד חברת ביטוח, היא כבר הרבה יותר מזה - חברת השקעות, שיש לה השקעות ריאליות בחברות ישראליות רבות, מרשת מזון (יינות ביתן) ועד פרטנר וגמא - אשראי חוץ בנקאי, רפא מפעל תרופות, גופים פיננסיים להשקעות, ועוד. השקעה בהפניקס מהווה כרטיס כניסה במסלול אקספרס לכל השוק הישראלי, לא רק לכספי החוסכים. חלק גדול מרווחיה של הפניקס מגיע מההשקעות הריאליות".
העסקה יצרה הד של ביקורות נגדה, בנימוק המרכזי כי קרן ADQ היא קרן ממשלתית הנשלטת על ידי שליט אבו-דאבי, השיח מוחמד בן-זאיד. מדובר במדינה שלא הכל שקוף בה ובאזור שלא תמיד יציב. מקורב לרשות ההון אמר ל-ynet: "כשהלכו להסכמים הגישה הישראלית הייתה להביא כסף להשקעות בחקלאות, בחברות, בסטרטאפים של שקל במחיר 2 שקל. חשבו שאפשר למכור להם חלומות. ביבי פתח להם את הבופה, חשבו שיסתפקו בפלאפל והם בחרו את המנה הכי יוקרתית - חברת הביטוח המובילה בישראל. נכס מוכח עם פוטנציאל ענק. אם מישהו בארץ חשב 'לעשות עליהם סיבוב' - יותר סביר שקרה ההפך".