שבועיים וחצי מתחילת המלחמה והמדינה מנסה להתחיל לאתר כיוונים שיוכלו לשמש כפתרונות לטיפול במפוני העוטף. מדובר בפתרונות לטווח בינוני וארוך, כאשר נכון להיום המפונים מפוזרים בפתרונות שונים וזמניים.
ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ביצעו בשבועיים האחרונים בדיקה על יישובים בהם ניתן יהיה לייצר למפונים פתרונות דיור זמניים, זאת תחת הנחת יסוד שבמקביל ישוקמו יישובי העוטף ותבוצע בנייה גם שם. על פי נתונים של רמ"י שהגיעו לידי "ממון" ו-ynet, הנחת היסוד הייתה לחפש מקומות שיוכלו לקלוט קהילות יחד, עם קרקע זמינה לבנייה או להצבת פתרונות דיור זמניים. במקביל, פתרון נוסף הוא מתן אפשרות למגורים בדירות כמעט מוכנות, בין היתר באתרים שונים של חברת דירה להשכיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
תושבי כפר עזה שניצלו פונו לקיבוץ שפיים
תושבי כפר עזה שניצלו פונו לקיבוץ שפיים
תושבי כפר עזה שניצלו במלון בקיבוץ שפיים
(צילום: זוהר שפק)
עוד מדגישים ברמ"י כי מדובר באיתור אפשרויות, ובמתן פתרונות אפשריים, אבל בסופו של דבר מדובר בהחלטה של המפונים עצמם איתם מתנהל ויתנהל שיח בהמשך. עוד נזכיר כי מי שאחראי על הנושא של שיקום העוטף, כמו גם פתרונות הדיור של המפונים, היא המינהלת שהוקמה למטרה זו.
העקרונות שהנחו את עבודת רמ"י באיתור פתרונות הדיור הזמניים הם: רצון הקהילות לשוב ליישובים לאחר שיקומם; פתרון מותאם לכל יישוב - רצון הקהילה והתושבים כשיקול מכריע, היקף הפגיעה והצרכים הנגזרים מכך; שמירה על המסגרת הקהילתית גם בתקופת הביניים; זמינות החלופות כשיקול מרכזי; יתרון לאיתורים בסמיכות של עד 40 ק"מ מהיישוב, נוכח הקרבה למוסדות הציבור ולאמצעי הייצור; העדפה לשיקום בתוך שטחי היישובים עצמם.

קרוב לעוטף

בשורה התחתונה ההעדפה, נכון להיום, היא שהפתרונות הזמניים יהיו לא רחוקים מדי מהמיקום המקורי של היישובים, ולכן מרחב דרום סומן כמוקד מועדף לחיפוש ולאיתור, אך לצידו גם מרחב ירושלים.
ברמ"י בחנו שורה ארוכה של יישובים במרחב דרום כמו גם במרחב ירושלים, כשבכל אחד מהם נבדקה האפשרות להיקף מגורים זמניים מבחינת שטח זמין וגם שטח מפותח עם תשתיות. בין היישובים במחוז דרום שקיבלו ציון גבוה מאנשי רמ"י אפשר למצוא את אשלים, טללים, מדרשת בן־גוריון, רתמים, להבים, כרמים, דביר, בית קמה, משמר הנגב ועוד.
החיפוש יצא גם למקומות רחוקים יותר במרחב ירושלים ויישובים שקיבלו ציונים גבוהים במרחב זה הם עין צורים, צובה, אמציה, שקף, זיקים וניצן.
במסגרת עבודת האיתור כולה נמצא כי בסך הכל במרחב דרום ניתן למצוא מקומות מתאימים לכ־4,500 יח"ד, בציון יחסית גבוה של מניין השיקולים. נזכיר כי לאחרונה פורסמו עוד כל מיני הצעות לגבי פתרון זמני או פתרונות אחרים למפוני העוטף.
בין היתר דובר על אפשרות ליישוב חדש שייבנה בסמיכות ליישוב הקהילתי מתן בשרון. "פתרונות אלו", כך נמסר לנו מגורם בכיר ברמ"י, "מתקבלים כולם בברכה ונשמעים. יש לא מעט הצעות שמגיעות מאזורים שונים בארץ. בסוף ההחלטה תהיה בעיקר של המפונים".
לצד מיפוי המקומות האפשריים לפתרונות הדיור הזמניים של הקהילות, ברמ"י גם החלו לגבש פתרונות אפשריים, או לפחות קווי יסוד, לפתרונות לטווח ארוך. גם כאן הנחת היסוד היא שהתושבים יחזרו למיקום המקורי. בין היתר מדובר על מתן הטבות כלכליות משמעותיות, לתשתיות, מסחר ותעסוקה גם ביישובים וגם בערים. ברמ"י מסבירים כי נכון להיום מקווים להתחיל ולממש פתרונות בטווח הבינוני, ובמקביל, ברגע שיתאפשר לעבוד גם על הפתרונות ארוכי הטווח.

"תמצית הציונות"

"אנו רואים אינטרס לאומי, דחוף וחיוני מין המעלה הראשונה להשיב מהר ככל שניתן את התושבים והקהילות בקו העימות בדרום לבתיהם שנהרסו ונחרבו והועלו באש", כך כתב מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט לעובדים באיגרת ששלח על רקע עבודת המיפוי. אנחנו מחויבים לשיקום היישובים כך שיפרחו וישגשגו מחדש. בעינינו זו תמצית הציונות.
"רמ"י מגויסת במלוא עוצמתה לשליחות ולמשימה זו ותמשיך בעבודה המקצועית ביחד עם המועצות והקהילות. לא נאפשר לא לחמאס ולא לשום אויב אחר לערער את הנרטיב הציוני של התיישבות חקלאית, כמו גם העירונית, לאורך קווי העימות עם קהילות תוססות ובתי ילדים הומים מתינוקות. זו המשימה שלנו כעת".