קבוצת שטראוס פירסמה הבוקר (יום ג') את הדו"חות הפיננסיים שלה ברבעון השלישי של 2021. שבוע לאחר פשיטת רשות התחרות על משרדיה וחקירת בכירים בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית, החברה מדווחת על הכנסות בסך 2.3 מיליארד שקל, עלייה של כ-6.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שטראוס רשמה ברבעון השלישי רווח נקי בסך של 204 מיליון שקל, עלייה של 28.1% לעומת התקופה המקבילה ב-2020. העלייה נובעת מרווח של כ-52 מיליון שקל, שרשמה החברה מפעילות הפודטק שלה. כמו כן, החברה שיפרה את הרווחיות התפעולית בעקבות עלייה במכירות וחיסכון בהוצאות התפעוליות.
1 צפייה בגלריה
שטראוס
שטראוס
שטראוס
(צילום: shutterstock)
ביצת הזהב של שטראוס, כמו בדו"חות קודמים, היא שטראוס ישראל: תודות לצרכן הישראלי, שמקטר על יוקר המחייה וממשיך לצרוך, החברה ממשיכה בהגדלת נתח השוק שלה בארץ עם עלייה של 2.4% במכירות ל-976 מיליון שקל. למרות שענף המזון כולו רשם ברבעון שלישי ירידה במכירות של 3.6%, לפי סטורנקסט נתח השוק של שטראוס עלה ל-12.3% משוק המזון הישראלי. הגידול במכירות נובע כאמור מרוב פעילויות שטראוס בישראל, פעילות חברת המים וכן פעילות חברת הקפה הבינלאומית. חברה הסלטים סברה רושמת יציבות בהכנסות ברבעון.
העלייה במכירות נובעת בעיקר מקטגוריית מוצרי החלב והחלב הצמחי וכן מקטגוריית החטיפים המלוחים. תחום הסלטים שומר על יציבות ואילו תחום הממתקים רושם ירידה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בין היתר בגלל עיתוי חגי תשרי שחלו השנה בספטמבר.
שטראוס מים הציגה עלייה של כ-4.9% במכירות, שהסתכמו בכ-192 מיליון שקל. החברה דיווחה על גידול במספר הלקוחות ובמספר המכשירים החדשים הנמכרים. הפעילות בסין, שם עדיין מתמודדים עם מגפת הקורונה, צמחה ברבעון השלישי בכ-8.9%.

הרווח התפעולי בפעילות הקפה בישראל - פי 2.5 מאשר בחו"ל

פעילות הקפה התאפיינה ברבעון זה בעליית מחירי הקפה הירוק בעולם בשיעורים גבוהים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בין היתר בשל אירוע כפור שפגע במטעי הקפה במדינות שונות בברזיל. בשל עלייה זו, התעדכנו מחירי הקפה לצרכן בפעילות הקפה בברזיל (Tres Coracoes). בנוסף רשמה החברה בברזיל עלייה בכמות הנמכרת ובסך הכל היא מדווחת על עלייה של כ-37.1% במכירות במטבע מקומי. עם זאת, נרשמה שחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית.
בישראל רשמה חברת הקפה ירידה של כ-1.7% במכירות עקב עיתוי חגי תשרי וכן מאחר שמכירות הקפה לשוק המוסדי, כמו בתי מלון ובתי קפה, עוד לא חזרו לעצמן בהשוואה לתקופה שלפני מגפת הקורונה .
פעילות הקפה במזרח אירופה התאפיינה ביציבות עם ירידה קלה במכירות ברוסיה ואוקראינה. במהלך הרבעון השלישי ובמהלך החודשים אוקטובר ונובמבר 2021, הועלו מחירים באוקראינה, רומניה, סרביה ופולין.
מגזר הקפה מלמד עד כמה הפעילות בישראל רווחית. בדו"חות מצוין כי הרווח התפעולי של פעילות הקפה של שטראוס בעולם (רובה בברזיל) הסתכמה ב-8%, בעוד שבישראל הרווח התפעולי עמד על 19.8%. בחברה מסבירים את הפער בכך שבישראל מבוצע גידור (מעין ביטוח המקבע מחירי חומרי גלם לאורך תקופה מוגדרת), בד"כ ל-9 חודשים, שעומד להסתיים.
יש להניח שכאשר שטראוס תיאלץ לרכוש קפה במחירים הנוכחיים, נרגיש זאת - כנראה ברבעון הבא. כלומר, החברה עדיין רוכשת חומרי גלם במחיר ישן, למרות שמחירי פולי קפה ירוק בעולם עלו בכ-80%. החברה טוענת כי בברזיל הגידורים נעשים לטווח קצר יותר, ולכן השפעת התייקרות פולי הקפה גבוהה יותר.