ענף הנדל"ן נכנס למלחמה במצב לא מזהיר, וימי הלחימה עד כה שכללו סגירת אתרים ומחסור חמור בעובדים רק צפויים להחריף את המציאות בשטח. העלאת הריבית שהחלה לפני כשנה וחצי הובילה להאטה משמעותית בהיקף עסקאות הנדל"ן למגורים ושינתה בצורה משמעותית את הענף.
סקירת נדל"ן שפורסמה בימים האחרונים על ידי אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מעידה כי גם בחודש אוגוסט מצבו של ענף הנדל"ן למגרים המשיך להיות קשה. גורמים שונים בענף סברו שלאחר תקופה כה ארוכה של ירידה בהיקפי העסקאות דווקא תקופת 'אחרי החגים' הייתה אמורה אולי לבשר על סוג של התאוששות אולם המלחמה שוללת אפשרות זו. אומנם חודש אוגוסט אליו מתייחסים נתוני הכלכלן הראשי באוצר נראה עכשיו רחוק שנות דור ולא רלוונטי, אבל נתוני מאקרו הם תמיד רלוונטיים למי שעוקב אחרי הענף. להלן כמה מעיקרי הסקירה שפורסמה.
נתחיל עם היקפי העסקאות הכוללים בענף הנדל"ן למגורים: בחודש אוגוסט נרכשו 7,412 דירות סך הכל, ירידה בשיעור 11% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וגידול בשיעור 7% לעומת יולי 2023. גם הפעם, כמו בחודשים האחרונים, מציינים באוצר כי חודש אוגוסט 2023 שבר שיאים שליליים והוא נחשב לאחד מחודשי אוגוסט החלשים ביותר מאז תחילת שנות האלפיים.
גם בכל הקשור לרכישת דירות להשקעה המגמה השלילית המשיכה. בחודש אוגוסט נרכשו 941 דירות להשקעה, 34% פחות מאוגוסט שנה שעברה ו-8% פחות בהשוואה ליולי 2023. גם במקרה הזה בהשוואה היסטורית מדובר בחודש חלש מאוד - הרמה הנמוכה ביותר ברכישות המשקיעים בחודשי אוגוסט בעשרים השנים האחרונות לפחות. מכירת דירות על ידי משקיעים ירדה אף היא בשיעור לא מבוטל – 22% לעומת אוגוסט שנה שעברה (1,429 דירות סך הכל), ונתון זה הוביל גם לירידה במלאי הדירות שנמצאות בידי משקיעים (דירות המשמשות להשכרה בשוק החופשי) כאשר נגרעו ממנו בחודש הנסקר 488 דירות.
גם מכירת דירות חדשות ללא דירות בסבסוד ממשלתי (מחיר למשתכן, מחיר מופחת, מחיר מטרה ועוד) רשמו ירידה בשיעור 13% בהשוואה לאוגוסט שנה שעברה, אך במקביל נרשמה עלייה בנתון זה בשיעור 13% בהשוואה לחודש הקודם. זו אחת הסיבות שבענף הנדל"ן היו סבורים שבכל הקשור למכירת דירות חדשות תתחיל אט אט התאוששות, אם כי כעת המלחמה טרפה את הקלפים בסוגיה זו. בעוד ששוק הדירות החדשות רמז על התאוששות אפשרית, בכל הקשור למשפרי הדיור ההאטה בשיעור העסקאות לא פסקה באוגוסט. על פי הנתונים, משפרי הדיור רכשו 1,914 דירות – 34% פחות מחודש אוגוסט שנה שעברה ו-5% פחות מאותו הנתון בחודש שעבר.
את הסקירה מסיימים במשרד האוצר בשורה הבאה: "נתונים ראשוניים לחודש ספטמבר מצביעים על ירידה משמעותית במספר העסקאות בהשוואה לספטמבר אשתקד". עוד מספר שבועות נדע מה הם נתוני ספטמבר ועד כמה הם היו נמוכים וכך גם נדע איך הענף נכנס למלחמה.
בשורה התחתונה, נתוני האוצר מעידים כי ענף הנדל"ן המשיך במגמה השלילית כמעט בכל הפרמטרים. העובדה כי נתוני התחלות הבנייה שפורסמו לאחרונה העידו על ירידה גם בנתון זה מגבירים את החשש כי כל עוד ענף הנדל"ן לא יחזור לפעילות סדירה בזמן ימי הלחימה ולאור הנתונים השליליים האחרונים, מצוקת ההיצע הקיימת רק תגבר בהמשך. עוד נתון שכדאי לשים לב אליו, ועוד מוקדם לנתח אותו בשלב זה, קשור לביקוש לדירות באיזורים השונים בישראל. מאז הריבית החלה לעלות אזורי הצפון והדרום החלו לקבל ביקוש משמעותי יותר. כעת, לא מן הנמנע שמגמה זו תיעצר ולחצי הביקוש יתנקזו למרכז הארץ.