אחרי שהמחלבות הגדולות ניצלו את העלייה במחירי מוצרי החלב המפוקחים והודיעו על גל עליות מחירים גם בשאר המוצרים בשיעורים של בין 5% - 10%, ובעוד שחברות ויבואניות נוספות רוכבות על גל העליות כמו דיפלומט שדורשת להעלות את המחירים בשיעור של כ-25%, גובר החשש מגל עליות מחירים במשק, רגע לפני חג השבועות. מה שהחל עם העלייה במחירי החלב המפוקחים הופך בימים האחרונים לצונאמי של ממש וזולג לבתי הקפה ולמסעדות, ענף הגלידות הביתיות, לגלידריות, לפיצריות ולקונדיטוריות שנאלצות גם הן להתמודד עם עליית חומרי הגלם לקראת חג השבועות שבפתח.
הרשת הראשונה שלא המתינה להכרזה של המחלבות על ייקור המוצרים היא רשת גולדה, שבפעם השנייה מאז ינואר האחרון הודיעה על העלאת מחירים של גלידות במשקל - הפעם בשיעור שבין 6% ל-9%. זאת על רקע ההתייקרויות בעלויות התפעול, ובמיוחד העלייה במחירי החלב. ברשתות האחרות כמו רשת בוז'ה, הודיעו שבשלב זה לא יעלו את המחירים וברשת בן אנד ג'ריס הודיעו כי הם בוחנים את ההשלכות של גל עליות המחיר האחרונות וכרגע הם לא מתכוונים להעלות מחירים.
אתמול הודיעה גם כרמל מזרחי לקמעונאים שמחירם של יינות מסדרת סלקטד יעלה בכ-7%, יינות מסדרת אקסלנס יעלו בכ-9% וכך גם מוצרי סדרת פרייבט קולקשן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בית קפה נקטורנו
בית קפה נקטורנו
בית קפה בירושלים

"לא גוזרים קופון"

מי שהולך להיפגע קשה מהעלייה החדה במוצרי החלב הם רשתות בתי הקפה שמִרווח הרווח שלהם נמוך גם ככה, ולכן כמעט שאין ספק שלפחות חלק מהעליות יגולגלו אל הלקוחות. ירון ירקוני, הבעלים של רשת ארקפה, אמר אתמול ל-ynet: "זה קטסטרופה. זה מוציא מהדעת. כל פעם שאני מעלה מחירים אני באמת חושב אלף פעם איך לא לפגוע בלקוחות. חושבים שאני גוזר קופונים אבל כל פעם שהמחיר עולה אני חייב לעדכן. אם חלב עולה ב-10% בחודש הבא, אני לא יכול לספוג את כל העלייה כי חלב זה מוצר ליבה שנמצא בתוך כל כוס קפה שאנחנו מוכרים.
"חלב זה מוצר יסוד בבית קפה ואנחנו רוכשים עשרות אלפי ליטר בחודש. כעת נשב עם הספקים ואני אראה מה ההשפעה של העלייה ואז נחליט בכמה נעדכן. אני גם כצרכן מרגיש שסל הקנייה שלנו עלה. שוק הקומודיטי עלה באופן דרמטי וכבר אין לנו אפשרות לעבור למוצר חליפי אם מוצר אחד עלה. הכל פשוט עלה. צריך להסתכל על זכיין שעובד קשה והמרווחים הם אחוזים בודדים וצריך לשמור על זה מפני שחיקה. אני מאמין שכולם בענף ההסעדה יעלו. אני לא חושב שיש ברירה".
גם רונן נימני הבעלים של קפה קפה אמר ל-ynet שבעקבות העליות האחרונות יאלצו לשבת ברשת ולבחון מחדש את המחירים בתפריטים. "זה קשה. האמת שאני לא יודע מה לעשות כי הכל יקר וממשיך לעלות. אנחנו מנסים כמה שפחות להשית את זה על הלקוח כי כמה יכול כבר לקוח לשלם על ארוחת בוקר, אבל זה לא רק החלב. היו המון העלאות בתקופה האחרונה כמו חשמל, מוצרים יבשים, ומה לא. נצטרך לשבת לבחון את התפריט מחדש ויכול להיות שלא יהיה מנוס ונצטרך להעלות מחירים".

העוגות לשבועות מתייקרות

גם בענף הקונדיטוריות כבר רואים ניצנים של גל עליות מחירים, ומשיחות שקיימנו עם גורמים בענף נראה שההתלבטות גדולה. מצד אחד טוענים שם שיש עלייה דרמטית בהשוואה לשנה שעברה במחיר חומרי גלם והמרכיבים הדומיננטיים להכנת עוגות גבינה כמו חמאה, שמנת מתוקה וביצים, שהתייקרו ביחד עם אלמנטים אחרים כמו חשמל. מצד שני מבינים שם את הבעייתיות להעלות מחיר דווקא לפני חג הגבינות.
אמיר פורת, הבעלים של רשת הקונדיטוריות ביסקוטי אמר שלא הייתה לו ברירה אלא לייקר את המוצרים. "העלינו באופן מתון את מחירי העוגות באופן שאינו מגלם את מלוא עליית התשומות עבורנו לאור העלייה הדרמטית במחירי חומרי גלם. זה מטורף. לפני שלושה חודשים הייתה עלייה במחיר מוצרי החלב ועכשיו זה פעם שנייה. זה לא רק החלב, גם השוקולד מאירופה עלה עם עליית האירו. לא נוריד את השימוש בחומרים איכותיים כמו שמנת או חמאה. אבל צריך להבין שאנחנו רוכשים בחודש 35 טון חמאה ו-40,000 ליטר שמנת, וכל עלייה היא משמעותית מאוד".