שיעור האינפלציה השנתי בטורקיה הגיע ל-80.2% בחודש אוגוסט האחרון - שיא של 24 שנה. לפי סוכנות הידיעות בלומברג, מדובר בחודש ה-15 ברציפות בה האינפלציה בטורקיה מזנקת, כאשר בחודש יולי הייתה בשיעור של 79.6%. יחד עם זאת, העלייה האחרונה הייתה נמוכה מההערכות שעמדו על 81.2%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האינפלציה בטורקיה הייתה יחסית יציבה בין השנים 2016-2004, אולם מדיניות הממשלה בראשות הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן שקידמה צמיחה כלכלית והלוואות זולות במיוחד, ערערה את יציבות המטבע, אשר נפל לשפל חדש ברקע מצב הכלכלה העולמית בחודשים האחרונים. בשנה האחרונה נפלה הלירה הטורקית בלמעלה מ-50% אל מול הדולר וכיום נסחרת סביב 0.055 דולרים.
1 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: רויטרס)
בהתאם, הממשלה העלתה את תחזית האינפלציה שלה מ-9.8% ל-65% בשנת 2022, וצופה כי בשנה הבאה עליות המחירים ישארו ברמה גבוהה של 25%. הצפי נכון להיום הוא שהאינפלציה בטורקיה לא תרד מתחת ל-10% עד שנת 2025.
יחד עם זאת, על פניו בכירים בממשל של ארדואן לא נראים מודאגים במיוחד מהמצב ומכנים אותו "חולף", בעוד הם מאשימים את הפלישה הרוסית לאוקראינה כגורם המרכזי לעליית מחירי המזון והסחורות ברחבי העולם, ולא את המדיניות הכלכלית של טורקיה עצמה.
גם אם מתעלמים ממחירי האוכל והאנרגיה אשר ללא ספק הושפעו מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, האינפלציה הטרוקית עדיין מרקיעה שחקים. כך למשל, מדד הליבה של האינפלציה זינק ל-66% בחודש אוגוסט האחרון - הכי הרבה מאז 2004. באיסטנבול, אחת מהערים המרכזיות בטורקיה, מחירי הנדל"ן זינקו בכמעט 100% לעומת אוגוסט אשתקד.
במקביל, החשש ממיתון באירופה מעיב גם על טורקיה ובשל כך הבנק המרכזי במדינה חתך את שיעור הריבית במשק בחודש שעבר ב-1%, לשיעור של 13%.
בנוסף, אם הממשלה בראשות ארדואן תחליט לחלק חבילות סיוע למשק לקראת הבחירות שצפויות בעוד פחות משנה, הדבר עלול להוביל לעלייה בביקושים וכתוצאה מכך להחמרה נוספת בשיעור האינפלציה. בינתיים, ארדואן מבקש מהאזרחים "מעט סבלנות ותמיכה", וטען בשבוע שעבר כי האינפלציה צפויה לרדת לקראת השנה הבאה.