ברקע ההצהרה של שר האוצר אביגדור ליברמן אתמול (רביעי) בנוגע לשינוי דרמטי בתנאי הסבסוד למעונות, כך שילדים לתלמידי ישיבה לא יהיו זכאים לסבסוד - סקירה מיוחדת של הדויטשה בנק שמנתחת את כלכלת ישראל, תחת הממשלה החדשה שקמה בה, משבחת את כוונותיו של ליברמן בנוגע לחרדים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדו"ח שהגיע לידי ממון ו-ynet ומפורסם היום לראשונה, כלכלני הבנק הגרמני הנחשב טוענים כי הכוונות של ליברמן בנוגע לשילוב החרדים בשוק העבודה הן "תוכניות חיוביות בוודאי עבור המאזן התקציבי". יש לציין כי הדו"ח חובר אחרי הפרסום על הכוונות של ליברמן בתחום המעונות אך לפני ההודעה הרשמית אתמול.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: ניב קנטור)
"הממשלה החדשה אותתה כי בכוונתה להתמקד בגירעון התקציבי וההתאוששות הכלכלית לאחר משבר הקורונה. שר האוצר החדש, אביגדור ליברמן, מנהיג מפלגת 'ישראל ביתנו', הדגיש כי בפני ישראל עומדים אתגרים גדולים בהתמודדות עם הגירעון התקציבי. הוא ציין גם כי בפני הממשלה אתגר לשכנע את החרדים להצטרף לשוק העבודה.
"הממשלה החדשה עשויה להפחית את התמיכה התקציבית במגזר החרדי ועל ידי כך לתמרץ אותם להצטרף לשוק העבודה". עוד אמרו בבנק כי "לאור העובדה כי ליברמן הוא שמרן בנוגע לתקציב, אנו צופים ירידה נוספת בתמיכה התקציבית במגזר החרדי בעתיד".
כותבי הדו"ח גם ציינו לשבח את ראש הממשלה החדש של ישראל ומדיניותה הכלכלית העתידה של ממשלתו, ואמרו כי "נפתלי בנט הוא יזם הייטק מוצלח. הוא נתפס כחיובי עבור כלכלת ישראל לאור רצונו להפחית בבירוקרטיה וברגולציה, לצד השקעה נרחבת בתשתיות. תחת הממשלה החדשה שקמה בישראל, ערים ערביות צפויות להנות גם מהשקעה משמעותית בתשתיות ובחינוך. המשק הישראלי יתאושש מהר והממשלה החדשה צפויה לגלות אחריות תקציבית".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בנושא תוכנית לאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
מסיבת עיתונאים בנושא תוכנית לאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
ראש הממשלה נפתלי בנט
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
כלכלני הבנק מעריכים כי הכלכלה החדשה תתמקד בפעילותה בעיקר בנושא תקציב המדינה המתגבש וההתאוששות הכלכלית. בתוך כך הם מציינים לשבח את המאבק בחודשים האחרונים בישראל בנגיף הקורונה ומדגישים כי "ישראל היא הראשונה להוביל את הדרך החוצה".
בתחום הזה נאמר בדו"ח הדויטשה בנק כי "אנו מאמינים שישראל תוכל להחליש את הקשר בין מתים למספר המקרים לאור שיעור ההתחסנות הגבוה. אנו חושבים כי העלייה במספר המקרים החדשים לאור מוטציית הדלתא היא סימן מדאיג עבור שאר העולם ובמיוחד עבור מדינות של שווקים מתעוררים בהם שיעור המחוסנים נמוך. המשק הישראלי מתגבר באופן טוב על משבר הקורונה והוא המוביל ביציאה ממנו".
הדויטשה בנק צופה לישראל צמיחה של 5.5% בתוצר בשנת 2021 "עם סיכוי להפתעה כלפי מעלה". באינפלציה השיעור הרשמי יישאר גבוה, על פי דו"ח הבנק הגרמני, שכלכלניו מרגיעים באומרם כי גם בתחום עליית המחירים בישראל "עדיין אין סיבה לדאגה".
עוד אמרו בבנק כי "העלייה בהכנסות ממיסים על רקע הצמיחה הכלכלית החזקה תורמת כבר לצמצום הגירעון מאז חודש פברואר. אנו חושבים שהפחתה נוספת בגירעון אפשרית בשנת 2021 ו-2022 הודות לירידה בתמיכה התקציבית. אם שמירה על משמעת תקציבית היא אכן תהיה פוקוס עבור הממשלה, אנו סבורים כי זה ייתפס על ידי השווקים כגורם חיובי לאור העובדה שתקציב 2020 הגיע לגירעון של 11.6% מהתוצר ויחס החוב הממשלתי לתמ"ג גדל בקצב מהיר ועומד על מעל 70% בשנת 2020".
בהתייחס לצמיחה השלילית ברביע הראשון של השנה, בעת שהיה בישראל סגר שלישי, אומרים בדויטשה בנק, כי "אנו מאמינים שהירידה בתוצר ברבעון הראשון של 2021 הייתה חד פעמית, כאשר הסיכוי לשיפור ברבעון השני צפוי לאור פרסום נתונים שוטפים חזקים עד כה במשק הישראלי".
עוד אומרים כלכלני הבנק הגרמני, כי הגורמים הזמניים ימשיכו להשפיע כלפי מעלה על האינפלציה שתישאר ברמה גבוהה במהלך שנת 2021. "אנו צופים כי מדד המחירים לצרכן יהיה בטווח של 1.6%-1.9% עבור שאר השנה. אנו צופים כי מדד המחירים לצרכן ייפול לרמה של 1.2%-1.5% לאחר היעלמותם של השפעות בסיס, במיוחד במחירי התחבורה ושחרורם של ביקושים עצורים. אנו צופים כי הפחתה נוספת בתמיכה התקציבית של הממשלה החדשה תתמוך גם כן בירידה באינפלציה כבר בשנה הבאה".
לטענתם: "ההיסטוריה מראה כי הרגישות של מטבע השקל לחדשות פוליטיות מקומיות היא זניחה. תגובת השוק להרכבת הקואליציה הייתה מתונה גם כן. זה היה גם המקרה בעימות הצבאי האחרון עם עזה, כאשר מטבע השקל נסחר בקורלציה עם מניות הטכנולוגיה בבורסת הנסד"ק בארצות הברית. אנו מאמינים כי כל עסקה תקציבית בנוגע לתקציב שתושג לשנת 2023 ומעבר תהיה חיובית עבור הנכסים המקומיים בטווח הבינוני. יחד עם זאת, הסיכון העיקרי הוא שהקואליציה לא תשרוד זמן רב לאור מגוון מפלגות עם דעות שונות ומספרן הרב".