חברת קפה עלית מקבוצת שטראוס זכתה שוב במכרז הפעלת בתי הקפה בתחנות רכבת ישראל, באמצעות חברת הבת שטראוס BV.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההסכם החדש יחייב את החברה לפתוח בתחנות הרכבת ברחבי הארץ 50 דוכני שתייה חמה, קרה ודברי מאכל, בהסכם לשש שנים עם אפשרות להארכה לשיקול הרכבת בארבע שנים נוספות. זאת לאחר שמאז שבה הרכבת לפעילות אחרי הסגר הראשון לא נפתחו דוכני הקפה בכל התחנות.
1 צפייה בגלריה
קפה עלית שטראוס מחירון שלגונים
קפה עלית שטראוס מחירון שלגונים
קפה עלית מקבוצת שטראוס זכתה שוב במכרז הרכבת
(צילום: מירב קריסטל)
לראשונה יפתחו דוכנים גם בתחנות שבהן לא היו כאלה, כמו אחיהוד, יוקנעם כפר יהושע, מגדל העמק כפר ברוך, קיסריה פרדס-חנה, רעננה דרום ופאתי מודיעין.
ברוב הסניפים תחויב שטראוס עלית להפעיל את בתי הקפה לאורך כל היום, לפחות בין השעות 6 בבוקר ל-20:30 בערב בימי חול, וכן בימי שישי ומוצ"ש, עם חידוש הנסיעות לקראת סוף דצמבר. בתחנות הגדולות, כמו סבידור וההגנה בת"א ונבון בירושלים יפעלו שני דוכנים. בסניפים עם תנועת נוסעים בהיקף נמוך יותר שמתרכז בעיקר בשעות הבוקר, כמו כפר ברוך, אחיהוד, כפר יהושע, רעננה דרום ופאתי מודיעין, תחויב החברה להפעילם רק בשעות הבוקר, אך תוכל להרחיב את שעות הפעילות בהתאם לשיקוליה.
ההסכם יכלול שינוי משמעותי אחד ברוח הזמן והמלחמה בכלים החד פעמיים: נוסעי הרכבת יוכלו להגיע לדוכני החברה עם כוס משלהם ולרכוש קפה בהנחה של שקל אחד לכל כוס. כוס קפה בסיסית לפני ההנחה תעלה 10 שקלים ובקבוק מים יעלה 7 שקלים.

הרווחיות של שטראוס מפעילות הקפה בישראל - פי 2.5 מבחו"ל

אתמול פרסמה שטראוס את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השלישי של 2021. החברה רשמה הכנסות בסך 2.3 מיליארד שקל - עלייה של כ-6.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וכן רווח נקי בסך של 204 מיליון שקל - זינוק של 28.1% לעומת התקופה המקבילה ב-2020.
שטראוס ישראל המשיכה בהגדלת נתח השוק שלה בארץ עם עלייה של 2.4% במכירות ל-976 מיליון שקל, זאת למרות שענף המזון כולו רשם ברבעון השלישי ירידה במכירות של 3.6%. לפי סטורנקסט, נתח השוק של שטראוס עלה ל-12.3% משוק המזון הישראלי.
פעילות הקפה של שטראוס בישראל רווחית במיוחד ביחס לרווחי הקפה בחו"ל. בדו"חות צוין כי הרווח התפעולי של פעילות הקפה של שטראוס בעולם (רובה בברזיל) הסתכמה ב-8%, בעוד שבישראל הרווח התפעולי עמד על 19.8%. בחברה מסבירים את הפער בכך שבישראל מבוצע גידור (מעין ביטוח המקבע מחירי חומרי גלם לאורך תקופה מוגדרת), בד"כ ל-9 חודשים, שעומד להסתיים.
מחירי הקפה הירוק בעולם עלו בשיעורים גבוהים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בין היתר בשל אירוע כפור שפגע במטעי הקפה במדינות שונות בברזיל. יש להניח שכאשר שטראוס תיאלץ לרכוש קפה במחירים הנוכחיים, נרגיש זאת - כנראה ברבעון הבא. כלומר, החברה עדיין רוכשת חומרי גלם במחיר ישן, למרות שמחירי פולי קפה ירוק בעולם עלו בכ-80%. החברה טוענת כי בברזיל הגידורים נעשים לטווח קצר יותר, ולכן השפעת התייקרות פולי הקפה גבוהה יותר.