מזה כארבעה חודשים קבוצה של כעשרים חשפניות עומדות מחוץ למועדון בו הן עובדות בארה"ב וקוראות לעוברים ולשבים לא להיכנס פנימה. הסיבה: החשפניות לא הורשו להיכנס לעבודתן לאחר שהתאגדו ודרשו להחזיר לעבודתן שתי נשים שפוטרו, לשפר את אמצעי הבטיחות במועדון ולהכיר בזכותן להתאגד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למעשה, חשפניות בארה"ב לא הצליחו להתאגד מאז שנות 1990, אולם עובדות המועדון בכל זאת מנסות לעשות זאת, כאשר ברקע גל ניסיונות ההתאגדות של עובדים במגזרים שונים בארה"ב שצובר תאוצה בתקופה האחרונה.
2 צפייה בגלריה
נעלי חשפנות
נעלי חשפנות
מועדון חשפנות. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
מאז חודש אוקטובר אשתקד ועד סוף יוני השנה נרשמו בארה"ב 1,892 בקשות התאגדות - זינוק של 58% לעומת השנה שעברה. במקביל, מספר האישומים בגין העסקה לא הוגנת קפצו גם הם במהלך תקופה זו ב-16%.
ניסיונות התאגדות מוצלחים ומתוקשרים מאוד, כדוגמת אלו של עובדי חברות הענק סטארבקס, אמזון ואפל, האיצו בקבוצות שונות של עובדים להתאגד, החל מעובדי מכולות ועד לקבוצת עובדים בהפקה של התוכנית הטלוויזיה הידועה "משפחת סימפסון".
בתחילת ההפגנות של עובדות מועדון החשפנות בהוליווד לפני מספר חודשים, אף הצטרפו אליהן כאות תמיכה עובדים של ענקית משחקי הוידיאו אקטיוויז'ן בליזארד, בה העובדים התאגדו בחודש מאי האחרון.

הבעלים איימו וזילזלו - העובדים התאגדו

ארין זאפקיק, שחקנית שעובדת ביריד ימי הביניים בקליפורניה ומנסה לאגד את חבריה לעבודה, הסבירה בריאיון לרשת CNN כי "אחרי מגפת הקורונה, הרבה אנשים התחילו לחשוב מחדש על כמה שווה הזמן שלהם וכיצד תנאי העבודה שלהם צריכים להיראות".
2 צפייה בגלריה
הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
"המגפה האיצה בתהליך שכבר היה קיים קודם לכן". הפגנות עובדים מחוץ למחסן אמזון באלבמה
(צילום: shuterstock)
כבר בשנת 2006 ניסתה זאפקיק לאגד את העובדים של יריד אחר בו עבדה בניו ג'רזי, אך לא הצליחה לעשות זאת. אולם, ב-15 ביולי הצביעו עובדי היריד בקליפורניה בעד התאגדות וכ-40 שחקני היריד חברים כעת בגילדת האמנים האמריקנית.
העובדים, הן ביריד ימי הביניים והן במועדון החשפנות המדוברים, מציינים מספר מקרים של בעיות אבטחה קשות ושל התנפלות של הקהל עליהם, תוך זילזול מתמיד של המנהלים ואיומים מרומזים.
כך למשל, במכתב ששלח מנהל היריד לשחקנים, הזהיר כי "משא ומתן קולקטיבי הוא תהליך שלא ניתן לסמוך עליו. מחצית מאיגודי העבודים החדשים אפילו לא חותמים על חוזה אחד. אין גבול למשא ומתן האפשרי". בכך, למעשה איים במרומז להתיש את העובדים וניסה לשכנע אותם לזנוח את מאמצי ההתאגדות.
במקרה אחר, עובדת של מועדון החשפנות טענה כי גם כאשר לקוחות התנפלו על החשפניות במועדון - מעשה שהוא אסור בחוק בלוס אנג'לס, הבעלים היה מזלזל בתלונותיהן וטוען כי הן סתם "עושות דרמה". לדברי אותה עובדות, במקרה נוסף בו דרשו כמה מהחשפניות למחוק סרטון שלהן שאחד המנהלים צילם בניגוד לחוקי המועדון, אחד העובדות שהתלוננו פוטרה.
לטענת סדריק דה לאון, פרופ' לסוציולוגיה ולימודי עבודה באוניברסיטת מסצ'וסטס שבארה"ב, "המגפה האיצה בתהליך שכבר היה קיים קודם לכן - העלייה של אי-שביעות רצון מחוסר שוויון חברתי. מה שכן מפתיע אותי, זה דווקא המקומות בהם התהליך הזה מתרחש".
לדבריו, בעוד טרם המגפה היו שביתות גדולות בקרב עובדי חינוך ותעשיית הרכב, בסוף שנת 2021 החלו תהליכי התאגדות דווקא בקרב עסקים קטנים יותר, עם דגש על בריאות העובדים והביטחון האישי שלהם. "אנשים שומעים על מאמצי התאגדות ומנסים להתאגד גם הם כדי להגן על עצמם ולהילחם למען חיים טובים יותר", טען פרופ' דה לאון.