יעקב שחר, יבואן וולוו לישראל והבעלים של מכבי חיפה, וגרנות, מגדלת האבוקדו הגדולה בישראל, יגדלו לראשונה אבוקדו בקניה על שטח של 4,500 דונם שרכשו לשם נטיעת אבוקדו. המטעים צפוים להניב כ-10,000 טון אבוקדו מידי שנה.
לפני שנה הקימה גרנות בשותפות עם שחר חברת בת בשם גרנות אינט, שמטרתה הקמת פרויקטים חקלאים בחו"ל - כמו רפתות ולולים, אבוקדו, הדרים וגידולים אחרים, תוך שימוש בידע וטכנולוגיות מישראל. הרקע ליוזמה, בין השאר, הוא הצפי העולמי במחסור במזון.
1 צפייה בגלריה
אבוקדו
אבוקדו
אבוקדו
(צילום: אלעד גרשגורן)
גרנות שבבעלות 43 קיבוצים והשותפה הבכירה מקרב הקיבוצים בתנובה, מעבדת בישראל 35 אלף דונם אבוקדו ש-70% מתוצרתם מיועדת ליצוא. מאז הוכרז האבוקדו בעולם כסופר פוד בעל תכונות תזונתיות מיוחדות, נסק הביקוש בחו"ל לפרי ועמו המחירים. הענף הפך רווחי יותר מהתמרים וכונה "הזהב הירוק", ותרם רווחים נאים לגרנות. בשנה האחרונה המחירים בחו"ל ירדו והתחרות גברה, אבל עדיין מדובר בענף רווחי.
לחווה חקלאית לגידול האבוקדו יקראו "נאדביבי" והיתרון שלה עבור גרנות, שהיא תאפשר אספקת אבוקדו לאורך כל השנה ללקוחותיה בשווקים בחול, בעיקר ממערב אירופה, ולא רק בעת עונת האבוקדו בישראל. בחווה, יועסקו 2,000 עובדים. למיזם בקניה שותפה גם חברת Agris שבבעלות חברת ההשקעות הבריטית Maris, שפועלת בקניה ולה קשרים מקומיים. בפרויקט תומכת גם קרן AgDevCo שפעילה בחקלאות.
גיורא מרום, מנכ"ל גרנות, הסביר ל-ynet למה בחרו בקניה: "מדובר באחד המקומות הטובים בעולם לגידול אבוקדו. זה חלק מהתוכנית האסטרטגית שלנו להפוך לשחקן גלובלי בשוק האבוקדו בכדי לחזק את המגדל הישראלי ולשמור על מקומו במדף בחו"ל לאורך כל השנה ולא רק בעונה בישראל. נדביבי נהנית מתנאי גידול אידיאליים ונמצאת במרחק יום נסיעה לנמל הבינלאומי של מומבסה, לקישורי ים לאירופה ולשווקים מרכזיים".
"נשים את קניה על המפה כיצרנית אבוקדו גדולה ומתקדמת", הוסיף רן קדוש, מנכ"ל Agris. "כמו כן, נוכל נרחיב את הפעילות שלנו למגדלים נוספים באמצעות מתן שירותי הדרכה, אריזה ושיווק".