האם מחירי הדלק יירדו או יעלו בנובמבר? ומה יקרה ב-16 בנובמבר, כאשר יפוג תוקף הצו על הורדת מס הדלק בשקל שלם? ומה יקרה אם יהיה צורך להוזיל את הדלק ב-5 אגורות והוא יוזל אולי דווקא ב-12 אגורות? הנוסחה המסובכת שכפתה היועצת המשפטית לממשלה על משרד האוצר, למנוע הוזלה גבוהה מדי ובלתי מוצדקת של המס הכלול במחיר הדלק, אם המחיר יוזל ממילא בעולם, מעוררת שורה של שאלות מה יקרה עם מחירי הדלק בחודש הקרוב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היום (ב') מתחילה המדידה של חמישה ימי העסקים ביחס למחיר חבית הנפט בעולם, ובעיקר באגן הים התיכון, ושערו של הדולר. ממוצע המחיר והשער הוא שאמור לקבוע את המחיר הסופי של ליטר דלק 95 אוקטן (והדלקים האחרים) החל מהשני בנובמבר. אגב, המחיר ישתנה בחודש הבא ב-2 בנובמבר ולא ב-1 בעקבות יום הבחירות, שאינו יום עבודה במשרד האנרגיה.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
(צילום: ניב קנטור, shutterstock)
לפי המצב כעת, ההערכה היא שתהיה לפי החישוב התייקרות בשיעור נמוך של כ-10-5 אגורות ביום הבחירות לכנסת, אולם הנוסחה המסובכת עשויה להביא לשינוי בתעריף. כיום ההנחה על המס היא בגובה 77 אגורות (במקום שקל לפני חודשיים ו-89 אגורות בחודש אוגוסט).
אם יהיה צורך להעלות את המחיר, ייתכן שההנחה תחזור להיות גבוהה מ-77 אגורות ולכן עליית המחיר תימנע. לעומת זאת, אם יהיה צורך להפחית את המחיר במספר קטן של אגורות ייתכן שהמחיר לא ישתנה.
תסבוכת נוספת תגיע ב-15.11. זאת, מכיוון שלפי הצו על מס הדלק שעליו חתם שר האוצר, אביגדור ליברמן, החל מ-16.11 ועד 30.11 תהייה בכל מקרה הפחתה של חצי שקל בלבד במס. כלומר, אם ייקבע ששיעור הפחתת המס יהיה גבוה מחצי שקל ב-2.11, צפויה לנו התייקרות נוספת באמצע החודש.
אפילו במשרד האנרגיה וברשות המיסים לא יודעים לחזות כעת מה יהיה מחיר הדלק בראשית החודש הקרוב וב-16 בחודש נובמבר. ובכל מקרה, אם לא יוארך הצו לאחר נובמבר, נראה שנשלם בקרוב מאד שוב קרוב לשבעה שקלים על ליטר דלק, שמחירו בשירות עצמי כיום הוא 6.37 שקלים בחודש - כמו שהיה גם בחודש אוגוסט.
כך או כך, מחיר הסולר ימשיך להיות מוזל על פי הצו עד ל-31 בדצמבר במחצית השקל לליטר, על פי הצו השונה שעליו חתם שר האוצר בהקשר להוזלת המס על הסולר - מחצית השקל (ולא שקל שלם), לכל התקופה ועד לסוף שנת 2022.